transportera "föl"
ska förmodlingen köpa mig en liten fölunge, eller föl och föl, är 9 månader och avvand från mammsen :P
jag sitter nu och klurar lite på hur jag överhuvudtaget ska få den ifrån Stockholm ner till Skåne, är inte så sugen på att köra ända upp till Stockholm och sedan ha en fölunge i transporten i dryga 9 timmar, som åkt transport en gång i sitt liv med sin mamma till fölvisning. fruktansvärt långt med 9 timmar, och inte kul om den blir orolig o.s.v, den är nämligen redan ganska stor, 149 cm hög.
hur hade ni gjort?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
jag hade tagit med en "kompis" til hästen en som står brevid, gjorde så när vi hämtade en tog med den han skulle gå med i hagen ner fick bekanta sej i några dagar och sen lasta vi och åkte hem, dock så var den ponnyn väldigt cool av sej och är det än idag.
Kolla med diverse transportbolag, resor mellan Stockholm och Skåne är nog inte ovanligt. Då får hästen åka betydligt bekvämare (om ni nu inte har egen lastbil), tillsammans med andra hästar och transportören fixar med stopp och vila (eftersom en häst inte får transporteras mer än 8 timmar i sträck). Skulle inte tro att det blir så mycket dyrare än att köra med transport fram och tillbaka ändå. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Som #2, vill jag ej köra långt själv eller är orolig för ensam häst så känns riktig lastbil säkrast.
Jag kollade på att ta häst ifrån skåne till stockholm i våras då jag hade unghäst på g som jag funderade på att köpa osedd, och det var inte fasligt dyrt.

#2 vad hittar man dessa transporteringsbolagen?
#3 vilket bolag var det du kollade med och vad skulle det kosta?

Vad är detta jag missat? Vad för häst? =D
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag tog min tjej från Skåne till Göteborg med Wikströms Hästtransporter - det kostade 2500 dörr till dörr.
#4 Själv har jag bara använt mig av Ingstad & CO, men du kan säkert hitta fler om du Googlar, eller på annonssidor.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Om du kan åka i lastbil så har endel möjligheten att ha dem lösa (dvs som boxar i transporten). Det tycker jag är ett ganska bra alternativ för hästar som inte åkt förr då de kan ställa sig i bekvämaste ställningen. I lastbilar så åker de ju då oftast flera och resan blir sanolikt billigare än att du ska åka 180 mil t/rt.
Men i regel brukar det ändå gå ganska så bra att transportera unghästar i transport bara de är vana att sitta fast annars. När de åker första gången brukar de ha fullt sjå med att stå = inte så mycket bus. Lasta in hästen och åk direkt, låt inte hästen stå och "fundera" så mycket stilla - det är då de brukar börja komma på att det kanske är farligt :)
Hakuna matata!

9 månader är en unghäst inget föl, jag skull transporterar hästen bunden, som en vuxen häst men jag hade inte kört nio timmar utan vilo paus med en så ung häst.
#9 Åtta timmar i sträck är det ju som gäller och resan stockholm malmö tar nog åtminstone 1-2 timmar mer än det annars gör med bil så räkna med 12 timmars resa, då kommer ett stopp bli absolut nödvändigt, annars så är ju en titt med 1.5 till 2 timmars mellanrum lagom för att se allt är ok =)
Hakuna matata!

Jag hade nog om det var tal om transport åkt med hästen lös så den har möjlighet att lägga sig om den vill. Om jag inte missminner mig så ska en häst under ett år vara lös (kan ha fel).

#5 vill inte berätta mer förrens allt är i hamn så att säga ;) men hon har tagit mitt bud i alla fall, och pappa är med på noterna, är väl mer jag själv som velar :P
När jag fick min kille levererad så körde vi honom lös i transporten. Han var då strax över ett år gammal och på sin första resa. Dock en kort resa på 45-60minuter.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km