Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 7017 ggr
[Zkold]
0

Musblack P.R.E

För ett litet tag sen såg jag en P.R.E hingst på annons som var musblack. Har aldrig sett en så vacker häst. Är det en godkänd färg hos dom, någon som vet?

[chouwa]
0

Nu är jag långt ifrån säker på detta..
Men jag tror att det är så att från början var det väldigt strikta regler om färgerna hos PREhästar.
Men Spanska JBM besultade senare att andra färger än de som alltid varit också var tillåtna. Ifall detta gällde alla färger eller inte vet jag inte.

Men jag skulle också gärna vilja veta vad det är som gäller..?

[Zkold]
0

Ja, jag blev ganska fundersam när jag såg det men samtidig var det kul å se. Det var nog den snyggaste PRE jag sett hittils.

Ingen som är mer insatt i detta?

lisette
0

vi vill ju se hästen! ;)

Caspianowner
0

Kontakta någon i föreningen på PRE så kan du få ett rätt svar av dem.

Peppe
0

ja jag vill också se hästen ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Zkold]
0

http://www.swedishprehorses.se/regleranv/RasBeskr.htm där hittade jag iaf att alla färger är tillåtna nu.

Men hästen jag hittade på annons är borta redan, vet att det fanns youtube klipp på den också men hittar inte de heller men jag är inte duktig på att leta.

JoyBysen
0

#6 Du kan ju se i Tidigare besökta webbsidor, där vid favoriter, Hoppas du hittar den Glad

Alex
0

#7 Nej, det är ingen musblack, det är en skimmel.

Skulle också gärna vilja se musblacken, hade ingen aning om att black existerade hos PRE!

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Zkold]
0

Gladhttp://www.youtube.com/watch?v=dd1By6lJs0w detta är inte en musblack men en gulblack iaf som jag hittade…  Läst på många ställen att många tror att alla dessa variationer av skimmlar som PREn har ofta förväxlas med en black färg, men en black har ju alltid en ål på ryggen och det har inte en skimmel.

Cilla89a
0

Är Andalusier och PRE samma ras? Cool

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Molla
0

#9 Svårt att se skillnad när man inte ser mitt uppe på ryggen, eller?!

Maja
0

#12 - Den har inte musblackens mörkare huvud och ben, tvärtom kan du se hur huvudet är ljusare, även att svansen är vit. :)

Jämför hästen på filmen med denna musblack.

[Zkold]
0

#11 PRE är de "nya namnet för Andalusier"Glad

Linnea
0

#10 Tycker den ser ut att vara gulbrun. Gulblack finns inte som benämning utan gulbrunblack vilket är en vitblack. Denna är inte vitblack.

För övrigt ser det väldigt löljigt ut med rakad svans..

Skynda långsamt så går det fortare.

Linnea
0

Här är en musblack fjording, vissa är mycket mer stålgrå men hittade ingen =(. Bläddra längst ner på sidan.

Kimpa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Lite kul att höra det där med ål. Detta är samma herre på bilderna. Ena när han är föl och den andra tagen nu på höstkanten. Han är registerad som brunskimmel men har ändå en rejäl ål på ryggen. Vad skulle ni säga tt han var för färg?

Kimpa
0

#15 tyckte också från början att de såg konstigt ut med rakad svans men efter ett tag vänjer man sig och nu tycker jag att de är fina så. Det är trots allt bara föl och ettåringar som har helrakad svans.

Bild på min då 9mån PRE

Linnea
0

#17 Om man inte ser ålen så ser han ut som en helt vanlig brun. Han har väl skimlat av lite nu eller? Skimlar kan också ha ål eller något som liknar ål, ses ofta på de som har skimlat så mycket att de är helt gråvita.

Kimpa
0

Men vad hände med bilden???!! Här kommer bild när han är "vuxen" 3½ år, samma häst som n#17

Linnea
0

#20 Ja nu ser man ju att han är skimmel, ålen syns också. Har som sagt många skimlar med "ål" så det är inget konstigt.

helenecarlsson
0

#18 Skimmel född brun är färgen.
Måste fråga varför rakad svans och man?

Caspianowner
0

# 17

Ja inte ser den ut att vara född brun, utan som fux.

Röd man och röd svans

helenecarlsson
0

Aha såg nu att 17 o 18 var samma häst, Då är den skimel född fux.

Caspianowner
0

# 18 # 20

Otroligt vilken förvandling han har gått igenom.

Jag måste bara inflika. Jag gillar hästen. Inte minst hans sköna form på panna ner mot nosplan. Stegen skäms inte skön bärande hållning.

LinaN
0

Andalusier och PRE är INTE samma ras.

PRE är en helt renrasig häst, med milslånga stamtavlor. En Andalusier är en korsningshäst som kan ha PRE i sig men är inte ren. Det kan finnas arab och diverse annat inkorsat. En PRE häst utan stam är också en Andalusier kan man säga.

Så det är stammen som avgör om hästen är en PRE eller inte.

Så har jag fått det förklarat för mig av en som sysslar med PRE iaf.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Linnea
0

#17 Brunskimmel är han inte, han är avblekbar skimmel, inte konstantskimmel.

Fölbilden är tydligt fux men på de två andra har han väldigt svarta ben, brun alltså. Märkligt.

Caspianowner
0

Andalusier kan vara helt ren PRE i stammen, men är den inte efter avelsgodkända föräldrar efter Spanska bestämmelserna så slängs den in som Andalusier. I USA kör de glatt utanför Spanska reglerna och då får de heta Andalusier.

Alex
0

#12 Nejdå, finns många andra, (många tydligare) tecken på att en häst är black än just ålen. Glad

#10 Precis som Athletichorses skulle jag säga att den hästen är gulbrun. Vilket det faktiskt också står i texten, buckskin är det amerikanska namnet för gulbrun.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Peppe
0

Jag lyfter på hatten för Juve och Alex

och undrar i mitt stilla sinne om 17, 18, 20 verkligen är samma häst då bruna föds bruna, inte som fuxar.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Kimpa
0

#30  Nä det blev en miss med bildinlägget… Deb första bilden på liggande fuxfölet är samma hästa som hingsten (med man och svans), dvs skimmeln.

Den andra på på min 9månader ville jag bara visa för #15 som tyckte det såg löjligt ut med rakad svansFlört.

Var inte meningen att kapa tråden, men tyckte det var så intressant med diskussionen om black och färger.

[Zkold]
0

#29 Jag är inte duktig på färgerOskyldig men har inte en black häst ål då? för de hade ju den fast det kanske en gulbrun med har.

Hittade en annan i,ntressant film, men här är filmen så dålig så man ser inte vad det är för färg.. men här står det "buckskin" också men den ser verkligen inte gulbrun ut:S Sen suger jag på engelska XD

http://www.youtube.com/watch?v=VnZGhSCbv0c

men det är lite intressant det där med färger:D

Alex
0

#32 En black häst har ål jo, som går genom man och svans och ger hästen flerfärgad man och svans. På den här bilden har du en brunblack, med "slingor" i manen. Flört

Den hästen i videon ser dock inte ut att vara gulbrun, det håller jag med om. Nu är det väldigt dålig kvalité, men den tycker jag ser ut att kunna vara musblack…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Tovab]
0

varför har dom rakad man o svans? :)

Rita-S
0

Jo det undrar jag med..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Alex
0

Det är väl nån tradition inom rasen, men om det fyller någon funktion i grunden vet jag inte.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Kimpa
0

Hingstarna är endast rakade som föl, sedan ska deras man,lugg svans växa sig lååånga.
Ston: föl och 1-åringar rakas HELA svansroten.
Vid 2 år rakar man svansroten ca 20cm och spar ca 1 dm svans, som en liten damvippa.
Vid 3 år och uppåt ska svansroten rakas ca 20 cm och svansen klippas av vid haserna.

Man får fram formen på rumpan bättre med en rakad svansrot. Dessutom ska alla ston alltid ha en rakad man med en svag båge. Bågen väljer man lite var den ska ligga för att få fram en så snygg hals som möjligt .

Ställer man ut sin PRE får man inte lika bra poäng om man inte rakat stona.
Men annars finns det ingen anledning att raka dem.