Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1608 ggr
Klasselover
0

Vilket stall?

Är lite nyfiken, hur skulle ni tänka här? Har en liten tanke på att ev. flytta min foderhäst från stall 1 till stall 2.

Stall 1: Ligger 7km ifrån mig vilket betyder att jag är beroende av skjuts när det är så pass kallt och mycket snö (åker annars moped). Dessutom en stor väg att åka dit så inget man gärna gör i mörker. Hästen står på lösdrift pga platsbrist just nu. Passar inte super i flocken, har ingen "bästa kompis". Finns 5 hästar i stallet. Mindre privatstall. Har gratis stallhyra mot att jag mockar alla boxar i stallet, gör iordning foder och vatten till kvällen. Belyst ridbana, fält att rida/köra på samt ett par okej vägar. Har min medryttarhäst här. Kostar mig 600kr i månaden samt hovslagare - betalar ägaren som verkar, kostar mig 100kr/gång. Inte tillräckligt med sommarbete så måste flytta hästen i sommar till bete. 

Stall 2: Ligger 2km från mig vilket betyder att jag även kan åka moppe på vintern då det är så pass kort, mindre 50-väg. Stora hagar, 25-30 hästar så förhoppningsvis kan hästen passa in med någon. Boxplats, inkl mockning vardagar, ut/insläpp, strö och hö. Bra körvägar, belyst paddock, rundkorall och ovalbana. Bra körvägar, mycket variation. Stora beten. Uppvärmt fikarum, toalett. 1300kr/månaden. Hovslagare ca 300kr per gång.

Är det värt att flytta till stall 2? Jag har som sagt medryttarhästen i stall 1 och måste åka dit ca 2 gånger i veckan, en vardag, en helgdag. Tar mig till stall 2 själv medans jag måste ha skjuts till stall 1.
Mamma kommer betala halva stallhyran i stall 2 för att hon slipper skjutsa vilken hon är trött på och lägger hellre pengar på det.

Era åsikter? :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

[Tovab]
0

Jag skulle flytta till stall 2. Verkar som ett bra stall som är nära och så :)

Klasselover
0

Jo jag känner också så, men funderar på om det blir för mkt åkande till två stall. Lär ju bli medryttarhästen 1 vardag i veckan, foderhästen 4 vardagar och båda på helgerna (hinner ju med båda på en dag då).. Väntar på svar från stall 2 om dom  har ledig stallplats nu :p

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

lisette
0

stall två, helt klart!

Klasselover
0

tack för svaren, frågar runt lite och känner mig mer säker :) Inte så roligt när man slutar kl 14 i skolan och inte har skjuts till stallet förrän kl 18 :/

JenD
0

Röstar på stall 2!!

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Zadeira
0

jag hade valt att flytta till stall två om möjligheten fanns. Att du får åka till två olika stall behöver inte alls vara något jobbigt, särskillt eftersom du kan ta dig till det ena själv när du vill och inte behöver vara hos medryttarhästen var dag.

Twinlight
0

Stall 2 helt klart :D

Aribigga
0

Stall 2! Jag kör två mil till stallet och det är jobbigt trots att jag har bil och körkort så satsa på det närmare stallet om du tycker det passar din häst också.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Linnea
0

Har nyligen flyttat min häst, stallhyran är nästan 2000 men jag har 50 meter dit, ridhus och ridbana. Det är absolut värt det. Så jag säger stall 2 helt klart!

Skynda långsamt så går det fortare.

EllanA
0

Stall 2 absolut!