Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5633 ggr
viktoria91
0

ko+häst

undrar om någon har erfarenhet med en häst och ko som går tsm? då min inte kmr överens med några hästar men är väldigt glad i kossor. skulle vilja höra era erfarenheter och åskter om detta.=)

swedensess
0

känner en som har en shettis som går med kor… det går bra =)

Cilla89a
0

Vet ett par stycken som låter sin häst gå med kor, och det går bra :) Sålänge man vänjer dem vid varandra succesivt, så det inte blir någon jättechock, för jag har även hört flera historier som slutat olyckligt där hästen oftast fått panik och dragit rakt genom staktete.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

jsca
0

där jag hämtade hö innan, hans brukshästar gick med kor.. typ 2 hästar hade han, och ett föl också. gick med typ hundra kossor ;D gick HUUUUR FINT SOM HELST ;p

viktoria91
0

panik tror jag inte hon får, hon hälsar på alla kossor hon ser, smet över till granngården för några dagar sen för att spana in ungtjurarna hon hade ju inte hälsat på dem innan ;P

Maja
0

Min förra granne hade ett tjugotal kor och hyrde två shetlandsponnyer. Inga problem alls där. Sedan har jag stött på hästar som går med får. Inget problem där heller.

Peppe
0

Blacky bodde på en stor mjölkgård i somras, funkade fint =) gick dock inte i samma hage men är ju rätt svårt att undvika kor när man står mitt på gården ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

TovaHult
0

Min häst gick ihop med massa kor hos förra ägaren :) Gick hur bra som helst!

viktoria91
0

tack för alla svaren! nån som vet vad en ko kan kosta att köpa?=)

Peppe
0

ca 10 000 brukar man väl säga, beror ju på VAD för ko. Om du ska ha en mjölkko eller köttdjur, till exempel, sen om den är bra också! osv osv

viktoria91
0

stam är jag intresserad av ett dugg, ska bara användas som sällskap och lite ridning. stut skulle jag og föredra att ha.vilket ras är lugn?

Peppe
0

jag vet inte, har bara suttit med när min kompis mamma skulle välja ut 150 nya mjölkkor =)

Cilla89a
0

#10 ridning på en ko?Foten i munnen varför köper du inte en häst? är ju betydligt trevligare att rida på en häst och att hästen får ha en artfränd som sällskap.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

viktoria91
0

hon gillar inte andra hästar, dina senaste hästen hon gick med fick nästan griffelbensnsbrott pga henne. och jag har inte tid att hålla 2 hästar i så bra kondition som hon är i.

[Tovab]
0

Min kompis har ett gotlandsruss som har fått gått med några kossor. Det funkade jätte bra :)

lisette
0

det sägs ju dessutom att det är bra att låta hästar gå med kor och får för de föredrar olika sorters gräs.

du kanske kan kontakta någon bonde i närheten av dig så du kan få köpa en kalv?

Elshira
0

#15 har rätt ^^ Korna vill ha det långa gräset som hästarna annars brukar lämna kvar och hästarna äter den "snagg" som blir kvar efter korna.

Jag funderade över priset på en ko. Är de 10 000 för en vuxen individ eller är det för en kalv/ungdjur?

Hakuna matata!

TovaHult
1

Hum, du ska nog inte ha ko av köttras, den kommer nog äta dig ur huset!

Jag skaffade två får en försommar, hade tänkt mig lite hemtrevnad och mys, olyckligtvis var de av köttras och hungriga jämt trots massor med saftigt gräs i hagen!! När man kom hem var det första man såg två får som bräkande kom springande mot bilen från grannens gräsmatta, satt man och åt frukost var det två får som stod bräkande utanför köksfönstret o.s.v… De höll sig aldrig någonsin i hagen, inte ens när vi gjorde extra högt och el istället för fårnät, de hoppade, eller ibland obekymrat brakade rätt igenom.

Tror såna raser är avlade för att ätaätaäta och sen kliva på slaktbilen…

Men min kusin har kor (och får) av lantras, fjällkor är det hon har och de är nog att föredra i sådana fall! Inte alls lika tröga och mattokiga!

Det var bara en liten tanke och varning från mig! Lycka till :)

bell
0

På alternativ.nu verkar korna ligga på 3 000 till  5 000:-

ko annonser

bell
0

Ox annons

Kanske skulle vara något Flört

#0 som du förstår så har jag bara bra erfarenheter av ko & häst ihop. Både ko som fick leva som "häst" i stallet med ingång o utgång med de andra hästarna och som hagkompisar under sommarbete.

viktoria91
0

är fäjällkor snälla? vill inte ha ett monster som attackerar''0p

chriisse
0

Helt vanliga SRB kor är jättesnälla. Men, varför ska du rida på den? Och, tänkte du ha den i en vanlig hästbox?

viktoria91
0

skrittrunda typ medens pojkvännen rider ponnyn=P js den får stå i hästbox=) grannen har kor, vet dock ej vad dte är för ras, köttkor antar jag han föder uoo. riktigt biffiga.

bell
0

#20 Vet nästan inget om kor. Men lantras djur brukar vara bra till lynnet.

lisette
0

en annan sak jag kom på. har hästar och kor samma maskar? får och häst har ju itne samma masksort (eller var man kallar det).

chriisse
0

#22 Jag tycker att du ska tänka efter flera gånger innan du skaffar dig en ko. Ta reda på allt. Tänk på att en ko inte har samma matsmältningssystem och därmed kanske måste fodras annorlunda än en häst. En ko behöver också annan struktur på grovfodret än vad en häst behöver. Och, är det inte isåfall bättre att lära sig att köra kossan då deras ryggar inte är lika tåliga som hästars.

Elshira
0

#25 Precis som hästar mår ju korna bäst av att vara utan kraftfoder. Det är ju till för att maximera deras mjölkproduktion >.<

Men annars så brukar de inte vilja ha lika "pinningt" hö som hästarna äter, klöverhö är ju ganska så vanligt det med.

Kor är inte så svåra att ta hand om (jämnfört med häst), hör med uppfödaren vad de ska ha för rutiner och hur mycket mat som behövs =)

Som box måste ju en vanlig hästbox duga…? Alla andra står ju i sina spiltor hela dagarna så "häststorlek" på box måste ju räcka gott och väl? =)

Hakuna matata!

PillanN
0

Tänkte på en sak. Jag har oxå haft en häst som gick toppen ihop med kor och som dessutom stod i samma stall. Hästen fick så småningom så stora problem med luftrören att den fick avlivas.Hade senare vid ett tillfälle besiktning av stallet.De påpekade att det inte är lämpligt att ha hästar o kor i samma stall(utomhus gick fint),pga amoniaken de utsöndrar. Hästarnas luftrör är väldigt känsliga mot just detta. Sen kräver nötdjur ofta varmare inomhustemp.Önskar jag visste detta då så kanske hästen inte blivit så dålig :( Återberättar bara vad de sa till mig,alltså inte för att vara pessimistFlört

lisette
0

#27 man har ju hört likadant om höns. men jag fick höra häromdan att det inte hade någon betydelse om höns o hästar är i samma stall.

Molla
0

Vi har ju just köpt två fjällko-kalvar, de ska gå ihop med hästarna. De är köpta enbart för sällskap. De kostade 4000:- styck, men det var nog billigt tror jag.

Vi har inte tagit några hästar till gården än, flyttar dit i mars, så ihopsläppet får vi se hur det går.

Obs! Köper du kalv ska de ha kalvpellets, annars blir de karpryggiga.

Bäst grovfoder för dem är tidigt taget hö el silage, men vi har bara hästhö och det går det med.

Rita-S
0

Vad jag vet borde det inte va något större problem att ha häst och ko tilsammans. Dock har en ko något lägre proteinbehov ofta än hästen så man får hålla lite koll på hullet så hon inte blir fet av hästfodret, väl och märke när hon inte skal producera max produktion av mjölk.

En kossa sin mage är anpassat att vräka i sig stora mängder riktig snabbt för att sen sakta idissla på ett säkert ställe, den tål ännu bättre än hästen att få typ 3 måltider om dagen, medans hästen borde ha så många små måltider som möiligt då en hästs mage är fysisk mindre och anpassat småätande.

Av lynne brukar dom flesta kossor va rätt lugna, förutom vissa mjölkraser. Skal du ha en kossa svår att hålla i hull välger du Jersey kossa, som kräver otroliga mängder för att klara vårat kalla klimat, och som dessutom är spänkig i kroppen med.
Vill du ha en kossa man kan köra litet med och kanske sitta på ryggen med borde du nog välga en mer kraftig byggad ko som tex hereford eller annan köttras.

Dom kan faktisk bära vikt på ryggen dock har dom inte lika stärk rygg som en häst, det får man komma i håg, presis som andra redan har påpekat. Dom har ju blivit alat framst för att va kött och mjölk-källa även om medelsvensson bonde inte hadde råd med häst på gården förens sent i våran tid och fick använda oxe framföre vagn ofta. Det var sällant kossan blev använt till klöv, man hadde heller hand-kärra till folk, kärra till oxen  eller dom rikare hadde häst i gamla dar. men något vikt kan dom ändå bära.

Om jag skulle rekomendera skulle jag nog ändå låta bli att rida om man är lång eller "tung" (OBS på att tung inte alls nu är samma som tjock eller fet, men menad som för tung för en kossas benstruktur). En kossa tål nog bättre att dra en liten rockard än att bli riden på skulle jag känna.

En köttkossa behöver inte va krävande i fodervägen, det beror helt och hållent på rasen. Det är även något du kan kolla upp. Några av dom mer inhämska raserna för sverige är oftast rätt nöjsamma och ändå stärka små djur mot tex dom mer moderna raserna som är förädlade för stor produktion av mjölk och/eller kött. Dom är dessutom ofta hotade pga bönderna inte vill ta vara på dom gamla raserna utan hellre vill köpa utanlandske storproducerande raser.

Rita har flummat nog för i dag ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

viktoria91
0

tack så mycket allihopa! rockard och sele har jag så det är inga problem med det=) alla kosseböcker ska givetvis läsas innan jag ger mig in på detta=) hihgland cattle kor ser så mysiga ut men har hört att dem kan vara skygga, någon som vet? nån mjölkproducerande sak är jag intresserad av men kor som aldrig fått kalv producerar ingen mjölk väl? och vad är egentligen skillnad på stut och oxe? har aldrig fått någon bra förklaring till det=P jag har tänkt mig någon lugn lantras ex fjällko, rödkulla^^

Rita-S
0

#31 nej det är klart dom måste få kalv för att producera mjölken, men det är mer med mjölkkossa än bara mjölken :D Många mjölkkossor kan va spjänkiga och inte lika tåliga för att gå ute även vintertid tex självklart beroende på ras. En inhemsk ko klarar ju svenska vintern bättre än en kossa från spanien tex. Stut och oxe är väl samma sak skulle jag tro, vi säger Stut eller okse hemma i norge, ni säger väl oftast tjur och oxe tror jag?

Highland cattle har jag ingen egen erfarenhet med själv, men fler bekanta innom lantbruket har sagt dom kan bli väl så tillgivna som en vilken som helst annan kossa om man tar hem en kalv.

Min egen erfarenhet från min agronomutbildning och praktik/arbete i lantbruket är mjölkkossa av typen Norsk rött nötkreatur och trönderkossor, samt hereford köttkossa primärt. Några charolais ramlade man borti med. Jag värkligen älskar hereford, inte så fruktansvärt stor men riktig maffig ras, och jag gillar lynnet på dom med.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

viktoria91
0

ja, jag tänkte att inhemsk ras är bättre som är van vid klimatet, nu bor jag i skåne som kallast är här väl runt -15=) jag har läst att man sa´ka verka klövarna 2 gånger om året vem kan man anlita då?

Rita-S
0

Det finns hovslagare som kan även det, skillnaden från en hästhov är inte riktig så stor som det kan se ut till, men annars kan du lära dig det själv med, du kan hålla vid med rasp nån gong om månaden så blir det inte så mycket varje gong :) Det finns nog nån kurs du kan gå för det med, eller du kan be en hovis lära dig det :)

viktoria91
0

om kossan fryser, funkar hästtäcke då?  finns några i närheten som specialsyr täcken så det är inga problem utan mer om dem blir fuktiga eller så av täcken.

Rita-S
0

Inget mer än hästar blir. Det täcke som fungerar för en häst fungerar för en kossa med rent tygmässigt, men det måste nog specialanpassas till bogen och ryggen som ju är lite annurlunda format :) Men om det är sytt så det ligger bra så fungerar det för kossa med. Dom har ju samma typ hud och samma typ päls i principen, så det ända du måste tänka på då är passformen. och självklart vänja kossan eller tjuren att ha på täcke alls.
Dock om du låter kossan få sätta päls lär hon nog klara sig rätt bra även utan sedan ni bor nede i skåne, är lite begränsad hur många dagar i året ni får 35 kalla :D

chriisse
0

En oxe och en stut är exakt samma sak. Tror stut bara är att gammal namn. (har jag för mig)

Elshira
0

Jag säger som #36 köper man svenska lantraser eller liknande så sätter de flesta vinterpäls om de går ute och vänjs vid kylan ordentligt.

Nu hade du ju en som specialsydde täcken, men annars funderade jag på om man inte borde kunna köpa ett hästtäcke i storlek gigantisk (eller jag som passar över ryggen ;) Och av en mode med plats för relativt grov hals och sedan göra någon form av förlängning av bogspännena (typ sätta någon eller ett par dm nylonband emellan). Det blir ju öppet i fram lite men det är ju inte hela världen ^^

Hakuna matata!

marinelady
0

Köp en highland cattle annars då behöver du inte fundera på om den fryser :)

[Angel88]
0

När jag gick på mitt gymnasium (naturbruk) så fick jag höra att Highland cattle är en agresiv ras, eller att dom ofta är det. Kom oxå ihåg att få honen av plockade och bort brända annars kan dom skada hästen regält. en ko som har horn, försvarar sig med dom om dom inte kan fly.

Molla
0

Jag undrar också det där om stut oxe och tjur. Tjur har kulor och oxe + stut är kastrerade, eller har jag fattat fel?

chriisse
0

På det gymnasiet jag går (också naturbruksgymnasium) så har dom prövat att ha highland cattle, men dom blev så agressiva att skolan var tvugna att göra sig av med dom.

viktoria91
0

det har jag oxå hört om highland cattle därför jag frågade=) dem är så söta annars. självklart ska hornen vara ortbrända och får dem gå tsm sen den är kalv så är det nog inga problem. fjällko lutar det åt att det lär bra, dem ska vara snälla, rödkulla oxå eller?