Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 2539 ggr
lisette
0

vad är det på flärpen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har fått tag på ett gammalt ardennerhuvudlag och jag hade tänkt att använda mig av flärpen (som säkert har ett annat namn) på min ponnys träns.

flärpen hänger alltså i pannan, från pannbandet.

men nu när jag skulle ta och rengöra flärpen så kände jag att lädret på var vasst. har stått och gnuggat med en svamp och sadeltvål, men det är fortfarande en del kvar.

vad tror ni det kan vara? behandlade man utsatta saker med något speciellt medel förr i tiden?

lisette
0

en bild till

[Teddy]
0

Det har nog varit sk kallat lackläder i tidernas begynnelse, och det är nog resterna av det som blivit vasst. Det var nog en himla fin sele "flärpen" hörde till!

CelsiusT
0

Det er ut som om det behövs MASSA olja på det lädret. Läder blir sådär när det blir gammalt och inte insmort. Visst skulle det kunna vara lack som #1 säger, men behöver absolut inte vara så, det blir ofta så som på bilden när det blir gammalt och torrt. Neat foot oil gör susen

Medarbetare på westernridning.ifokus

lisette
0

#2 ja lack är kanske inte helt omöjligt! ska försöka få bort det utan att skada lädret. finns ett par skygglappar med, ska se om jag kan ta bort kronorna på dem så jag kan sätta dem på ett par nya skygglappar. lapparna är ju jättestora för min lilla ponny

#3 jag tänkte testra med läderbalsam. men det räcker kanske inte?

jag tror att huvudlaget är hopplockat. ser så ut om man kollar på spännena

lisette
0

skygglapp

CelsiusT
0

#4 Börja inte med att pilla bort det som sitter på lädret, det är för stor risk att göra skada. Börja med att tvätta med vatten och diskmedel lite försiktigt. När det börjar på att torka från tvättningen så använd ordentligt med olja, det har bättre inträgningsförmåga än balsam. neat foot oil är det bästa.

När du har oljat och låtit oljan torkat in så kan du se om bitarna som känns vassa börjar mjukna upp sig, ev får du ta en omgång till och kanske ytterligare en omgång.

Medarbetare på westernridning.ifokus

bebbe
0

Är det inte det tränset som du fick härifrån och som Lina N skulle ha till Harry ?

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Elshira
0

Jag tror också att det är någon form av lack, lädret på skygglapparna ser ju i.af ut att ha varit blanka en gång i tiden. Om insmorning inte fungerar så skulle jag pröva med topps och aceton för att försöka få bort lack resterna. Kanske kan du pröva på skygglapparna om du inte ska ha dom så du ser att det gåt bra? =)

Hakuna matata!

Lorita
0

Det är ett kronträns, det delar du inte på.

Tvätta med sadeltvål och låt det sen ligga och dra i läderolja några dygn, så har jag lärt mig av kronans män.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Zkold]
0

Oj va lik kronan var mitt pannband som jag har till VikingGlad

lisette
0

#7 jo det som ni hittade i efterhand, men hon har redan fått huvudlag så det räcker o blir över. ;) har legat uppe på loftet hos mig nu i nästan två år.

lisette
0

#8 smart!

#9 huvudlaget är ju så dåligt skick att det inte går att använda det. tycker det är bättre att ta de delar som går att använda.

#10 riktigt snyggt!