KÖPES! Barbackasadel!
Hejsan!
Jag är på jakt efter en billig barbackasadel, gärna en sån där i fårskinn! Kravet är att man ska kunna fästa stigbyglar i den och att den ska vara gjord för stor häst!
Om ni har en sån till salu,
Maila mig på: sandra88_abbe@hotmail.com

Barbackasadlar är inte gjorda för stigbyglar, för en sån kan inte sprida din vikt ordentligt.

#1 Så du menar att denna barbacka sadel inte är bra? Barbackasadel
kissmekate.blogg.se

#2 Dom är absolut bra, men bara inte gjorda fördela en ryttares vikt i stygbyglar jämt på stor yta. Tror nog inte ens det finns barbackasadlar med stigbyglar, för då blir det nog ngt annat haha :P

Jag funderar på en sån, men tänker ha stigbyglar(och stigläder) på isånt fall. Tycker om att känna hästens rörelse men det känns säkrare med stigbyglar.
kissmekate.blogg.se

#4 Fast man bör nog köpa ngt som är anpassat för stigläder. Det finns många här som vet mer än jag som säkert kan hjälpa :)
4: Isf bör du köpa en bomlös sadel, man känner hästens rörelser mycket bättre än en vanlig sadel, man kan ha stigläder utan problem. Det ger ju inte samma känsla som med barbackapad, men du kan ha stigbyglar i alla fall. En barbackapad är inte designad för det punkttryck som blir med stigläder.

#6 okay.
Fast annars är det rätt trevligt med barbackagjord också
kissmekate.blogg.se
Fast barbackagjord ger ju också punkttryck. Inte så roligt för hästen att ha en människas vikt på typ en dm2..

Jag vill rida utan sadel men ändå ha säkerheten i att kunna ta stöd i ett par stigbyglar OM det skulle hända nåt! Därför vill jag ha en barbackasadel. =)
Vad jag har förstått så kan man inte vare sig rida lätt i dem eller stå i fältsits!
Min plan är att i framtiden köpa en bomlös sadel, men jag vill först ha en barbackasadel!
du kan skada hästen regält om du sätter stigbyglar på en barbacka sadel. Sy en själv med regäla stöd i stället, det har jag gjort. Man sitter "fast" i den typ. Jätte bekvämt.
Tänk på att en barbacka gjord lägger all din vikt framme vid manken på hästen, vilket kan leda till ryggsmärta och spändhet.
denna e bättre då
http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=164738&kid=

#10 Den första länken,den sadeln såg mysig ut
kissmekate.blogg.se