Tips på boots..
Skulle behöva tips på boots som går långt ned över framsidan på hoven. Hästen har stort övertramp bak, och när han har broddar på framhovarna slår de i bakhovarna och sliter på hoven. Så behöver alltså tips på boots. :)

Går inte vanliga boots långt ner nog över hoven?
Nä, de går ned strax under halva hoven fram, skulle behöva lite längre.

Kom på att boots utav vanliga model inte lär hjälpa för ditt problem ändå, även om de går lägner ned då brodden som kommer ifrån framhoven underifrån ändå bara kommer trycka upp booten väll?
Funderar på vad det finns för andra lösningar som kan skydda hoven. Får han rejäla skrapor i hoven utav brodden skulle jag börja linda med självhäftande lindor (torka hoven ordentlgit innan) för att skydda hoven.
Annars är det väll mer för din hovslagare att göra någonting åt vid skoning, informera hovis om problemet så h*n kan verka efter det, för det är ju inte ett normalt steg.
finns det inte någon typ av "sockor" som man drar över hoven?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Fast slagen kommer inte underifrån. han skjuter fram bakbenen så att de slår i frambrodden. Slagen kommer alltså rakt bakifrån.
Det finns en annan lösning, det är nåt man sätter mellan skon och hoven. Den plastsaken går sedan nerifrån och upp till kronranden. Men eftersom problemet bara finns på vintern då hästen har brodd, annars så slår han inte i, så kan man inte sätta på en sån. Behöver snösulor, och det blir lite väl mycket mellan skon och bhoven då.
Ja, har pratat med hovslagaren om problemet, för jag har tänkt att om man gör det lättare med överrullningen fram så framhovarna kommer undan snabbare så borde det försvinna. Men hovis säger att det inte går att göra något åt.
Hästen är en travare och det verkar inte vara speciellt ovanligt att de har just dom här problemen. Hästen är överbyggd, har låååånga bakben och har ett stort påskjut bakifrån som travare har. Är bara i travane han slår i, dock slår han inte i när han går i en bra form, då har rör sig mer uppåt än framåt. Men fungerar inte att rida honom så jämt tyvärr.
köp sådanna där gympa dojor får häst. den kan du bara trä öer hoven, det går även att brodda dem. old MaC's som Hööks har ska vara bra har ja hört.
6: Du menar barfotaboots? Kan man verkligen ha såna med skor? Och de går väl inte så högt upp?
4: Finns det? Hade ju varit perfekt. :)
#7 Ja du kan ha sådana utanpå skor.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Att korta av tån i fram brukar hjälpa de allra flesta hästar att komma undan med fötterna snabbare, så det skulle vara det första jag gjorde. Sen funderade jag på om du inte kan sätta på lite snögg (typå skummgimmi på rulle som finns på apoteket) och en bit silvettejp ovanpå det bara?
Att köpa "gympa skor" att sätta på tror jag inte är den bästa iden då de knäpps i fram där stålvajrarna också ligger synligt. Om då framfoten kommer upp och bakfoten fram så känns det som att de på något vis skulle kunna fastna i och få hästen att snubbla ;(
Hakuna matata!
Skalpers då? Dom är ju skitbra om jag förstått problemet rätt..
10: Hur sitter dom fast? Användningsområdet för dom är ju precis det jag är ute efter, men sitter de inte fast under skon?
#11 Nja inte dom "vanliga" man trär liksom på dom runt hoven så den sitter över ballarna ovanför skon, svårt att förklara men hoppas du förstår. sen finns det dom med krok på som ska in mellan hov och sko men dom har jag aldrig använt faktiskt, dom utan krok funkar hur bra som helst..det kan väl vara lite kämpigt att få på om man inte är van men är man van boots så är det inget problem.
12: Tack för infon, får bli ett besök på travshopen, antar att de lär finnas där. :)

#13 Har du vanliga random boots på honom eller bakhovsboots?
De som är gjorda för bakhovarna sitter lite bättre, om du inte vill ha skalpers tänkte jag.
#13 Japp det finns nog där :)
#14: Såna där vanliga gummiboots har vi haft, men dom har inte skyddat tillräckligt.

#16 Om du tycker det är krångligt med skalpers så kan du ju kika på bakboots. :)
#18: Tack, då vet jag vad jag ska leta efter. :)