Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 1927 ggr
Elshira
0

Ingen rangordning?

Jag har våra tre Welsh Mountain ston går ihop, mamma (18 år) och två av hennes avkommor som även är helsyskon (3 och 4).

Jag är ingen expert på rangorning, men jag kan inte lyckas komma fram till vem det är som bestämmer, annars brukar det ju vara ganska så enkelt att se vem som betsämmer och vem som bara är "svans". Så om det nu inte är så att de inte har någon rangordning alls, så vill jag gärna att ni som kan lite mera hjälper mig klura lite!

Alla 3 kommer överens bra och står gärna och kliar varandra, är aldrig något bråk vid mathögarna utan de kan oftast äta ur samma hög alla tre. Ungstona går ju givetvis nästan alltid tillsammans medan mamma går lite för sig själv.

Specifika "drag":

Mamma: Bryr sig inte vad dom andra gör eller var de andra är, går gärna för sig själv när det inte finns mat då hon bara äter tills sissta smulan är borta. Hon tolererar det mesta i form av buffel och bök, men säger till om det behövs (vilket dock är sällan, och de andra accepterar tillsägelsen). Står gärna och kliar de andra två då att bli kliad är det bästa hon vet efter maten.

Ungsto 4 år: Är lite mer "kaxig" av sig (lite mer på) och det händer i enstaka fall att hon vill ha "sin" hög för sig själv, men finns det bara en hög låter hon alla äta ur samma. Är för övrigt väldigt snäll mot de andra.

Ungsto 3 år: varkar vid första blicken lägst i rang då hon inte verkar bestämma, men brukar ofta gå emellan de andra två när de kliar varandra för att själv at över. Är alltid längst fram vid grinden (4 åringen andra och mamma sisst).

Vilken är högst/resp. lägt i rang enligt eran uppfattning?

Hakuna matata!

Zaphix
0

Fast rangordning.. Skulle inte vilja säga att det finns rangordning riktigt i en hästflock. Snarare att hästarna har olika ansvarsområden, en leder till mat och vatten, en annan håller koll på omgivningen efter faror och såna roller.

Men visst är vissa hästar mer dominanta än andra och driver de andra framför sig till faror.. Men de har ju ingen rangordning som vi människor har, såsom vd, personalchef, anställd o.s.v..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

WinterPrince
0

Svårt att säga utan att se dom, men första känslan jag fick var att mamman är ledaren. Hon verkar så trygg i sin position att det kanske inte märks. De andra vet vad som gäller därför blir det inget "gnabb". Även det att hon går sist kan tolkas som hon ser till att alla är med.

De unga damerna låter som dom är som "ler och långhalm". Därför är dom nog själva lite osäkra på vem som är högst av dem och det är därför dom har lite "gnabb" för sig. Inte nödvändigtvis sig emellan. Men att den ena visar att "här är min mat" och den andra att "jag vill ha uppmärksamheten".

Har själv lite osäkert i vår flock (7 hästar) vem som är ledaren. Stallägarna tror att det är "Eddie" för han ser till och flytta på andra om han ska ha mat mm mm. Medan jag tror att det är "Spader" för honom flyttar sig dom andra för utan att han behöver säga till.

Jag tror själv att "Eddie" bara inte är säker på sin plats då han kommit tillbaka efter en tids frånvaro från flocken då det kommit många nya hästar under tiden.

Alex
0

Jag skulle också säga att det är mamman som står högst i den där flocken, av texten att döma. En kaxig häst som vill ha en mathög för sig själv tycker jag snarare låter som en lågrangad än en hög.

En bra och trygg ledare jagar inte bort andra hästar från mat eller annat, om det inte skulle handla om en annan häst som sätter sig emot, då brukar de ju säga ifrån. Men är det inget sånt har inte en bra ledare någon som helst anledning till att bråka.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst