äta sand
fick berättat för mig idag om en häst i stallet där calippo står. han hade varit på spa, han hade inte ätit sitt hö, så de skulle kolla varför.
hästen hade 25(!!!!!!!!!!!!!!) kg sand i magen, därav att den inte käkade hö. de hade fått tömma magen på sand, nu får pållen gå med munkorg i hagen. :D
undrar varför den går o käkar sand, finns ju bättre saker tycker man.
Han kanske gräver efter gräsrötter och då kommer det ju med sand ^^ Det finns ett speciellt "medel" mot detta, det är som mannagrynsgröt fast slemmigare, det blandar man i fodret för att "binda upp" sanden och så att dom bajsar ut det ^^ Synd bara att jag inte kommer ihåg vad det heter xD
Linfrö/loppfrö heter "medlet" ;)

Lera blir ju fin sand när den torkar, om man lägger mat på markan så fastnar ju lera och sand på höt, något som inte kommer ut lika lätt den naturliga vägen.
En annan orsak kan vara att hästen haft mineral brist och kompenserat det genom att äta jord och sand.

Loppfrön är Psylliumfrön.
Oj, läskigt. :S Då kan man ju kanske skylla på det om nån påstår att hästen är överviktig "Men det är några kg sand" 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ojdå!

#5 det var en bra idé.. ;)

det där tror jag att läst om på buke faktist.

Vi hade en shettis som fick sandkolik, men vi hittade felet i tidigt stadie. Inte kul alls me sand i magen ;P
Men efter en rejäl dos "loppfrö" var han frisk och kry igen och i bättre form än nånsin!

var hittar man såna hära loppfrön? har aldrig hört talas om det tidigare.
vi har loppefröskal i stallet, kan kolla med sandra var hon köpt dom.

Du köper dom i vanliga affärer och hälsokost. Det heter pshylliumfrön dom mörka är visst bäst och dyrare än dom ljusa. Men dom ljusa fungerar också. Ge 1 dl per dag och häst i ca 10 dagar. Det slemmar sig i tarmarna och tar med sig sanden ut.

men folk verkar ge såna hära frön bara för att med?

#13# Vad menar du lisette? Förstår inte din fråga.

att folk ger loppfrön för att det är bra. utan speciell anledning.

Nej dom som ger det gör det oftast för att dom haft kolik kanske en gång på hösten och är rädda för att dom ska få i sig sanden i tarmarna. Mest förebyggande syfte tror jag.
Själv gav jag ju det förra vintern till mina hästar.

Jag ger mitt russ loppfrön i förebyggande syfte, veterinären rekomenderade detta till min häst då hon hade foderförstoppning. Detta skulle vara bra att ge , man skulle ge en matsked om dagen! Hon är opererad för tarmvred! Inridaren gav henne för mycket foder!
i stallet tror jag dom alltid får det, iaf nu efter våra två kolikfall..