Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4204 ggr
EllanA
0

Cirkuskonster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som har testat lite cirkuskonster på sin häst? Jag försöker lära mitt 29 åriga halvblod, men det går väldigt trögt.

Han har förstått att han ska lyfta på en framben när jag säger hov och nuddar med spöt på ett framben. Fast oftast lyfter han på fel framben.

Men jag skulle vilja ha lite mer tips på lätta konster och beskrivning hur man gör.

Lorita
0

Det som är hemligheten med att lära att djur konster det är

1. att uppmutra djuret att göra något dn har lätt för, förstärka ett betende och får det att utföras på komando.

2. du börjar med att berömma en liten bit på vägen, den ökar du kravet när djuret förstår vad du vill som grund.

Om din häst är höger-hovad och du ber den lyfta vänster hov då är detta onatuligt för hästen och resutatet kommer bli att den väljer fel hov. I början ska du berömma bara ett litet lyft med benet någon cm, tänk på att inte berömma om hästen skrapar med benet för då har du skapat en ovana som du int vill ha.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

QALM
0

Du vet väl att det inte är lätt att lära gamla hundar att sitta =) En sådan gammal häst ska man bara pussa på ;)

CelsiusT
0

Oh det är lika lätt att lära gamla djur som att lära unga djur. Enda problemet kan vara att det gamla djuret har massa erfarenheter som unga djur inte har. Dom äldre har oftast redan en föreställning om hur livet ska vara so unga djur inte har.

Se till att hitta något som din häst verkligen gillar. Sedan passar du på att berömma och belöna hästen när hästen självmant gör något. Det som Lorita sagt är grundpelarna i träning. Börja smått med att hästens hov lyftes bara någon centimeter och öka sedan dina kriterier succesivt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

EllanA
0

#2 Varför inte? Han är jättenyfiken och vill verkligen göra sitt bästa. Och hans ålder märks verkligen inte, han är jättepigg och fräsch.

#1 och #3 Tack för tipsen, vet ni någon mer konst?

Gronstedt
0

När ni övar på att lyfta rätt hov, så var noga med att ställa honom så att rätt hov är den "nästa" i balansen - allstå att det är den hovan han skulle börja med om han skulle börja gå. Då blir det lättare för honom att lyfta rätt fossing.

Annars håller jag med om att du visst ska aktivera honom på alla sätt, annars blir han fort gammal!

Du kan prova att
spela boll med honom (om han fattar det, det gör inte alla).
följa - han ska gå bredvid eller bakom dig utan att vara bunden, stanna när du stannar, vända när du vänder.
Plocka upp saker med munnen och ge till dig eller lägga på ett visst ställe. Kan utvecklas till "apport".
Kliva upp med framfötterna på ett trappsteg eller liknande.

Och så förstås hela spektret av NH-övningar.

EllanA
0

#5 Tack för tipsen. Har försökt att få honom att lyfta saker med munnen, men funkade inte alls. han bara nosar på den.

emeliekarlssoonn
0

Bergsgeten är ju ett typiskt "trick" som inte heller är så svårt, och dessutom bra att göra eftersom det sträcker ut musklerna i rygg och bakkärra =)

Alma-G
0

Det där med åldern håller jag inte med om!
När jag och en kompis lärde en mindre häst det så började han lyfta den så fort man tryckte lite där (ex. vid visitering) och det var riktigt jobbigt i längden Tyst

Lorita
0

det är viktigt att tänka på vad vi lär dom och att det måste var väldigt klara komandon för att hästen inte ska göra trick av misstag.

Ålder ser jag inte som något hinder för något djur att lära nytt, det håller djuret/människan vitalare

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

EllanA
0

#7 Hur gör man bergsgeten?

emeliekarlssoonn
0

Man ställer hästen jämt med framhovarna framför en kant eller liknanade. Man kan lägga ett grimskaft på marken också.
 Sedan sätter man sig på huk en bit framför hästen med en godisbit i handen, hästen sträcker då ut halsen, men för att få tag på godiset ska hästen flytta bakbenen under sig.
 Om hästen flyttar frambenet så får man resa på sig och ställa tillbaka hästen i ursprungsläge. Beroende på hur många gånger man får göra det är upp till vardera häst. Så fort hästen flyttar bakbenen det minsta så berömmer man. Antingen att ge hästen godiset eller klappa den.
 Målet är att hästen ska kunna flytta bakbenen så att bakhovarna nästan nuddar framhovarna =)

http://www.youtube.com/watch?v=LSx9IQPmoUs
Ingen super kvalietet på filmen direkt, men ja, du ser på ett ungefär =)

CelsiusT
0

#11 Vad duktig h*n var på det =) Det är en jättebra övning!!

Micky
0

#2 Det är en myt! Äldre djur behöver precis lika mycket aktivering som yngre bara mindre ansträngande om de börjar bli påverkade av sin ålder.

CelsiusT
0

#13 Precis =) Och det är nästan till och med viktigare att faktiskt ge dom aktivering och stimulering, annars kan dom bli gamla i förtid och/eller att åldrandet i sig går mycket snabbare. Så det är jätteviktigt och nyttigt att hålla igång sina gamlingar =)

my-real-life
0

du kan försöka  att lära den spansk skritt ^^

emeliekarlssoonn
0

#11  Tackar. =) 
Första eller andra gången jag tränade honom på det, och visade mamma, så ställde han sig själv i en halvtaskig bergsget för han ville ha godis xD  Fast hellre det än att han står och vevar med frambenen. :P

EllanA
0

#15 Hur gör man det?

EllanA
0

Jag har lyckats lära honom att pussas när jag säger till och kramas med huvudet. Bergsgeten gick sådär, men han gjorde ganska bra iaf. Glad

emeliekarlssoonn
0

#18  Det är bara att träna vidare :)

EllanA
0

#19 Ja, exakt. Man kan inte direkt begära att det ska gå perfekt de första gångerna.

marinelady
0

Det här med frambenen kan bli farligt lärde jag mig i min ungdom, min häst kunde stegra på kommando lyfta höger respektive vänster framben, sparka bakut osv… men i min glömska så vände jag ryggen till hästen som stod bakom mig när vi jagade bort lite kor som hade rymt och gav precis den signalen som innebar att han skull lyfta ett framben när jag jagade bort en nyfiken kossa, resultat; jag blev sparkad i ryggen rätt rejält… så det kan bli situationer man inte tänker på ;)

EllanA
0

#21 Det är helt sant, man får vara lite försiktig när man lär in olika konster, för det kan få dåliga följder.

marinelady
0

Att lära en häst stegra och sparka bakut på order brukar ju bara rekomenderas om du aldrig kommer sälja din häst vidare, det kan sluta illa om den som köper hästen i första eller andra hand inte blivit informerad om detta..

EllanA
0

#23 Exakt, just därför tänker jag aldrig lära in något sånt. Det kan dessutom vara farligt för en själv om man inte har 100% koll på hästen. Och om de blir uttråkade eller godissugna så är det vanligt att de t.ex. stegrar om man har lärt dem det.