Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3352 ggr
fridak
0

hitta en ryttare?

Hur svårt ska det vara att hitta en medryttare/fodervärd till en fin b-ponny, en riktigt läromästare?

Ett antal annonser har satts ut, men ingen verkar intresserad. Får de ponnyryttare med hyffsat engagerade föräldrar egen häst? Och resten som har lite mindre hästintresserade föräldrar får finna sig i ridskola 1 gg/vecka om ens det?

Finns det ingen som är intresserad av att ha "egen" ponny fast slippa betala för det?

Maja
0

Mycket beror ju på läget. Om hästen ska stå kvar där den står så kan det ju kanske bli besvärligt för många om det är svårt att ta sig ut till stallet. Hade hästen stått på annan ort kanske det hade varit lättare att hitta en medryttare.

Det är nog minst lika vanligt att det finns ryttare som vill ha en medryttarhäst men att det inte finns någon i närheten. :)

Lycka till!

WinterPrince
0

Jag vet inte hur länge du har annonserat, men tror att det inte är riktigt säsong för det just nu. Till våren är det nog fler som är sugna.

fridak
0

Helst ska ponnyn stå kvar, sen är det på landet och fler och fler verkar skaffa egen häst ist för att vara medryttare eller fodervärdar först. En annan trend häromkring verkar vara att unga ryttare väljer unghästar framför rutinerade som de kan lära sig av. De lär sig väl av unghästarna också, men det kanske är misstagen som lär dem där?

canon_eos
0

Hade du bott i sthlm så hade du nog fått napp direkt, secielt om det inte hade kostat något.

Men som #2 skrev, just nu är ted trögt på medryttarfronten. De festa vill nog rida tills våren, har man tur hittar man en bra som stannar under nästa höst/vinter också.

[Tovab]
0

Vart bor du nånstans? :)

Kan tyvär inte ta den på foder men kan kanske hjälpa till med ridningen ;) Tar själv hand om en 4-åring och en 2- årig åsna. Men ägarna ska sälja/lämna ut dom på foder och jag känner att jag inte kan ta hästen, så ska eventuellt köpa/ta åsnan på foder men vill fortfarande rida ;)

Så bor du i närheten så kan vi ju se om det skulle funka =)

Mvh Tova

lisette
0

#0 kan bara tala av egen erfarenhet. men folk skaffar hästar själv istället för att rida andras. vet inte om det är för folk har bättre ekonomi eller kanske bättre plats? men här i byn så fick barnen egna hästar istället för att först lära sig grunderna på ridskola.

Lorita
0

#6 barnvakts hästar kallar vi dom för, då vet föräldrarna var dom har sin barn, kunskap är mindre viktigt.

Nu är det nog inte dom ryttarna man vill ha som medryttare då hästarna gör skäl för namnet havremoppe eller ja mer havrecross

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

#7 nu drar du alla barn över en kam, för jag vet att de barnen i byn inte rider som tokiga på sina hästar. de tränar och tävlar allsvenskan numera. ;)

jag känner däremot att "alla" skaffar hästar, bara för att man kan och för att man bor lite på landet. har man en plätt gräsmatta hemma och ledigt utrymme i garaget så skaffar man några hästar.

såg något nyligen som gjorde mig illa berörd  (hemma hos någon med hästar) och som jag måste undersöka nogrannare innan jag tar itu med.

Lorita
0

Nej detta bara barnvakts-ponnys, ponnys skaffade som leksaker till barnen.

Klart det finns familjer som skaffar ponny/häst och inte har dom som leksaker/barnvakt men ibland så blir det havrecrossar av hästana.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

Jag säger det samma. Antingen går de barnen gå på en ridskola och betala dyra pengar för "ingenting" eller så har de egna ponnyer.

Jag har en granntjej som är 9 år som jag nappat tag i och har lovat hon ska få rida hos mig och hon hjälper mig rida in en 4-åring för tillfället.

Men att hitta någon som faktiskt "kan" rida och passar B-ponny är ta mig sjuttom omöjligt! :O Annonser i byggden, hört med ridskolor, annonser på internet… Inget, nata, NOTHING!

Hakuna matata!

Zadeira
0

Jag är ju hemskt intresserad av att hitta någon att bli medryttare hos, men har nog inte kunnat rida B-ponny på lååång tid (för tung), och tror att det kan ligga mycket i just sådant, att de som vill bli medryttare inte passar till såna ponnier.

Läget, priset, årstiden och storleken kan ibland ställa till det, och just nu tror jag att många barn som säkert egentligen är intresserade tappar lite av stinget. Vet själv, jag avskyr häst-delen denna årstiden..

fridak
0

men om det nu är svårt att hitta medryttare pga denna årstid, hur gör man sen när hösten börjar bli bister? står man utan ryttare igen då?

CelsiusT
0

#12 Inte säkert. Har man väl komit igång och har en medryttarhäst så är det lättare att hålla kvar vid den och fortsätta. Men om man sitter hemme på vintern så tänker man sig inte direkt: Ja jag ska hitta en häst att rida på!

Om man inte är som jag då som faktiskt har hittat nästan alla mina hästar under vintern =) I stallet har dom turridningshästar och dessa har medryttare enbart under vintern eftersom det då är lågsesong på turridning. Dom kommer enbart under vinterhalvåret och rider.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zadeira
0

#12 Förhoppningsvis inte, om man hittar en bra medryttare är det nog ingen fara. Jag själv fortsätter ju som medryttare året runt även om jag tycker det är mindre roligt när det är iskallt, och stormblåser snöiga vindar.

Men jag tror att processen med att leta ny medryttarhäst och börja om på någon ny häst kan vara lite svårare under vintern för många tänker nog att "jag väntar med att leta ny häst att rida och ta hand om till det är lite bättre väder."

[Tovab]
0

#12 jag undrar ju vart du bor om jag kan hjälpa till ;) Men fick inget svar :P

Tusen
0

Vi har haft samma problem. Vi äger en mindre flock med Gotlandsruss och bor c:a en mil utanför centrum. Tyvärr är bussförbindelserna ut till oss obefintliga så oftast slutar det där. Men nu äntligen har vi hittat två kanonryttare på 12-13 år. Ett syskonpar som rider på den närmsta ridskolan och vars föräldrar brinner för sina barns intresse. Har vi nu tur kommer vi förhoppningsvis få ut åtminstånde två (2!) av våra russ på lite olika hopp- och dressyrtävlingar. Dessa russ tävlar annars i ponnytrav men är kanonfina ridhästar dessutom.

Ett tips i alla fall: Åk till närmsta ridskola och sitt och titta på de små ryttarna. Hittar du någon som passar din häst så kontakta barnets föräldrar som otast sitter på läktaren och är mäkta stolt.

Vi tar inget betalt för att de kommer och rider våra russ och vi sköter dem helst själva, men vi har som krav att de ska träna ihop sig och sedan komma ut på tävling i vår. Bara godbitarna alltså.Glad

lisette
0

#11 säger det igen. synd du inte bor nära mig!

fridak
0

#15 jag finns söder om kalmar. men på din pres. så stod det att du finns i sundsvall så det är lite långt;)

[Tovab]
0

#28 aa, synd :/ annars hade jag kunnat hjälpa til :)