Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 8525 ggr
Elshira
0

Kolapsar/svimmar - (häst)

I morse fick jag mig minst sagt en schock…

Jag skulle lägga på täcket på en av unghästarna när denna helt plötsligt ramlar ihop, först mot mig och sedan åt andra hållet ner i halmen helt på sidan och sprattlar/skakar i några sekunder.

Det är ungefär som om den svimmar, och detta hände för 2 år sedan eller så som knappa 1 åring~ dock kan jag inte minnas att det var något "spratlande" då utan då var det mer som en svimning vad jag kan komma ihåg. Men efter som det aldrig hände igen antog jag att det var pga lågt blodtryck, och då det båda gångerna skett på morgonen, idag innan fodring, förut när den åt.

Men efter som att det nu hänt yttligare en gång (som jag vet om) så börjar man ju fundera även om det var länge sedan.

Det första jag tänker mig är helt enkelt lågt blodtryck och därmed svimning för att: Det skett på morgonen båda gångerna

Det andra som jag funderade över idag är epelepsi: Då det (idag) hände när jag sade till hästen (försökte nypa mig lite i rumpan när jag skulle knäppa maggjordarna) vilket kanske kunde vara en utlösandefaktor (dock gjorde jag inget förra gången) samt att hästen låg och röck/skakade.

Det hela har båda gångerna har varit över innom loppet av 10 sekunder~ och det varkar inte vara något som helst fel på hästen efter, samt beter sig och går normalt utan vinglighet.

Givetvis kommer jag ringa och prata med veterinären i eftermiddag så det behöver ni inte tillägga.

Någon som varit med om liknande eller har ev. erfarenhet av epelepsi-hästar (vet att det finns)? Tacksam för svar!

Hakuna matata!

jen
0

oj!!

min häst har gjort så där vid sadling. sadeltvång.

Kan det vara något liknande?

händer det när du ska spänna täckes gjorden?

många säger att sadeltvång beror på att en nerv kan ha kommit ikläm. Jag tror mer på att det blir som panikångest-attack.

Elshira
0

# Nej jag var på väg för böja mig ner (för övrigt sitter gjordarna löst dvs hänger lite under magen). men det var när jag sade till som det blev kolaps~ Och som sagt gången innan stod jag bara i boxen utan att något som helst hände/gjordes.

Så att det var pga något fysiskt är uteslutet.

Kan för övrigt tillägga att "sprattlandet" inte var något direkt försök att komma upp, utan hela hästen med huvudet låg ner helt på sida och benen var åt sidan i luften.

Hakuna matata!

ThunderClap
0

vad otäckt det låter, ingen aning om vad det kan vara.

Var det sprattlande i benen eller muskelrycknignar i hela hästen?

Elshira
0

Ja ett fall rakt åt sidan (benen viker sig inte direkt, utan hästen rammlar först stående), för att sedan få relativt kraftiga muskelryckningar (denna gången, ej förra eller i.af inte lika kraftigt).

Hakuna matata!

TovaHult
0

Usch vad obehagligt! Jag har varit med om liknande två gånger, dock utan ryckningar, mer som svimmning, så jag vet inte vad det kan bero på på din häst, men det låter ju lite som epilepsi.

Det första jag var med om var för många år sedan när pappa skulle sitta upp på sitt halvblod Geisha och hon bara föll ihop! Det hände inget mer, hon reste snart sig upp och allt var som vanligt, dock blev det ingen ridtur den gången. Hon levde sedan många år till fullt frisk, men när hon blev äldre fick hon problem med hjärtat, kanske hade hon det redan då hon föll ihop?

Andra gången var i våras när jag skulle tömköra min unghäst. Hon fick på sig selen för första gången och när gjorden drogs åt föll hon ihop i stallgången. Det kan nog ha berott på stress, inte för det syntes utanpå för hon stod så snällt och stilla. Efter det drar jag alltid sadelgjorden först jättelöst och sen går jag runt lite med henne innan jag drar hårdare och så får hon gå ett par varv till innan jag sitter upp.

Elshira
0

Stress tycker jag också skulle verka oförklarligt då unghästen är lite bufflig var dag så mindre tillsägelser kommer ju nästan dagligen (borde ju hänt flera gånger då).

Men läste lite mer om epilepsi (hos människa) och där så visar det sig oftast vara anfall utan anledningar. Det är då oftast bara en sorts överaktivitet i hjärnan, och kan vara allt ifrån att personen blir lite borta (typ får en minneslucka, men för övrigt omärkbart) till att få kraftiga kramper på flera minuter. Faktum är att de flesta människor har någo eller ett fåtal anfall under livet även om man inte är "epileptisk". (Det känns ju lite bättre då i.af.)

Men det känns "tröstande" att veta det är fler som varit med om detta och det visat sig inte varit något direkt allvarligt problem utan mer engångsföreteelser!

Edit: Hittade en tråd på Bukefalos med några andra liknande fall:

http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-647363.html

Hakuna matata!

CelsiusT
0

Låter helst klart som epilepsi. Som du skriver i #6 så kan det vara enstaka fall, men det kan även vara återkommande trots att du kanske inte märkt det mer än dessa två gånger.

Jag har haft funderingar på om min ena hund har epilepsi för hon ser ibland ut som att hon försvinner i några sekunder, hon ramlar inte ihop men hon är inte där när man tittar henne i ögonen. Har en kompis som har 2 epilepsihundar. Den ena märker hon knappt att den har epilepsi mer än ibland när den är bort lite längre stunder, någon gång har den ramlat ihop. Den andra hunden har varit borta i upp till 20 min och är vid vanliga anfall borta några minuter. Vanligt på hundar är iaf att dom reagerar konstigt direkt efter, tex gör utfall, börjar skälla på något om inte finns osv.

En kompis till mig har en häst som bara la sig ner när man red honom. Det såg ut som om hjärtat bara stannade och hästen föll raklång ner på sidan och låg där med huvudet helt ner i marken. Han låg där tills man efter en stunds peppande fick honom till att resa sig. Jag tror iof inte att det var epilepsi utan jag tror att det beror på att häten var för ung för att ridas. Hästen var 2 år gammal och visserligen reds bara ca 15 min åt gången, men det är på tok för mycket enligt mig. Men hästen ramlade inte ihop när man gjorde nåt utan bara satt och "åkte" så plötsligt. Hästen är ju fortfarande ung så man vet ju inte.

Det ag tänker på är att du vet ju faktiskt itne hur många gånger dessa "anfall" kommit under natten och när hästen är i hagen. Kan tänka mig att dom inte ens behöver ramla ihop (hundar behöver ju inte ramla ihop utan kan sitta/stå igenom anfall).

Blir intresant att höra vad veterinären har att säga. Du måste meddela oss här!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elshira
0

#7 Jätte bra att du vet lite! :D

När jag läste om epilepsin så stod det att man inte ska försöka väcka upp dem (och det låter väll ganska så logiskt om man inte vill ha någon som itne är klar i huvudet till att stå upp utan att hjärnan är redo).

Och precis som du säger så hittade jag att anfallen är ju allt ifrån sällan och milda till ofta och kraftiga, allt är individuellt.

Men krampanfall/svimmningar som de jag sett borde ändå ha upptäckts någon gång mera då det är folk i stallet nästan 50% av dygnet här + att jag brukar gå in i stallet om jag kommer hem sent och titta lite på dem. Hagarna ligger precis vid stallet så man kan se hästarna på det viset med och dessutom från köksfönstret.

Vad det gäller diagnostisering måste man vad jag förstått göra magnetröntken eller liknande för att se aktiviteten i hjärnan. Men utersluter man de vanliga hjärtproblemen samt lågt blodtryck så finns det ju inte så mycket annat det borde kunna vara.

Vat du för övrigt huruvida detta är ärftligt? Har aldrig hört talas om (vad det gällt människor) att det skulle vara ärftligt i.af? :o

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#8 Ingen aning om det är ärftligt. Men jag vet att det är vanligt att man får det när man blir äldre oavsett om man haft det tidigare i livet. Min mormor har börjat få epileptiska anfall nu när hon bor på hemmet och troligtvis inte har så många år kvar. Hon har aldrig haft det innan.

Jag tänker som så att det behöver inte vara alla anfall som din häst haft som synts så mkt som dessa två. Det kan ha varit mindre anfall där hästen bara stannat upp men står kvar på benen, det behöver inte synas om hästen endå står stilla, kanske bara slutar tugga på sin mat osv. Alla anfall behöver inte vara lite stora. Sen eftersom det går över på ca 10 sekunder så är det ju otroligt snabbt gjort och ni tittar ju inte på hästen hela tiden, ramlar hästen då inte ihop varje gång så är det inte säkert att man uppmärksammar det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elshira
0

#9 Absolut, tack för din kunskap i.af! =) Ska kolla upp lite ang. ärftligheten, med vad jag hittat ännu så borde det inte direkt vara något ärftligt. Vi fåt hoppas då hästen var planerad att ev ha i avel i framtiden.

Har några andra vetskap så får ni gärna dela med er! Annars återkommer jag när jag fått hästen undersökt. Kommer nog inte åka in till klinik om inte veterinären rekomenderar det för ultraljud, men blåsljud och blodtryck kan vi ju i.af ta här hemma.

Tack för alla som delat med sig av händelser och kunskap! ^^

Hakuna matata!

jen
0

mystiskt detta!! hoppas du får veta varför det blir så där!

AnnaLundin
0

För några år sedan hade de en häst på en ridskola i trakten som "svimmade", eller i alla fall plötsligt bara trillade ihop, några gånger. Första gången det hände (som de vet om) var med ryttare på ryggen och hon blev alldeles söndersparkad där hon hamnade bland hästens ben. Sen hände det några gånger till inom loppet av en vecka.

De tog såvitt jag vet aldrig reda på varför det blev så, utan hästen avlivades ganska snart efter detta. Skälet till avlivningen var att man aldrig mer skulle våga låta någon rida på hästen eller ens hantera den eftersom det skulle vara risk att man hamnar ivägen fär honom och gör sig illa.

Vill du ha mer info - pma mig så får du kontaktupgift till ridskolechefen.

Elshira
0

#12 Så längehästen inte lider så kommer det inte någon avlivning på tal, kan de inte ridas så finns mycket annat man kan göra.

Som några av er nämnt så är det ganska vanligt med epilepsi hos hunder och där hittade jag ganska så mycket matnyttigt.

De kan dels ha primär epilepsi, dvs det sitter/beror endast på/i hjärnan och denna är ärftligt.

Sekundär epilepsi triggas av någon utomliggande anledning, allt ifrån hjärnskador eller tumörer till lågt blodsocker, förgiftning, syrebrist vid hjärt- och lungsjukdomar, skador på lever och/eller njurar och vissa ämnesomsättningssjukdomar.

Eftrer som att de båda anfallen skett vid morgonfodringen så kan man ju alltid "hoppas" på att det är sekundär, dvs inte ärftlig epilepsi. =)

Hakuna matata!

AnnaLundin
0

#13 - det är ju en avvägning du kan göra som privatperson. I fallet jag nämnde var det helt enkelt för personalens och ridskoleelevernas säkerhets skull som man tog det beslutet. Är det bara du som hanterar hästen hamnar det ju lite i ett annat läge, du gör din egen riskbedömning.

Det är ju ändå ganska stora vikter vi pratar om när det gäller hästar, så hamnar man i kläm när en häst faller ihop kan man ju göra sig ordentligt illa.

Elshira
0

#14 Tja det är Welsh Mountains så det är ju inte allt för enorma eller höga så den risken är jag i.af villig att ta om de nu fortsätter att endast vara så pass sällan. =)

Hakuna matata!

Molla
1

Var med om en häst som ramlade ihop när sadelgjorden spändes för snabbt, sadeltvång.

Det är ju vanligt att man blir riktigt trött efter ett ep-anfall. Hur var hästen efteråt?

Elshira
0

#16 Lite lugn var den ju såklart efter, men jag prövade att gå relativt snabbt därefter och då var det "puff och buff" som vanligt. Allt var med andra ord normalt väldigt snabbt igen.

Hakuna matata!

mazze
0

Avlivade min gamla hund pga 2 kraftiga epilepsianfall inom loppet av 8 timmar. Troligen hade han fått hjärnblödning el ev en tumör, då han var 13,5 år gammal så valde vi att ta bort honom. Hans anfall höll på några minuter och efter anfallen tog det ca en timme innan han var vid fullt medvetande igen.

Har du pratat med veterinären än, vad tror h*n?