Bakom lodplan/hand??

#0 hästen går något bakom hand men det är svårt att säga om det bara är ett steg eller mer permanent, en blid är ju ett ögon blick.
Nosen bör vara längst fram när du rider och som du ser böjer nacken ner under öronen, hästen krullar sig något.
Jag skulle om jag var du försöka släppa fram hästen något mer i en lite friare form.

hmm okej

#2 men det ser ändå bra ut, är hästen väldigt framåt?

bakom lod är när hästen "krullar" ihop sig, när nosen går in mot bringan. går dem i lodplan är huvudet i en rät linje, men bakom så har nosen krupit in.
bakom hand är för mig när hästen krullar ihop sig för att komma undan bettet. när den inte söker sig fram till handen. jättesvårt att förklara….

jaa han är rätt framåt ;) men mer kontrollerad nu än innan.. nu kan jag samla ihop han och ändå driva på utan att han flyger iväg. Det krävs ju ändå en viss typ av drivning för att få han komma i form. Men jag känner ändå att han har kommit i en bättre form eller det känns så när man rider iaf. Känns underbart faktiskt, låter kanske dumt men när han faller in och går bra i traven känns det som att sitta på en riktigt pampig dressyrhäst:P. känns inte som min..

#5 så fumlig på att förklara..
men för att komentera #4 om han nu går något bakom hand som #1 skriver.. du skriver att hästen inte söker sig fram till handen men det tycker jag eli gör.

#5 ta vara på den känslan, när du känner att hästen liksom växer och blir kraftfull, det är formen man strävar efter, hästen arbetar med ryggmusklerna.
Det syns att han är framåt och då blir det ofta att man samlar lite för mycket. Jag tror du ligger ganska rätt, men våga låta hästen få gå lite friare. Jag vet att det är svårt då, pigga hästar då lätt springer ur samlingen.
Det kan också vara så att bilden är tagen mitt i en halvhalt och att han normalt går med nosen längre fram. Det är svårt med en stillbild, men känslan du känner det är ridning 

Du sa det rätta ordet; växer! För det känns som han växer på höjden och som att jag får längre ben och kommer åt honom bättre. Haha låter urdumt! Men när han känns så känns det verkligen som om vi skulle kunna komma hur långt som helst :)Känns som en riktigt dressyr häst och inte travare. Har ju fått beröm innan för hans fina steg och under denna sommaren tycker jag att han har utvecklat det ytterliggare.
Min kompis jag rider ihop med tycker att jag ska samla han ännu mer så han går långsamare när jag gör tempoväxlingar men jag tycker inte han känns riktigt redo för det än då han tycker det är jobbigt att gå långsammare, låter han hellre öka så han går ökad för att senare komma ner i vanlig trav igen. Kortar han ytterrst få steg isf. Kanske jag som tänker fel och min kompis rätt vem vet..

#8 du tänker rätt, risken när dom börjar samla sig och jobba med ryggen är just att man vill för mycket för fort.
#9 ser mycket ledigare ut, inte så mycket samling så det troliga är att bild #0 är just en halvhalt.

#6 jag anser att en häst kan gå bakom lod utan att vara bakom hand och i så fall så är det det han gör, om du känner att du har kontakt med honom och att han söker sig till handen men han ahr nosen innanför lodplanet.
#9 - på den bilden är huvudet i "rätt läge".
(däremot får jag en känsla av att hästen inte är helt avspänd där, menden känslan kan givetvis vara fel)
Det är inte huvudets framsida som ska vara i lod utanom man drar en lodrät linje genom hästens öga så ska nosen vara framför den.

#12 nää han känns inte lika bra som han gjorde under det ridpasset som när första bilden togs. Där hade vi inte kommit dit än. Det har bara utveklats under typ de senaste två veckorna.

#13 en tanke, rider du för en tränare? eller är det din kompis som är den hjälp du får?

#14 jag tränar för tränare, men har inte gjort det under sommaren. Kommer förhoppningsvis igång igen när jag stallar in honom. Hon försöker väl ge mig tips ibland lyssnar jag och ibland inte :P Jag vill göra på mitt egna vis….Tar till mig det jag tycker låter bra.

#15 det låter bra, det kommer nog bli ett jättekliv farmåt i vinter för er skulle jag tro.

mm det hoppas jag med han har utvecklats det senaste året och framförallt nu i sommar :)
Det är väl ganska vanligt att hästen hamnar bakom lod innan den har muskler att bära sig korrekt. Bättre det än att den går med näsan i vädret och inte välver sig alls! Det är alltså ingen större katastrof om det är så under delar av hästens utveckling, även om det inte är målet. Med tiden ska näsan fram, men innan musklerna finns där är det inte säkert att hästen orkar det. Man kan se det väldigt tydligt på hästar som tömkörs när de inte är vana, de hamnar gärna långt bakom lod tills de vant sig vid att använda hela ryggen på ett nytt sätt.
Bakom lod behöver, som sagts ovan, inte betyda bakom hand. Bakom hand är aldrig bra, för då har hästen släppt handen.

#18 det är något man ska undvika och inte ta för lätt på, om du täner vad som häder med fördta halskotorna och luftstrupen.
Nu misstänker jag att bild #0 är en halvhalt, alltså ett, två fysta steg och att det inte är hästens normala form varv efter varv,
#19: Man ska förstås jobba på att få bort det och inte skava runt så hela ridpasset. Jag menar bara att det inte gör så mycket om det förekommer då och då, till exempel vid övergångar, halvhalter, eller tillfälligt när hästen kommer fram till bettet, medan man håller på att bygga upp ryggen. Jag ser det som att hästen "tänker åt rätt håll" när man förhåller eller balanserar den, i stället för att köra upp nosen när man tar i tyglarna.
Min häst hade praktiskt taget ingen överlinje när hon kom. Nu kan jag ofta driva henne fram till handen och få henne att ta stöd där utan att drulla iväg och bli framtung. Om hon då hamnar bakom lod tillfälligt så låter jag henne bli kvar där några steg tills hon hittat sin balans och takt., och när hon hittat balansen och bär sig låter jag henne komma fram med nosen, och då sänker hon oftast nacken mer och trampar på ännu bättre. Om jag ger för stor eftergift för tidigt är risken stor att hon bara rasar iväg och hänger sig i handen i stället. Bättre då någar steg bakom lod.
Med tiden ska vi säkert hitta en rätt, det blir bättre för varje dag, men för närvarande känns det OK så här. Speciellt om man tänker på att hon studsade jämfota runt ridbanan med nosen så högt att man såg det röda i näsborrarna uppifrån när jag försökte balansera henne första gången jag provred. Hon var verkligen inte van vid en hand hon kunde lita på!
Om ma tänker sig en viss vinkel mellan hals och huvus när hästen ker hals och huvus med bibehållen samma bgår i normal "rätt form". Om hästen sänker hals och nacke med bibehållen samma vinkel så kommer nosen hamna bakom lodplanet, utan att det blir några klämda luftstrupar, som nämns i #19.
En häst under uppbyggnad kan hamna med näbben bakom lodplaner för att den inte är stark nog och kanske nte heller har tillräcklig hjälp från ryttarens skänkel.

håller med gronstedt här
och lägger till som svar på #19 att man behöver ju inte dra ihop hästen sååå mycket så strupen och det påverkas. dom hästar som "har tillåtelse" att gå bakom lod är ju unga/ej starka hästar och dom går ju istället i en låg form och då kläms ju inte strupen om vi inte pratar rollkur men det hoppas jag väl inte? =)
dock gäller det ju alltid att passa sig så hästen inte tappar ryggen och en bra tränare är alltid A och O
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

tänk vad ett ögonblick kan göra på en bild, titta på denna annonsen på bild ett och två.
Samma häst samma dag, samma hörn samma steg, men se huvudet. Jag tror bild två är den normala form hästen går i och bild ett likt bild #0 är en halvhalt.

#24 där ser man också att hästen pendlar i form, helt enligt regelboken. Väldigt mjuk och följsam ryttare tycker jag att det var också.

Den hästen har jag kikat på, såg lovande ut i annonsen men såg lite tung ut för mig på filmen. är ju så liten så vill ha en lätt häst =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

haha jätte kul för vi pratade nyss om det där på teorien, nä det gör den verkligen inte!!! man kan höja och sänka formen och det där är låg form inte ''underhand''! man kan kolla så att nosryggen är 10 cm lägre an bogpartiet, då är den i ''underhand'' och den där hästen har inte ens nosryggen lägre än bogpartiet! ;) var inte orolig, men det skadar ju inte att träna att rida en häst med hög form heller