Rida till Falsterbo?
jag bor i skåne, örkelljunag närmare bestämt. och jar med några kompisar funderat på att rida ner till falsterbo och tillbaka hem, till falsterbo horse show då, enkel resa är på ca 15 mil. hur skulle ni lagt upp dagsetapperna? packlista har jag redan ordnat. men kom gärna med tips om viktiga saker att ha mes sig, minnet sviket ibland;)

Jasså, du bor bor i Örkelljunga, är ju inte långt ifrån mig, typ 2 mil, där är jag ofta, min faster bor där b.la ;)
Ska ni campa där eller ta en fram och tillbaka varje dag?
Jag och några vänner brukar åka till falsterbo varje år, och vi brukar åka fram och tillbaka varje dag. Dock ska vi se till att få tummarna loss och campa i år ;)
Nu har jag körkort och bil så jag brukar köra in till stan (Hässleholm), och där tar vi öresunståget ner till Malmö och sedan bussen, linje 100 ut till Falsterbo, bussen stannar några 100 meter ifrån tävlingarna och campingen.
Vet inte om det går tåg ifrån Örkelljunga? Annars är det skåneexpressen 9 som gäller för att ta er in till Hässleholm.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#1 Fast TS skrev att dom skulle rida ner =)
Jag tycker det låter som att det skulle ta lååång tid…
Medarbetare på westernridning.ifokus

Hur hade ni tänkt rida? Städer osv? Det blir en lång omväg om ni ska undvika städerna. När ni väl är framme, vart ska ni göra av era hästar?
Är det ca 15 mil den väg ni tänkt rida, eller hur har ni mätt? Har ni betämt vilken väg ni ska rida? Det kommer ju ta ordentligt med tid att rida ner, vet inte hur mång mil man klarar per dag. Enligt eniro så tar 15 mil ca 8-9 h om man man cyklar och 30 timmar om man går. Så skulle tippa på att ni har ca 2-3 dagar ner om ni rider på. Klarar hästarna så långa dagar, alltså är dom i sådan kondition?

#2 RIDA NER?
Mitt huvud sorterade nog bort det ordet i texten för det var nog det mest konstiga jag hört talas om ;)
Som #3 säger, var ska ni göra av hästarna när ni är framme? Och var ska ni göra av hästarna påvägen ner när ni övernattar m.m? Det kommer ju ta flera dagar att rida dit.
Visst, det hade säket varit mysigt med en riktig långtur med övernattning m.m. Men att rida ner till falsterbo är bara korkat och fullständigt vansinnigt.

vet inte var någonstans det skulle vara korkat med vältränade hästar i toppkondition och gårdar man kan övernatta på eller sova i tält och sätta upp provisorisk hage. jag gillar inte att bli kallad korkad och det är långtifrån vansinnigt med säkra hästar.
Ja är inte både hästar och ryttare vana vid en sådan "utflykt" så är det ingen god idé. Det är deutom ingen god idé när man ska till ett event..

#6 hur har / ska ni träna upp hästarna så dem är i en så pass bra kondition? detta är ju i stil med tuffa distanstävlingar och kom då ihåg att ryttarna rider med så lätt utrustning som möjligt, och någon packning är helt uteslutet.
har ni tidigare ridit långturer med övernattning så hästarna och ni vet vad det innebär?
har ni dessutom kört bil ner och kollat vad det kommer vara för vägar och saker ni blir tvugna att passera med era hästar? och eftersom ni måste ta landvägen ner så får ni räkna med att det är 20 mil minst.
och packningen, var ska ni ha den? Ska ni begära av hästarna att inte minst släpa sig iväg 20 mil utan även att ni sitter på + packning och dessutom varma sommardagar?
och sen kan man inte bara räkna med att hitta en gård på vägen ner och ha hästarna i deras hage eller stall, det är inte många som vill ha in främmande hästar på ens gård.
och mat till er och hästarna? ni kommer ju knappast kunna ta med tillräckligt med mat och vatten till varken er eller hästarna, för att det ska räcka hela vägen ner? om inget annat blir det dåligt på vägen ner. och några affärer längs landsvägarna kan man inte räkna med att det finns. och hästarna dricker ju 30-50 tals liter vatten varje dag om det är varmt och ni ska rida.
jag tycker bara det låter farligt och helt galet att vind för våg ge sig iväg 20 mil med hästarna och i princip hoppas att allt löser sig på vägen. har ni ens någon vuxen, äldre med er?
visst, jag hade också tyckt det varit mysigt med en långtur och övernatta med hästarna m.m, men 20 mil är att ta i, skulle tro att det tar uppåt 10 dagar att rida dit, och då måste ni rida 2 mil om dagen och det är långt, eftersom det är landväg med asfalt kan ni bara skritta.
om ni så gärna vill ha med hästarna, så varför inte köra ner dem och ha dem uppstallade i något stall under den veckan ni är på tävlingarna?

hon är van vid långa sträckor på kort tid så lång sträcka på lång tid hon är tryg och nyfiken så jag vet vad jag ger mig in på. jag skrev inte detta för att li idiotförklarad utan för att få tips så kan ni inte komma med något bidragande behöver ni inte skriva, tack!

#9 jag idiotförklarar inte heller, utan mer undrar hur ni har planerat?

gårdar kmr jag givetvis ringa till innan, trafiksäkra är den så in i helvete min rör knappt på öronen med last bilar låsandes förbi henne i 90 ett par meter bredvid henne. vatten och mat kmr ju finnas på ställena vi är, lättast möjliga packning, vi kmr övernatt nära små byar där det finns mat annars sån mat som man baar håller vatten i och väger några gram att ha med sig. iaf 2 av hästarna är viktbärande, därav min som kan ta ett tält på ca 2 kilo, och en lätt sovsäck. packningen kommer ju att delas upp ästarna emellan så inte en häst tar den mesta packoningen hela tiden. vi har gott om tid på oss att träna upp konditionen på dem och som sagt har min superkondition och jag vet hur mycket hon hade älskat att komma ut på nya vägar, hon är verkligen en nicke nyfiken^^

1,5 mil brukar ta ca 1,5 h för oss är vi rider med mera tempo så skritt några mil på en dag klarar dem utmärkt.

#11 vad säger era föräldrar om det hära äventyret? och har ni kört bil ner och kollat så det ens är möjligt att rida ner?
jag som tycker det kommer bli jobbigt att släpa med packning ner till mig själv, och campa överhuvudtaget en vecka :P jag hade hellre åkt hem på kvällen för att kunna sova ordentligt, men nu har jag blivit övertalad att campa.
jag skulle inte ens om jag fått betalt ridit ner där ;)
efter en hel dag på falsterbo är man rätt mör i både huvud och kropp.

ja är 18, och antagligen kmr min gymnasie lärarare på 42 följa medXD tror inte dem skulle säga så mycket då dem vet att min lille sak är jättesnäll. som sagt så lite packning som möjligt, skulle vara bra med pack häst dock skulle inte jag kunna håll den=)

#14 när du kört bil ner och kollat på vägen kommer du nog ångra dig ;) ni kommer behöva passera flera stora vägar och motorvägar, ni måste rida i centrum i höllviken, skiter hästen, vem tar upp det? Ni kan ju inte rida med grep och skottkärra ;) Utanför Höllviken finns en "bro", snarare en väg som fälls upp några gånger i timmen för att båtar ska passera, vid kanten av vägen är det gångväg, alltså får ni inte rida där, utan blir tvugna att rida på vägen.
Precis innan tävlingsplatsen finns en 2 mils lång motorväg ni måste rida på, på sidorna finns ett staket för naturreservat.
Och sen undrar jag var ni ska ha hästarna i falsterbo? Det finns inget stall nära tävlingarna därimot massor i Höllviken, men det är 2-3 mil ifrån tävlingarna ska ni då gå där fram och tillbaka?
Jag idiotförklarar fortfarande inte, men när man varit i falsterbo så inser man att det är en riktigt dum ide att rida dit!

har för mig att mna får låta hästskit ligga kvar efter som dte är från växtätare och förmultnar mkt snabbare än från tex hundar.

ska skaffa mindre kartor så man mer ser vägarna, eniros kartor är inte så jättebra=P
#16 - Fast inte på några asfaltsvägar och gator väl? Det kan inte hända någonting om det ligger där, det måste blandas ner i jorden.

tror det

#17 men du menar väl för alltivärlden inte att ni inte tänker köra vägen ner och kolla först? en karta visar ju inte hastighet på vägen t.ex, och du kan ju inte på fullt allvar mena att ni tänker rida på en motorväg?!
och kör ni inte ner och kollar så vet ni ju inte vilka förutsättningar ni har för att övernatta, och få tag på mat och vatten, tänk så står ni där mitt ute i ingenstans och vet inte var ni ska ta vägen?
#20 - Man får väl inte ens rida på en motorväg? Man får ju absolut inte cykla där, så jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att man får rida där.

vem skulle köra? tror inte mina föräldrar gör det för skojs skull. kör aldrig vägarna där jag rider ut o det har alltid funkat bra och hon skulle gå att rida på motorväg.

man får INTE rida på motorväg!
Jag har kollat upp det där med motorväg nu och det är strängt förbjudet att rida där, precis som jag trodde… Gör du det så blir du straffad.

sa aldrig att jag skulle bara att hästen inte skulle bry sig, 2 helt olika saker
#25 - Fast enligt Cilla89a så måste ni ju passera en två mil lång motorväg för att komma till platsen?

jag tycker faktiskt det är en rolig idé! men kan ni inte ta en långritt någonannanstans istället?
kanske till yngsjö hundbad? där får man bada med hästar. kollar man upp det i god tid kanske man kan få campa hos bonde i närheten.

tack lisette! hade faktiskt varit väldigt roligt, var ligger det?

det ligger utanför åhus/kristianstad, så det är ju oxå en bra bit. men där är underbart vackert!

har varit i kristianstad många gånger och där är fint=) problemet är att kommer hundar för nära sparkar hon dem, men å andra sidan får hundarna inte vara lösa under den säsongen pga djurungar=)

fast på hundbadet får de ju vara lösa ;)

då hoppas jag att dem har bra koll på dem=) vet du om där finns typ nån gård i närheten?

det vet man ju aldrig, finns mycket bra konstigt folk ute. ;)
nej jag har faktiskt ingen aning. bor en bit ifrån. men som sagt, ta en sväng dit och kolla efter!
sen kan jag faktiskt tipsa om något som är närmre örkelljunga. om ni tar er till finjasjön så är där jättefint att rida i skogarna kring hovdala slott + att man kan bada i finjasjön. där finns en fin sandstrand där man får vara med hästar. dock så finns det blåalger i sjön, så det gäller att åka dit vid rätt tillfälle.
denna bilden är från finja/guldkusten

tror jag ridit islandshäst turridning där=) ska kolla närmare på det. tack så mkt för alla tipsen lisette!

Jag har inte läst hela tråden för det orkar jag inte.
Men jag vet att från Vellingen finns det ridvägar typ hela vägen ner till falsterbo. Man rider inte igenom Höllviken utan man rider mellan havet och vägen, finns fina ridvägar.
Bror brukar inte vara några problem, har ridit en del olika hästar över den bron.
Sen när man väl kommer överbron så behöver man inte rida brevis vägen, det finns ridstig innanför naturresarvatet hela vägen ner till falsterbo.
Överallt i skanör och falsterbo är där ridvägar. Det va iaf det under dom 18 åren jag bodde där och hade häst.
Sen hade komunen hagar man kunde hyra för, men jag vet inte hur det är nu.
Stränderna får man rida på efter kl 20.00 och är det lågvatten man rida runt hela näset. Helt underbart.
Men det är ju en lååång ridtur och man får väl räkna med att det dyker upp en del hinder på vägen, och under falsterboveckan är det fullkommlig kaos där nere så tänk er för en gång extra innan ni tar ett beslut.
Lycka till !!!

tack, fick ett annat tips om finjasjön, bara ca 4-5 mil dit. kan man rida på en dag så dit lär vi rida iaf och se om man kan stanna ett par nätter=)
#36 Det låter jättebra och superkul!! =)

nu ska bara snön bort och sommaren börja!^^

#35 åh vad det lät mysigt!

jag hoppas dte blir det, tack igen för tipset=)

Hoppas ni får bra väder också när det väl blir dags för utflykten :)

ja, annars får man rida med pressening över sig ;)