Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1174 ggr
canon_eos
0

täckes fråga!

har börjat fundera, på vissa vintertäcken står det "kan även läggas direkt på en våt häst".

Kan man inte det med alla vintertäcken?

Alltså, man har varit ute och ridit, hästen har blivit svettig, har stått ca 30 min med ett fleectäcke men är lite fuktig, då borde jag kunna lägga på ett vintertäcke och släppa ut, eller har jag helt fel?

Cilla89a
0

kan det kan man ju ;) men vissa utetäcken andas bättre än andra.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Elshira
0

Jag skulle personligen inte vilja släppa ut dem något fuktiga med ett "andas täcke". Då skulle jag nog hellre ta ett till annat fleece täcke att lägga på hästen under det vanliga täcket.

Hakuna matata!

canon_eos
0

Fast om jag ska ha ett fleectäcke under kanske det blir tok för varmt.

Kanske ska köra med fleec och regntäcke?

Vet inte om mitt täcke andas eller ej, fast han har klarat sig ännu. Till nästa vinter ska jag köpa ett boett som man kan lägga på en våt häst.

Elshira
0

Ja blir det för varmt så är det ju bara att ta fleece + tynnre täcke. Men jag tycker du ska ha antingen ull eller fleece närmast kroppen + ett passande täcke utanpå. Annars hade jag hellre låtit hästen stå inne några minuter till för att torka ordentligt.

Hakuna matata!

CelsiusT
0

Jag sätter på ett fleecetäcke under det vanliga (fodrat vintertäcke med ca 150g fyllning kanske, alltå inte dom tjockaste vintertäckena) när jag har arbetat hästen svettig. Så låter jag hästen ha det på sig nån timme eller två tills den torkat å då tar jag av fleecetäcket. Bara bra om hästen är lite extra varm när den ska torka upp, men ska ju inte ha den "extra värmen" för länge efter att den torkat, då kan det ju bli svett av det istället.

Medarbetare på westernridning.ifokus