Transporskydd , nödvändigt?
Hej alla hästälskare på iFokus.
Jag har en enkel fråga som jag skulle vilja ha svar på :
När ni ska åka transport med hästen, hur skyddar ni den då? Transportskydd, Benlindor eller något annat?
Har ju hört att man inte behöver transportskydd, går lika bra med benlindor. Är det sant eller Måste man ha transportsydd?
tacksam för svar
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Är de skodda (då oftast med brodd) har jag alltid skydd, helst en variant med lite tjockare/hårdare yta så att brodden inte går igenom så lätt.
Är de barfota (vilket mina hästar oftast är) så har jag fleecebandage. Då ska det tilläggas att jag har padd under och till små B-ponnyer med 4-meters så de blir ordentligt tjocka.
Ska jag bara till ridhuset 5 min bort (med en häst som normalt sett står hel stilla) eller till grannen så har jag ett par fleece-transportskydd till dom som är barfota.
Men utan skydd åker jag i.af endast om det är akut in till Ulltuna veterinärklinik 40 min härifrån.
Hakuna matata!

okej :P
Tror de är skodda de vi ska hyra. Är det måste med transportskydd?
vill gärna höra från mer :)
Rest in peace Valkyrie!
Måste är det ju inte om man är villig att riskera dom får skador…
Barfota skulle väll gå an, men en skodd skulle jag aldrig sätta i en transport utan skydd i.af
Hakuna matata!
Det är inget måste att ha transportskydd, finns ingen lag eller så som säger det, men avstår man från det måste man vara medveten om riskerna och varför man brukar ha transportskydd!
På jobb är det tydligt ovanligt att de har transportskydd när de åker iväg, och det tycker jag är dåligt då det alltid är barnen som åker iväg på tävlingar. Jag tror nämligen inte att de är medvetna om varför man bör ha skydd.
Sen beror det lite på hur hästen är i transporten, en ovan och osäker häst löper ju större risk att skada sig än en stabil som tar det med lugn coh ro. Även om det alltid kan hända något oavsett såklart!

Jag har skaffat benskydd som man har på tävling allt från boots till hasskydd och jag klär på mina hästar det då det ofta sitter bättre.
Oskyddat skulle jag aldrig åka och glöm inte linda svansen för har man otur och får ett sår i svansen så blir det lätt infekterat och jag vet hästar som fått amputera svansen
Jag åker oftast utan och har alltid gjort.
En dag när jag skulle lasta ur min 16-åriga vbl-travare hos tränaren så när jag öppnar lemmen möter jag BLOD över hela bommen, lemmen, bakbenen på hästen och sidorna på transporten. Hästen hade sparkat mot en kant med hasen och rivit upp ett stort sår på bakbenet. Det visade sig att han hade fått en fästingsjukdom som gjorde att balanssinet inet fungerade som det skulle, så honom hade jag efter det alltid tjocka transportskydd på (nu finns han itne mer).
Min unghäst som jag har nu, hon står så stadigt och stabild, hon är oskodd, så henne kör jag utan skydd eller lindor på.
Min 13-åriga vbl-travare som är supervan att åka transport står hur lugnt och stabilt som helst - sålänge han får stå och bredda med bakbenen. Så honom är det inga problem att köra utan skydd/lindor. En gång så ställde vi honom brevid unghästen vilket innebar mellanvägg och att han inte kunde bredda. Det gjorde att han ramlade och blev sittande ner i transporten. Det var en helvete att få honom därifrån för han satte sig åt fel håll så han fick inte ordning på benen. Dessutom blev han lite skakig och hade av dne anledningen också svårt att resa sig. Om han skulle ramla och ha skydd på sig skulle det nog vara än mer obehagligt så jag vill absolut inte ha skydd på honom även om jag numera alltid låter honom stå och bredda.
Medarbetare på westernridning.ifokus

okej, kan man linda med benlida på svansen? ^^
Rest in peace Valkyrie!

Rest in peace Valkyrie!

#7 det går mycket bra linda inte för hårt bara så du stoppar blodflödet.

alltid transportskydd.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag varierar lite beroende på häst och resa. Har den skor/brodd? Står den vanligtvis lungt? Är det lång resa? Har den haft på transportskydd förrut (hästar som inte haft det förrut kan reagera på skydden och därav göra det värre)?
Jag anser att det beronde på fall kan vara både positivt eller negativt med att sätta på skydd på benen, beroende på alla omständigheter.
Det händer alltså att jag åker utan några som helst skydd på benen, men jag har alltid svansskydd däremot. Sett ett par hästar som stått och skaft sönder svansen och det är inte trevligt för dem när det är så lätt för matte att förhindra med att sätta på skydd.
Hej trådskapare, har transporterat hästar i 42 års tid och har aldrig använt några som hällst skydd, och har klarat mej ifrån tramp och diverse andra skador, och jag åker frekrent med häst innom travet, och har hästarna fullbroddade året runt med sk. guldskor. Om du som hästägare el. dyligt är orolig ska du naturligtvis linda alt. anv. transportskydd.
Mao ingen regel utan undantag, gör som du känner för och som är tryggast för DEJ. Mvh

14 okej :) kanske ska köpa , annars lindar jag
Rest in peace Valkyrie!
Vi hade transportskydd förr men de har oftast dålig passform för våra russ och shettisar. Numera lindar vi dem med flecelindor och har paddar under, hovarna skyddas med läderboots som knäpps fast med kardborreband. Använder numera detta även till de stora hästarna.
Om en häst skadar sig i transporten beror dels på hur man kör men också vilken typ av häst man har. En del är bättre att parera svängar och stopp än andra.
Lånar man en häst eller köper en ny skulle jag prata med ägaren om hur den personen brukar göra. Tror det är bäst att göra det som hästen är van vid.

Blacky åker alltid med höga transportskydd
och jag är så tacksam att han hade det den gången han lade sig ner. bakskydden var helt söndertrasade. Hans ben hade bara varit en blodig sörja utan dom…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Har för tillfället inga hästar med skor och alla åker utan skydd.
De står så still att man tror man har ett tomt släp bakom bilen.
Då flera är köpta som unga vill jag inte riskera att de steppar och trampar för att få av sig skydden, då de inte är vana att ha såna på sig.
Så innan de åker transport med transportskydd ska de tränas att ha dem på sig först, utan att åka.

Jag har varit med om alla hästägares mardröm - trafikolycka med bil och hästtransport… Både jag och hästen klarade oss, men både bilen och släpet blev bara skrot. Räddningspersonalen talade då om för mig att jag var en förståndig hästägare som hade höga transportskydd på min häst. Ofta klarar hästen själva krocken, men delar i transporten kan gå sönder (sk. "sparkskydd" på väggarna skulle jag numera ALDRIG ha i en transport!!) och slita upp senor osv på hästens ben om de inte är skyddade. Ni kan ju gissa vad alternativet är numera för mig…! Jag åker inte en meter utan att hästens ben är skyddade!

okej. kanske bäst att ha skydd då . men det i juni så jag har lång tid att köpa :P
Rest in peace Valkyrie!