Ridtemperatur?
När tycker du att det är för kallt för att rida/tömköra din häst/hästar?
Jag stannar nog inne i stallet om det är minus 6 eller mer. Kanske tar en barbackatur…
Herregud!
Tur för dig att du inte bor i Norrland. Eller kanske mer tur för din häst, då skulle den inte få mycket motion på vintern.
#1 Han får bara snöstyltor hela tiden i fram, fast han har sulor. Har själv problem med lederna, vilka brukar jävlas med mig extra mkt på vintern. Så jag tar hellre en promenad med pållen eller en barbackatur än rider när det är kallt ute. Kan ju rida ner till ridhuset oxå, men där är det lika kallt som ute.
när det är typ 30 eller kallare så brukar jag va lite motvillig att träna ;)
Annars rider jag gjärna, går en promenad eller tömkör fram till 30 minus, jag bara tränar inte hästen hårt då. Vill undvika att hon blir .. hm, vad är det svenska ordet, vi säger "Anpusten", att dom andast snabbt pga dom har jobbat hårt/sprungit. Inte bra om det är för kallt tycker jag. dessutom skulle dom inte må bra om dom blev svettiga i så stärk kyla :D
Sen är det en annan sak att jag stelnar kraftigt till när det kryper under 15 minus, men det är pga fibromyalgin.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#3 tror du söker ordet "anfådd"
Jag rider fram till -15.. om det inte blåser..
#4 det är nog det ordet ja ;)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag har mer problem med för varmt än för kallt. Är det kallt brukar det gå att ha lite täcken eller något på hästen och träna ändå. Är det för varmt så orkar de däremot inte och det blir bara jobbigt.
Undviker hellre att det regnar eller blåser, då stannar jag hellre hemma eller går till ridhuset.

-20 då brukar det bli lite jobbigt.
Annars så blir jag gärna kinkig om det ösregnar eller blåser halv storm. Måste jag ut av någon anledning så rider jag men helst inte. Har ingen ridbana utan rider på fälten och det är inte kul, det brukar inte hästarna tycka heller..
eftersom jag får ont i min kropp när det är kallt så undviker jag att ge mig ut och rida när det är för kallt. Men är det bara typ 4-5 minusgrader brukar jag kunna ge mig ut…
perfekt väder idag! ÄNTLIGEN!!

jag brukar fjäska för pappa när det är för kallt så tränar han mina hästar fast inte alltid aftast för jag göra det sj'lv

Jag tror vi hade minus 15 som gräns på en ridskola. Den här har ordentligt ridhus, så jag tror inte det spelar så stor roll. Här har det ju inte varit under -5 när jag varit ut till medryttarhästen i vinter, så jag har ridit ändå. Tar det lite lugnare, rider kanske inte lika länge om det är kallt, speciellt om det är snö så får ju hästen ändå jobba med att ta sig fram.Men det är snarare jag som fryser än hästen som tar skada.

-8 är min gräns och då får det abslolut inte blåsa. Jag kan klä mig ordentligt men fingrar och tår klarar det inte.

Själv har man ridhus. :P
Nån stans runt -30 börjar det bli lite för kallt att köra iaf.
Håller i övrigt med #6 att värme är ett större problem än kyla.

tja, ca 8-10 minus sedan vill jag nog inte ut och rida. Fast det har ju hänt att man ridit i även 20 minus men då jäklar fryser man om händer och fötter. Nu är jag förkyld så jag vill inte bli mer förkyld. Rider inte om det är kallare än -8 nu.

Ner till -20 tycker jag det fungerar att rida ute, men nu när jag har 500 meter till ridhuset blir man ju rätt bekväm, bara att pälsa på sig o hästen massa kläder o täcken och ta en promenad dit. Fast när jag hade Musse va det bara att ge sig ut hur kallt de än va, han behövde röra på sig och utan ridhus va vi så det blev oftast barbacka såna dagar.
Beror mest på vädret faktiskt, är det -20 och sol är det ju inga problem, då kan det ju vara riktigt härligt! Då är det större risk att jag hoppar ridningen om det är -5 och blåsigt/snöoväder eller liknande. För då känns det faktiskt mycket kallare tycker jag. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Olika, Men är det som sagt -20 och sol och vid stilla typ så = ) , men är det kalt oh blåser så är det inge kul ..
jag brukar iblnad klä på mej lite för mkt kläder haha
typ 3 par super tjocka ridsrumpor, Långkallingar och ridbyxor på, sedan en vanligt tröja sedan en stickad tröja och sedan ett par vinterridstävlar (fodrade ! ) , Sen täckjacksbryxor på och en tjock jacka hahahhahahahahha fast det är när det är vid -´17 - -20 typ ; P annars blri det mindra ihihih, Sen har ju hästen ridtäcke oxå xD

Runt minus 25-30 börjar det bli lite väl kallt tycker jag. Då fryser jag vad jag än tar på mig och att frysa häcken av sig i stallet är inte speciellt trevligt. Då lockar det mer att sitta hemma framför brasan med en kopp te! Å andra sidan är det ytterst sällan vi har så extrema temperaturer där jag bor, även om det inte är ovanligt att temperaturen sjunker ned mot minus 20 på vintern.

så länge jag inte fryser om fötterna bryr jag mig inte så mkt om kylan faktiskt… svårt att sätta en gräns.

Runt - 10 grader kanske =)

tycker att det är kallt om det är +20 ute så… men max är väl -15 att rida i
För mig finns det ingen "köld gräns", hästen behöver motion så då klär jag på mig ordentligt istället ;) Nää men är det kring 30 minusgrader rider jag nog inte ^^