Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterboktipsfilmtips
Läst 8131 ggr
JenD
0

Ponnyakuten

Är det någon som kommer ihåg tråden som var uppe för ett ta sen om att svt skulle börja sända något program om ponnysar. Det skulle väl handla om ägare med "problemponnys" eller liknande. Är det någon som vet om det kommer nått sånt? Och vad det hette?

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

halludu
0

Ingen aning, vore intressant och veta!

Hannybee
0

Hmm… Kan ha varit något min pappa pratade om häromdagen. Om det är det, så skulle det gå på Barnkanalen eller vanliga SVT och börja den 17 januari. Man kan ju kolla tv-tider på nätet den 17:e kanske?

swedensess
0

ponny akuten hette det =)

Hannybee
0

Ja, Ponnyakuten heter det. Jag kollade på SVT's hemsida och hittade info om det, här är länken:

Ponnyakuten

halludu
0

Jag tycker det finns så dåligt med hästprogram. MER HÄSTPROGRAM!!

Ponnyaktuten ska kollas på!

JenD
0

Jaaa va bra, tack :) Håller med er, mer hästprogram tack!

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

HannaT
0

Ponnyakuten ja. Jag tror att det börjar den 17:e januari. Glad

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

JenD
0

#7 Stämmer bra Skrattande

OT Gjorde ett test som fanns på sidan "Vilken hästras är du?" (var bara tvungen Oskyldig) Roligt nog blev jag welshponny, precis som min Vimsie, inte konstigt vi passar så bra ihop CoolFlört

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Wcob
0

#8 Kände mig också tvungen att göra testet och jag blev praktiskt nog också en Welshponny - "Du är pigg, glad och alltid öppen för nya äventyr."

I och för sig hade jag nog det på känn redan innan… Flört Skrattande

Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

JenD
0

#9 Hehe ja man väljer väl sina djur efter sig själv så det är kanske inte så konstigt Skrattande

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

[vamir]
0

Hm, var det någon som fick fram tid och kanal? :) ngn SVT kanal fattade jag att det var :P
Men stod det någonstans vilken tid? Jag hittade inte det isf :P
Förresten så blev jag shettis på det där testet ;)

bell
0

Barnkanalen kl 19.00 Söndagen den 17 Januari Glad Stog att man skulle kunna se programet en vecka innan på SVTPlay, Men hittade det inte där .

Hannybee
0

Jag gjorde med testet och blev fjording. Skrattande Inte vet jag om det stämmer så bra på mig, men söta är de!

#12 Tack för att du fick fram tid, hittade inte det på hemsidan… Det här programmet ska kollas på! Han som ska hjälpa dem och sysslar med frihetsdressyr verkar jätteduktig.

emeliekarlssoonn
0

Åh. Detta ska följas :D

Jag blidde en fjording i det där testet ;)  Lugn, trygg och stabil. Ajjemän :D

Elshira
0

Håller på med testet och läser "Ganska kort, små öron och snygg" Det kan ju aaaldrig vara en Welsh de syftar på (A)

Hakuna matata!

Dilizi
0

Ponnyakuten Första programet ;)

Ska absolut se det!

/Emilia

Cilla89a
0

hahaha, det var ju det roligaste på länge, så jäkla söta, små klipska ponnyer, dem är inte dumma dem :P

det var ju det sötaste Kyss "han inte vill hoppa om pappa inte springer före", hahahaha Tungan ute

Medarbetare på Dressyr.ifokus

WinterPrince
0

hehe, Ronaldo såg jag på en utställning i Kållared! Han är för härlig! Han har fått äran att vara med på bannern på min hemida http://welshmountain.weebly.com/

Zadeira
0

Uttagningen var i mitt gamla stall, Torns Ryttarförening. Vad roligt att se.

Ah, ponnyer :) ska bli kul att se hur det går för dem!

JenD
0

Va det programmet som skulle sändas på söndag?

Roligt var det iallafall. Tjockisponnysar dom hade Tungan ute men söta

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Alma-G
0

Haha supersöta! Även om jag är lite för känslig och började själv gråta när hon inte fick in sin ponny i transporten (skäcken). ;)

lisette
0

jag vet inte, men jag blir lite irriterad. ja, det är barn. men var sjutton är föräldrarna? man kan ju inte lämna uppfostran av en häst till ett barn!

det ska bli spännande att se faktiskt.

Zadeira
0

#22, jag håller med dig där. Kanske är programmet lite vinklat, för man kan ju iallafall hoppas att föräldrarna försökt göra sitt också för att få ordning på problemen.

Maja
0

"…och sen så ska vi bädda, sånt som mammor brukar göra…"

Haha, jag garvade så att jag grät när killarna skulle bädda… Tungan ute

Men ja, det ska bli spännande att följa! =)

mariajalrup
0

Såg första programmet på SVT Play i går - det var riktigt roligt att se. Synd om både en del ponnyer och ungar tycker jag men de kommer att ha en jättebra lärare i Tobbe Larsson. Lagom sträng och rak o tydlig tycker jag att han är, dessutom en trevlig prick:)

Lorita
0

#22 jag har träffat "pappan" till den gulbruna både mamman och pappan är hästkuniga och sattasar på sin dotter och hästen.

Han råkar vara klassföreståndare till min dotter en riktigt bra lärare är han också.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

#26 ponnyn som inte vill hoppa?

just hoppning osv kan jag köpa att man har problem med och inte klarar det själv. men tex tjejen som inte kunde sadla sin häst själv, utan den bara gick iväg. det borde inte hända. det är vid såna tillfällen jag undrar var föräldrarna är.

bell
0

#27 som mamman med sopborsten?  eller pappan som släpte bommen vid lastningenOskyldig

lisette
0

#28 haha nej inte som dem. undrar hur hästvana de var tex. tycker det är farligt när man skaffar häst och sen är inte de vuxna hästvana.

Elshira
0

Även om man har någorlunda hästkunniga föräldrar så bertyder det ju inte att de är "proffs" (även om det finns mer än många skräck exempel). Men ibland kan man faktiskt behöva hjälp av någon mer kunnig på ett visst område med som t.ex det med att hästen inte vill hoppa. Men att de inte klarar av att vara bestämda och får en häst som gör som den vill… Ja då tror jag nog det ligger stor del i föräldrarnas händer.

Hakuna matata!

lisette
0

#30 det är precis det sista som du nämner som jag menar. men du lyckas förklara det bättre. =)

Zaphix
0

Även många vuxna har ju precis samma problem med sina hästar, så att föräldrarna inte kan är väl inte så mycket att säga något om. Jag tycker det är jättebra att de insett sina problem och försöker lösa dom nu. :)

Däremot blev jag så förbannad när jag såg lastningen.. Usch.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

Jag tycker det är bra att ungarna kommer få lära sig, det är trots allt dom som ska hantera hästen. Många har nog sina ponnyer upstallade nånstans och hur ofta har föräldrarna möjlighet att vara med? Dom är ju inte heller ensamma där då Tobbe är där och stöttar. Det som blir mest intressant att se är om ungarna kommer utvecklas och isf hur mycket. Jag tror absolut att man kan lära barn hur dom ska uppfostra sina hästar. Jag gjorde det med både hundar och hästar i den åldern, men när man är barn har man det inte naturligt och då kan det behövas att man får lära sig av en kunnig person, som dessutom kan lära ut.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

Glöm inte att det är på film alltså vinklat för att bli underhållande TV

Elshira
0

De serier som jag sett av Tobbe har faktiskt varit både underhållande och givande så jag hoppas på att det fortsätter så =)

Hakuna matata!

[japptravare]
0

Jag kollade på första programet på svtplay och LÄNGTAR tills nästa avsnitt XD Skitbra! Äntligen ett program man saknat

Hannybee
0

Jag kollade med på första nu och tänker definitivt följa det här! Glad

imsuchadiva
0

har också tittat på de första avsnitt, ska försöka följa det :)

Alma-G
0

Det bästa skulle vara ifall någon kunde lägga upp en länk här när det kommer :) Jag är dock inte så pålitlig..

JenD
0

#39 Vi kan alla hjälpas åt ;)

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Alma-G
0

#40 Ja det nog det bästa! Glad

Elshira
0

Det finns redan på svt play =)

Bara att kolla under "p" ;)

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#42 Jo men bara första avsnittet.. Väntar på andra =)

WinterPrince
0

Nytt avsnitt finns nu på Svt Play

Zabbio
0

*skriver för att följa avsnitten* :P

http://svtplay.se/t/122051/ponnyakuten

Och lägger till länken så att man slipper leta efter den..*angel*

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
0

Det var ett bra avsnitt tycker jag =)

[Zkold]
0

Var och såg Tobbe Larssons clinic när han var i Kalmar i oktober, han är en av mina förebilder. Min kompis köpte sin frieser av honom också och har pratat mycket om honom.

Där på clinicen pratade han om att detta skulle sändas i svt och om den här tjejen som ringde sin mamma så att hon kunde trycka upp ponnyn med kvasten så hon kunde ta den… de lät ju väldigt kul XD

Längtar till avsnitt 3! Äntligen är det lite häst på tv!Glad

jackiejohn
0

Jag blev shetlandsponny :) "Du är stark, envis och får alltid din vilja igenom" Låter som mig de ;)

Birke
0

På vilken kanal och vilen tid/vilka dagar går programmet?

JenD
0

#49 Står högre upp i tråden: Barnkanalen kl 19.00 Söndag

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Birke
0

#50 Aha. Tack :)

kaka1234567
0

Kolla på den va inte alls kul eller intresangt.

Jag vill ha mer seriösa hästprogram inte se barn rumpor som är okuniga och inte har lärt sig kontrolera hästen och hästens språk och kuna hanskas själv.Ska man klara va en häst alls ska man va påläst.Förlåt för att jag är så negativ men sådana program blir jag bara arg av.

De är tillräkligt med okunig het här ivärlden

Förlåt igen me de va inget program för mig.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Lorita
0

jag tyckte programmet hade bra infallsvinklar lite kort men mycket lärorikt……….#52 men det är klart jag är ju ingen expert och inser att jag har mycket mer att lära

Jag tycker det är helt underbart med ett program om hästar och framförallt där hästar blir lyssnade till, kan nog få många att arbeta vidare med en annan insynsvinkel (om man nu är lyhörd)

Alma-G
0

Ännu ett bra program! :)

kaka1234567
0

#53.fast de programet äör bra för dem som behöver den hjälpen och lär sig av de.
men jag kalarar bar inte av sådana program vet inte varför.

_Mvh kaka
_

Lorita
0

# 55

du är nog Inte Tillräckligt ödmjuk eller erfaren för att lyssna och lära Andra dig av. Vad jag förstår så har du redan (15år gammal) har alla lösningar och all erfarenhet.

Jag anser Att Når man är fullärd är det dags Att sluta med hästar och det är tur Att jag efter 35 år med hästar, Inte är i närheten av det, utan har väldigt mer att lära Båtar av hästar OCH ANDRA hästmänniskor. För jag älskar Dessa djur och vill Ständigt lära mig mer och förstå mer.

(ursäkta stavfelen för när jag publicerar så byts och försvinner vissa bokstäver vissa blir också stora utan förklaring och nu ger jag upp)

TovaHult
0

Jag tycker det är en kanonidé för ett hästprogram som kan öppna ögonen för många som umgås med hästar! Det finns en lösning på nästan alla problem och dessa problem som de tar upp är nog inte ovanliga :) Jag kommer följa serien, alltid kan man lära sig något nytt!

kaka1234567
0

#56.Nu har jag fattat att du inte gillar mig o sådant jag trode vi va gansa så nära inan jag börja ogila bett.

Men jag sa aldriga att jag är full lärd eller på ståt de eller beter mig som de.Me de va bara att jag inte tycket om deta programet och du gör att på hopp.Aja men de jag menade va att de inte va min typ av program.Och jag undrar varför du fott fördig att jag skulle vilja sluta med häst.

Och den delen med ödemjug och erfaren nog delen kan du förklara ??

Ja du är inte den ända här med dilexy jag ha de med och fattar exakt vad du skrivet.

_Mvh kaka
_

Lorita
0

jag har dyslexi men just nu har datorn också dyslexi, jag försöker stav rätt.

kaka1234567
0

jag tycker de är jobbigt med dyslexi då jag har den i svåraste grad.

_Mvh kaka
_

Lorita
0

det har min dator också just nu

Hannybee
0

Jag tycker den här serien verkar jättebra, i första avsnittet hände ju inte så mkt men nu när det är igång tycker jag det ska bli jätteintressant att se hur Tobbe ska hjälpa dem. Glad Jag kommer definitvt att följa den, dock över Internet så man slipper passa tiden… xD

Hoppas såå att den lilla tjejen som är rädd för att hoppa kommer över sin rädsla! Förvånad

Lorita
0

#62 henne hoppas jag också på eller att hon hittar dressyren

kaka1234567
0

#61.ja deä äj skit jobbigt

_Mvh kaka
_

WinterPrince
0

Jag tyckte inte det här avsnittet gav så mycket. Inte mig iaf.

Första halvan visade han vad han kunde och andra halvan kollade han bara vad dom hade för problem. Känns inte som problemlösningen har kommit än. Ska bli spännande att se fortsättningen.

CelsiusT
0

#65 Nej jag håller med dig. Hade velat se hur han jobbar med ungarna och deras hästar. Men känns även bra att han visar och inspirerar - både tittare och barnen på lägret. Jag hoppas problemlösningarna kommer igång nästa gång.

mariajalrup
0

Det som gör mig besviken faktiskt det är att INGEN bär hjälm vid hantering av ponnyerna, inte ens under lastning! Vansinne enligt min mening och jag tycker nog att man def borde tänka på denna säkerhetsaspekt.

Min dotter på 6 år reagerade direkt på att ingen bar hjälm förutom då de red - jag har präntat i henne att ALLTID ha hjälm på vid både ridning OCH hantering.

kaka1234567
0

jag tycker de är ok att inte ha hjälm de men eftersom de är ett program för de mindre bör de före gå med gott exepel opch ha hjälm fö de smotingarnas skull.

_Mvh kaka
_

canon_eos
0

Jag funderar lite på tjejen som vill tävla i gymkhana, hon hade ju bara haft sin häst i 10 v, och visste säkert innan hon köpte den hästen att hon ville syssla med gymkhana, varför köper man en häst som är rädd för redskapen som används i grenen?

CelsiusT
0

#69 Det tänkte jag med på! Speciellt om man själv inte tror sig kunna träna bort det på egen hand, vilket hon antagligen inte tror iom att hon är med i programmet.

Lorita
0

#69, 70 det kan ju vara så att hästen inte var rädd för saker innan hon köpte den hästar kan förändras ganska drastiskt där dom kommer till nya ägare.

För om ni lyssnade så tyckte tobbe att hon var för ryckig när hon red hästen, den var 16 år och troligen har den ett förflutet som gymkhanahäst, bara det att flickan inte kan klara av att rida en så känslig häst.

CelsiusT
0

#71 Visst kan det vara så!

Lorita
0

#72 jag tycker det ska bli spännade att följa, synd att programen är så korta bara.

Man kan nog få många små tips och tankeställare

CelsiusT
0

#73 Håller med!

lisette
0

#67 der har du helt rätt i ju! täntke inte ens på det när jag såg första avsnittet. allra helst hon med skäcken som inte ville lastas skulle ju haft hjälm.

angående gymkanahästen. jag tyckte tjejen var enormt duktig på att hoppa av hästen i full karriär och sedan på igen. jag kan inte ens komma upp på hästen utan sadel när den är stilla. Skäms

EllanA
0

Ponnyakuten är varje söndag i SvtB läste jag i någon hästtidning.

Cilla89a
0

#52 vilken tråkig attityd du har "barn rumpor som är okuniga och inte har lärt sig kontrolera hästen och hästens språk och kuna hanskas själv.Ska man klara va en häst alls ska man va påläst."

Det handlar ju inte bara om att man ska var "påläst", det kan ju kvitta hur duktig man är, man kan ju ja problem med ponnyn eller hästen för det.
Dessutom är man barn så i de flesta fallen kan man inte särskilt mycket, och man måste ju få en chans att lära sig, får man aldrig prova så lär man sig aldrig heller, att sitta och läsa i en faktabok är ju inte samma sak som att hantera situationen i verkligheten.
Sen även om allt funkar perfekt med hanteringen och ridningen utav en häst, kanske det helt plötsligt inte funkar alls med någon annan häst.
Så summan av kardemumman behöver det inte vara så att man är okunnig bara för man har problem med sin ponny eller häst.

Alma-G
0

#77 Håller med!

Zadeira
0

#77, jag är inte barn längre och ganska påläst, men har stora problem med "min" häst ändå. Så jag håller med dig till fullo om att man kan vara jätteduktig men ändå ha problem (nu säger jag inte att jag är jätteduktig, men jag har ändå 11 års erfarenhet av hästar så lite kan jag).

När man är barn har man ofta ingen erfarenhet heller av dessa hästproblemen, man kanske får sin första ponny och så stöter man på såna här saker och så vet man inte hur man ska göra. Det är himla lärorikt för barnen tror jag att vara med i detta programmet. Det de inte kan lär de ju sig, så nästa gång de stöter på samma problem vet de hur de ska lösa situationen.

Lorita
0

#79 just lärorikt sa "pappan" till den gulbruna, nu kommer hon nog inte var med så mycket för problemen släppte tydligen nästan på en gång för henne.

Men som pappan sa hon fick ju en unik möjlighet att lära sig av dom andras problem också.

Zadeira
0

#80, ja men visst är det så! Man lär sig av sina egna problem och situationer, men är du med när andra har problem så lär du ju dig av det också! Glad

WhoCares-01
0

#52  måste faktiskt riskera att låta otrevlig nu men har du aldrig varit barn?? Alla är barn i början och då ÄR man okunnig. det är så det är. jag tycker att dom i programmet verkar ganska mogna som har insett att de har problem. och man kan dessutom inte läsa sig till att förstå sin häst. det är något man lär sig eter hand som man spenderar tid med djuren.

hela programmet går ju faktiskt ut på att barnen/tonåringarna ska bli av med problemen och lära sig förstå sina ponnier

creds till dom som vågar ställa upp i tv med sina problem och att de står ör det(!)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Lorita
0

#82 om du går in på #52´s egen sida så ser du att åldern är 15 år

[japptravare]
0

Jag håller med om att alla är nybörjare någon gång :) Och jag tycker dom gör rätt som verkligen tar tag i detta. Tycker bl.a att Julia med Jamba är modig. Hon är så ung och "liten" och är livrädd för att hoppa. Det lättaste för henne hade bara varit att "strunta i att hoppa". Men hon vågar ta tag i detta och övervinna sin rädsla. inte alla som vågar det.

WhoCares-01
0

#83 det visste jag inte men då tycker jag det är ännu konstigare att säga "barnrumpor". hon har ju själv nyss kommit ur det… dessutom så är det 15åringar med i programmet…

// Alexandra

Birke
0

Måste säga att jag är otroligt avundsjuk på deras möjlighet!

WhoCares-01
0

#86 Jag med =) utan tvekan. hade jättejobbigt med Wilma förra vintern. Jag ramlade av och skadade höften (inget allvarligt men tillräkligt för att jag fortfarande ska känna av det ibland) kom igenom det då men nu är det liknande i hennes beteende igen så hade inte varit fel med lite mer extrahjälp

// Alexandra

Birke
0

#87 Det är inte mina hästar som är problem, utan det är jag som har så många brister :P

WinterPrince
0

Jag tycker det är som vem som helst som söker en tränare när man får problem med sin häst. Bara att det är på TV.

WhoCares-01
0

#88 ja skrev kanske lite konstigt   självklart är det inte hästen som är felet. men problemet är att jag inte förstår henne fullt ut, jag har lätt att bli nervös och ibland till och med rädd i vissa situationer. så det är ju framför allt jag som har ett problem. men samtidigt är det ju förtroendet mellan mig och Wilma som jag försöker bygga upp. går bara bättre och bättre =)

// Alexandra

Birke
0

#90 Förstod att du inte menade så :)

Zabbio
0

Någon som vet när de kommer ut på webben? Nästa avsnitt då..

Hannybee
0

#92 Jag tror att de kommer ut en vecka innan programmet sänds. Flört

CelsiusT
0

#93 Så om det sänds på söndagar så kommer det troligtvis söndagkväll eller måndag? Lustigt igentligen att dom lägger ut det på nätet först. Fast iof är det public service och dom jagar inte tittarsiffror.

Zabbio
0

ok, då kan jag se avsnitt tre på måndag då..:P

Har ingen TV och är aldrig hemma regelbundet, så..

CelsiusT
0

Har inte heller någon TV så kollar bara på det på nätet jag med =)

Hannybee
0

#94 Jag vet som sagt inte säkert, men jag tror att det är så. Att döma av när det två första avsnitten har kommit ut iaf så är det ca en vecka innan det sänds.

Jag kollar också på nätet, då kan man bestämma själv när som passar bäst. Flört

Hannybee
0

Oh yes, det verkar vara en vecka i förväg! Skrattande Nu finns avsnitt tre på SVT Play, hurra!

http://svtplay.se/t/122051/ponnyakuten

CelsiusT
0

Härligt, då har man nåt å kolla på ikväll med då…

HannaT
0

Jag förstår att Jan Brink är rutinerad och säkert alltid rider utan hjälm hemma när han tränar, men det här är väl ändå ett program för barn och ungdomar, och då tycker jag att han kan föregå med gott exempel och bära hjälm. Obestämd

Lorita
0

#100 vad man kan inte tillrätta lägga verkligheten, vi andra kan föregå med gått exempel. Jag tror faktiskt inte så många tänker på om han har hjälm eller inte.

Däremot tyckte jag det var fel att en flicka inte fick åka med det kändes lite orättvist faktiskt.

CelsiusT
0

#101 Håller med, för hennes alternativ var ju inte lika mkt värt på långa vägar tycker jag. Även om det säkert var nyttigt samtal för henne.

Hannybee
0

#99 Vill du kolla på mer hästar så är det ju hoppning kl. 21.00 på SVT24.

WhoCares-01
0

#101 och #102 jag håller nog inte riktigt med er. visst var det orättvist att det skulle vara på samma dag. men hon får ju träffa honom dagen efter. sen så tror jag att det är mycket mer värt att få ett samtal om vad som är viktigt gällande kontakten med hästen (om man inte har den bästa kontakt man kan ha) än att få lite tips inom dressyren av någon som visar genom att själv rida. det är lite svårt att förstå från marken precis hur man ska göra tror jag.

// Alexandra

WhoCares-01
0

#101 och #102 jag håller nog inte riktigt med er. visst var det orättvist att det skulle vara på samma dag. men hon får ju träffa honom dagen efter. sen så tror jag att det är mycket mer värt att få ett samtal om vad som är viktigt gällande kontakten med hästen (om man inte har den bästa kontakt man kan ha) än att få lite tips inom dressyren av någon som visar genom att själv rida. det är lite svårt att förstå från marken precis hur man ska göra tror jag.

// Alexandra

Lorita
0

#102 särskilt som det fanns tid för lastträning på kvällen

WhoCares-01
0

#106 men hon som tränade sin häst att gå på transporten var ju med hos Brink

// Alexandra

Lorita
0

#107 ja, just det en fick stanna hemma med tipset att rycka hästen lite mer och en fick inte följa med och ändå lastträna extra på kvällen, det är barn och jag tycket det var orättvist.

WhoCares-01
0

jojo orättvist att det skulle vara samma dag men jag tror det är mer värt i längden att lära sig hur man ska bete sig runt hästen än att kolla på när någon annan rider.

// Alexandra

Maja
0

Jag kan tänka mig att de kommer att göra små utflykter varje gång när någon får en speciallektion. Visst, de må vara orättvist att hon inte fick följa med och se på Jan Brink, men nästa gång kanske en annan flicka får stanna hemma när de andra åker iväg på någonting annat. :)

WhoCares-01
0

#110 eller kille =)

// Alexandra

Maja
0

#111 - Haha, ja, eller kille. ;)

imsuchadiva
0

Tycker att Jacob är ett väldigt bra exempler på ponnyryttare  som hoppar. Fullfart, hoppar högt, men kan inte rida dressyr.

Ang lastningen så förstår inte varför de inte tar bort/viker undan mellan väggen på en gång..?

Tycker också synd om tjejen som blev kvar o förstår inte varför hon från Idol var där. Måste väl ändå finnas någon bättre hästmänniska som kan komma och prata.

Dåligt att Brink red utan hjälm.

Birke
0

Jag orkar inte kolla på datan för det tar så j'vla lång tid att buffra varannan minut><

Peppe
0

MEN, efter alla dessa bettdiskussioner. lägg märke till att Jan rider Briar på vanligt tränsbett på hemmaplan

Har inte hunnit se längre än dit så har ingen kommentar på allt övrigt än ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

WhoCares-01
0

#115   visst är de skönt att de finns stora ryttare som honom som faktiskt är just så fantastisk att det inte spelar någon roll om han har kandar eller tränsbett på sina hästar =)

// Alexandra

KaninenWilma
0

Jag tyckte att oxå att det var synd om hon tjejen som blev kvar, de andra hade ju skit kul och kollade på janbrink och briar. Nästan vems som helst kunnde ju sagt till henne att hon ska gossa mer med hästen eller ryckta längre.

Ush !  tyckte det var extremt orättvist där !

KaninenWilma
0

fast oandra sidan kanske hon får ha kul nästa dag när någon annan får vara hemma….

Peppe
0

#116 de allra flesta dressyrryttare rider sina hästar på vanligt tränsbett hemma. här var äntligen lite bevis till de som tvivlar! =)

Elshira
0

#110 så är det säkert, men i ett barns ögon tror jag det är svårt att förstå. Jag hade också blivit ganska så snopen om jag inte hade fått följa med när det var ett samtal som bara pågick en så pass kort stund ändå. Om inte så tycker jag ändå hon hade kunnat fått med sig ett signerat kort som "tröst".

För någon hade det kanske inte hade spelat någon roll medan det för någon annan hade känts väldigt orättvist.

Sedan måste jag nog också hålla med om att Jan brink borde haft hjälm… Särskillt som han nämnt i en dvd med honom att hos honom använder de nästan alltid hjälm och tvång på unghästar. Den gången hade han även hjälm då han red Briar så förstår inte riktigt varför han inte hade det nu… :S

Hakuna matata!

RubHel
0

Vad heter den andra hästen Jan red på? :) Nån som vet det?

fridak
0

samtalet kanske var längre och gav mer än vad som visades i programmet?

Maja
0

#120 - Ja, jo, men hon kommer å andra sidan säkert att få träffa honom dagen därpå då han kommer till gården och ska hålla privatlektion för den som vinner tävlingen. Men ja, visst förstår jag att det känns lite orättvist.

WhoCares-01
0

#122 tror det med.

sen tror jag att det kanske är en baktanke med att tjjen som stannade och pratade med kirsti inte fick någon aotograf. det är ju roligare om hon får en av honom personligen. hoppas han pratar lite med bara henne i nästa avsnitt

// Alexandra

Peppe
0

Elshira
0

Självklart var det nog mer givande för hennes del än att få se Jan Brink rent träningsmässigt. Men precis som ni säger lär hon säkert träffa honom igen. Men om hon får tävla så har hon ju missat tipps som de andra fått och får hon inte tävla så är hon ju "utesluten" ännu en gång.

I våra ögon så är det inte så fel men jag tror att i hennes värld så är alt 10 ggr större, både positivt och negativt.

Hakuna matata!

lisette
0

har inte sett tredje avsnittet än. men jag tänkte på en sak när jag såg avsnitt två igår på tv:n.

när gymkana tjejen rider så avbryter han sig när han säger att bettet är skarpt. tyckr det är synd att han inte förklarar pessoabettets funktion.

Elshira
0

#127 Det funderade jag också på nu när du säger det. Han nämnde att hon hade skarpt bett och skulle ta det lite lugnt men det var nästan mest ett mummel som uttalades lite tyst bara.

Hakuna matata!

Linnea
0

Ang gymkanaponnyn kanske hon ska få hästen att lita på henne mer innan de börjar släpa in en massa grejer som den är rädd för. Vi får se hur det går.

Håller med om pessoat, han kunde haft lite info om utrustning med allihopa så lär de sig säkert en del.

Skynda långsamt så går det fortare.

Peppe
0

Det kanske kommer ang utrustningen, han kollade väl mest hur problemet såg ut den där gången?

lisette
0

#130 fast när han ändå har det framför sig så.

#129 hade den varit en gymkana ponny tidigare? fattade aldrig det.

Lorita
0

#131 du kan inte hänga barnen helt heller så vissa saker tar dom nog inte upp så mycket, det är ju ett barnprogram och det finns nog inte så mycket plats att visa hur allt fungerar mer att med rätt träning kan man nå långt = det är inte hästens fel OCH det är mycket nog att få folk förstå att hästar inte är maskiner.

Zadeira
0

Jag blev nästan lite ledsen för den tjejen som blev kvar hemma och fick ett samtal om att hon skulle pyssla mer med hästen… Det är barn och en del barn är väldigt känsliga för sådana saker, att vara ensam om att inte få följa med. Sådant kan göra en väldigt ledsen och att man känner sig utanför. I mitt tycke skulle alla få följa med när det är såna saker, träningarna/samtalen individuellt kan man ju lägga utöver det. Som vuxen kan jag se på lång sikt och förstå "orättvisan", men för barnen är det viktigt att man inte bygger för att någon ska känna sig utelämnad och utanför…

Sen, att han den där killen inte alls har någon erfarenhet av dressyr! Jag blir förfärad! Jag har alltid fått lära mig att ett bra grund-dressyrarbete är förutsättningen för att komma långt i hoppningen.. och så högt de hoppade… *suck* känns som en sådan (ursäkta språket och min förutfattade mening nu) bortskämd unge som får vad han vill och inte tar tillvara på det. *suck*

poppysmarsvin
0

Intressanta diskussioner här!

Jag blir lite road när jag läser flera inlägg som tycker det är märkligt att barnen har problem. Det är ju liksom det som är programidén… Barn med ponnyer med olika bekymmer ska under två veckor få möjlighet att komma tillrätta med just - problem.

Vanlig matte talar mycket enkelt om att man omöjligt kan visa allt som händer/sägs under dessa fjorton dagarna på enbart 16 program.

Jag fascineras över flera av dehär duktiga tränarna (av många olika djurslag), och det de allra flesta har gemensamt oavsett om det gäller hästar eller andra djur, är att de ser sällan problemen hos djuret allena…

De har en sådan lugn och härlig attityd också till problem! Det får helt enkelt ta den tid det tar att lösa dem! Det är kanske inte läge att "träna" lastning när man faktiskt ska iväg till en ridlektion eller har en tid att passa hos veterinären. Men många av oss har fuskat våldsamt här!

Det är några år sedan nu, men JÖSSES vad mycket lättare det mesta blev i hanteringen av mina egna djur när just denna insikt landade i skallen. En ledare är någon som är lugn inför jobbiga situationer, och aldrig tar till våld - bara envishet! Det är väldigt ofta folk får rådet att "visa vem som bestämmer/är ledare", men jag är inte säker på att särksilt många vet vad det egentligen innebär. Att se sådana som tex Tobbe in action (eller Ceasar Milan när det gäller hundar…) är en sann lisa för själen. Jag hoppas verkligen att detta gäng med härliga ungar tar med sig lärdomarna de fått hos Tobbe ut i världen, och på så sätt bidrar till lite mer ÄKTA hästkunskap (går egentligen att "översätta" på alla djur) i sin omgivning. Det gäller ju för de unga att våga stå för sina nyvunna erfarenheter och kunskaper också när de möter alla "experter" ute i den riktiga världen…

Med andra ord - ett härligt program Skrattande!

lisette
0

#132 va? hänger barnen? den tösen som tävlar gymkana har kanske satt på bettet av en anledning som hon tycker fungerar. sen har hon kanske inte fått höra hur bettet fungerar. det om något tycker jag han är skyldig att berätta när hästen är som den är. tycker det är synd om man inte får höra det i serien faktiskt.

ThunderClap
0

Jag måste sluta mig till dem som tycker programet är bra!

Tobbe gör ett bra jobb med att ta bara lite ny fakta i taget till barnen, man kan inte ta allt på en gång, då kommer det bli för mkt för dem. Om han skulle gå in och säga att utrustningen är fel och du gör total-fel, dåhar ju barnen ingenting kvar, man måste stegvis påpeka saker och bygga upp dem.
Mindre pedagogisk var Jan Brink däremot, han hade nog inte tänkt så mkt på vilka det egentligen var han skulle undervisa…

Tror att de som anser att de inte lär sig något ifrån det kanske missat att programet är riktat för och till barn i första hand?

WinterPrince
0

Jag tror att vi som sitter här har lite för mycket kunskap och erfarenhet för att verkligen uppskatta programet. Men för de som är "nya" inom hästvärlden tror jag det blir ett ögonöppnande program med lite tips på hur man kan lösa ganska vanliga problem.

Zadeira
0

Jag blev så glad när då tjejen med lastningsproblem sade efter sin träning med Tobbe att "Man har så mycket kvar att lära, det man kan är inte så j*la mycket egentligen".

Den kommentaren gjorde mig så rörd, för hon har verkligen lärt sig något som hon ständigt kommer ha med sig i hästvärlden, att man aldrig blir fullärd, och ju mer man lär sig desto mer inser man att man inte kan. Det är ju det som utvecklar oss.

bell
0

Jag tycker att serien är bra. Mina barn gillar det (7-12 år). De tycker att det är intressant och vill gärna se det även de som inte rider… Glad

Sedan tycker jag inte heller så synd om tjejen som fick vara hemma. Hon fick hjälp med sina bekymmer ang. ponnyn. Det är ju därför som hon är där eller?

Hannybee
0

Jag blev såå glad när Tobber tränade hon som hade problem med lastningen. Det är så jag tycker man ska göra, lugn och ro, inte en massa spön, skrik och linor. Hästen måste ju få tid på sig att fatta att transporten inte är farlig. Flört

Hannybee
0

#124 Aaaaleeexx! Förvånad Nästan sådana stigbygar som det lilla killen med skimmeln har, sådana hade Robin Ingvarsson på sin sadel när jag red lektion för honom, fast blåa (typ mellanblå)! Tungan ute

Lorita
0

#135 jag tror Tobbe gjorde det för flickan men kanske inte något som hela svenska folket ska höra.

lisette
0

#142 jag däremot tror att det är bra att en känd ryttare berättar lugnt och sakligt för barn hur pessoat fungerar. annars får de leta sig till informationen och vilken 12åring tänker på att titta efter sådant på internet?

Lorita
0

#143 Men inte inför en kamera, det är inte rätt mot barnet.

Att förklara bettets inverkan skulle bara det ta hela programtiden.

Peppe
0

#143 vilken 12 åring bestämmer själv vilket bett som ska användas? oftast är det tränare/förälder som bestämmer i den åldern…

imsuchadiva
0

Tjejen som blev kvar själv, det handlade ju om att hon skulle få mer förtroende till ponnyn. Både inte gymkana tjejen också vara kvar, och han som hoppar eftersom hans häst är rädd för människor?
Hon som tävlar dressyr, hennes häst blir väl rädd för saker lätt, hon borde ju också stärka självförtroende till ponnyn.
De andras problem kommer jag inte ihåg just nu =P

lisette
0

#144 nej det har du förvisso rätt i, att det inte är rätt mot barnet. så lång tid behöver det inte ta. det finns ju en väldigt bra "film" på nätet som förklarar det. den är inte längre än 5-10 sekunder.

#145 tränare får man inte hoppas ivf.

Peppe
0

#147 jag skulle inte bli förvånad. att pessoat har dålig inverkan är inte lika accepterat ute i hästvärlden som på forumet…

Lorita
0

#147 det är mycket som behöver förklaras som lämnas, vad jag ser programmet så är det ett bra sett att få upp ögonen på dom yngsta ryttarna att det är mycket att lära.

Programtiden är 30 minuter alltså skulle bara bettet ta 1/3 av tiden och jag tror inte 10 minuter räcker för nybörjare att förstå och fatta. För annars är ju risken att alla bett blir fel eller alla stångbett i alla situationer.

bell
0

Ökad självkänsla var det flickan behövde, det får man oftast inte i grupp. Utan det behövs personlig hjälp. Jättebra tycker jag att de som lägger upp programet ser till individerna o inte bara vill att alla ska få göra samma saker. Det är en svår vågskål för att det ska bli rätt för alla. Och tillit behövde de båda till varandra ponny & ryttare. Det är inte heller så lätt att skaffa när det är flera med, bra att de två fick koncentrera sig på varandra tycker jag.

CelsiusT
0

Men jag förstår inte varför inte tjejen (olivia?) kunde få ha sitt samtal med Kirsti samtidigt som Tobbe hjälpte den andra tjejen med lstträningen? Jag menar, det är ju inte samma instruktör så dom kan ju gott ta det paralellt. Att som barn missa att åka med på en sådan sak som hem till Jan Brink, se honom rida och få tips inför den kommande tävlingen, träffa hans hästar och se hur han har det på sin gård. Det är en upplevelse som är värd mycket. Jag som är 20 år hade blivit fruktansvärt besviken och avundsjuk, även om jag kan se att det jag fick undertiden var viktigt och betydelsefult för mig så hade jag blivit besviken endå, särskilt som man hade kunnat lagt det samtalet en annan tid.

CelsiusT
0

#141 Sådana stigbyglar finns att köpa på ponnyprakt.se

Zadeira
0

#151, jag håller med dig och känner likadant.

bell
0

Fast jag uppfattade det som att Kristi o tjejen även höll på med ponnyn. O det går ju inte när de andra är i stallet…

Zadeira
0

Det tolkade inte jag det som, utan att de bara hade ett samtal och pepping för att stärka tjejen. Det är ju nackdelen med såna här program, man får inte se allt och ibland är vissa saker otydliga.

LillaLinn
0

Jag tkr iallafall att det är ett jättebra och lärorikt program!

Lindbygarden
0

Jag håller med om att det var opedagogiskt att inte tösen fick åka med till Brink. Jag hade blivit jätteledsen. Känns som det måste vara ngt vi har missat som de inte visar på tv för vem som helt kan ju räkna ut att man vill åka med gänget till en "stjärna"

Hannybee
0

#152 Okej, haha. Inte för att jag vill köpa dem, jag tycker själv att de är jättefula rent ut sagt… xD

Men Robin Ingvarssons häst hade sådana på sin sadel när jag red lektion för honom en gång. Jag försökte förklara hur det såg ut för WhoCares (Alex) efter skolan häromdan, men jag kunde inte förklara bra… Så såg jag dem nu på pojkens häst. Glad

Zabbio
0

#151 Håller med.. hennes ansiktsuttryck när de andra berättade fick det att hugga till lite i hjärtat tyckte jag, men tusan vad bra hon verkade ta allt ändå!

LillaLinn
0

Pratade dom med hon som höll på med gymkhana om  hur pessoat inverkar?

Såg det senaste programmet med såg inget om pessoa alls…

Lorita
0

#160 han nämnde det snabbt och sen klippte dom så Tobbe pratade säkert med flickan (i enrum)

Man får inte glömma att programmet vänder sig till 7-12 åringar som drömmer om egen häst. Just budskapet sök hjälp när du kör fast tycker jag är helt underbart och det bästa råd man kan få som hästägare. Sen att gå djupt in på frågor kan nog mer skrämma bort dom riktigt små tittarna.

[japptravare]
0

Jag tycker det är väldigt synd att programmet bara varar i 30 minuter. 1 timme hade passat bättre. Man märker hur mycket dom får klippa bort för att det ska få plats. Man får knappt se dom träna med ponnyerna utan man får nästan bara se allt annat prat utanför.

CelsiusT
0

#162 Håller med.. Man får se väldigt mycket av när dom sitter å äter å pratar istället för när dom tränar. Känns dessutom som det är väldig seg start, som om dom inte riktigt kommer igång och tränar med hästarna…

Zabbio
0

Fattar faktiskt inte varför de skulle ha en tävling öht.. vad har det med saken att göra? O sen ska en få privatlektion? Den bästa dessutom..borde ju i så fall vara den som behöver det mest..

lisette
0

kan inte låta bli att undra om hon som fick stanna med kristi kommer att få göra något annat. vad besviken man hade blivit om man inte fått hänga med de andra.

lisette
0

kan inte låta bli att undra om hon som fick stanna med kristi kommer att få göra något annat. vad besviken man hade blivit om man inte fått hänga med de andra.

carrrrrooooo
0

jag tycker att programmet är bra gjort. jag tror att måna småtjejor och småkillar, kan lära sig mykt av det:)

Jag tyckte det var roligt att se på.. intressant att höra andras problem och hur dom löser det. jag längtar tills 4e delen kommer ut:) Vet någon när den kommer?

Ha en underbar snöig dag allihoppa!:)

Cilla89a
0

#167 troligen söndag kväll eller måndag :)

carrrrrooooo
0

#168 okey tack!:)

[japptravare]
0

För er som undrar så kan man se nytt avsnitt på svtplay varje söndag efter ponnyakuten på tv

[Zkold]
0

Varför visades inte avsnitt 4 ikväll? nån som vet? Blev besviken när jag såg att det var det avsnittet som jag såg förra veckanFörvånad

Maja
0

#171 - SVT Play ligger en vecka före TVn. Programmet som kommer ut på SVT Play idag kommer att visas på TV nästa söndag. :)

JenD
0

Uhm jag hittade oxå bara 3, varför är det såå?? Förvånad

#171 Var det avsnitt 3 på TV oxå? Obestämd

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Maja
0

Det fjärde avsnittet kommer ut på SVT Play i kväll någon gång.

[Zkold]
0

#172 Jaha! Ojdå det har jag inte tänkt på då jag bara tittat på svt play. Hoppas det kommer ut ikväll då hehe *nyfiken*

JenD
0

Där kom svaret innan jag ens postat Skrattande Good to know!

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Klasselover
0

Programmet efter brukar ju vara ute bara några minuter efter det programmet på tv, vad jag har märkt tidigare.. Men det nya har inte kommit ut än :o Vill ju se hur det går på tävlingen ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

[Zkold]
0

#177 Här är en till som sitter och väntar ivrigt! ska bli intressant å se de olika karaktärerna i tävlingen!! Det som är lite roligt är att det är en sån härlig blandning på barnen/ungdomarna, alla är så väldigt olika likaså hästarnaGlad

Salish
0

Vill också se!

KaninenWilma
0

Det har ju inte kommit en ! :o, jag som precis kom hem från stallet och hade tänkt mig att kryypa ner och kolla på det nu, hade verkligen sett fram emot det.. Sen så har det inte kommit ! Dåligt ! :o :(

Elshira
0

Samma här :( KLickar frenetiskt i hopp om att det ska ha kommit upp snart

Hakuna matata!

HannaT
0

Ännu en här. Nu får det ta och börja… Rynkar på näsan

[Zkold]
0

#181 jag med! haha känner mig lite desperatOskyldig

swedensess
0

nu börjar jag bli LITE smått galen Skrikandes

KaninenWilma
0

ne nu har jag väntat i 45 min !  ahh ! Skrikandes

Klasselover
0

Jag börjar också känna mig desperat ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Peppe
0

Men vad är detta! Jag tänkte också kolla nu! -.-

[Zkold]
0

Det bästa hade väl varit ifall svt hade sett vår tråd och insett hur besatta vi är just nu av att programmet kommer ut på svt play och då skyndat sig extremt för vår skullGlad

KaninenWilma
0

SkrikandesNä nu är jag sur ! Jag som har väntat sååå länge !Skrikandes

Hannybee
0

Haha, många otåliga här… Jag väntar också, vill se tävlingen! Skrattande

Förhoppningsvis ligger det väl ute imorgon. Jag måste nog gå och lägga mig snart om jag ska orkar till skolan imorgon.

Klasselover
0

Har också skola imorgon, men som tur är har jag sovmorgon. Det SKA komma ut ikväll, punkt slut! ;)  Jag vill se nuuu! x)

Maja
0

Låser denna tråd och hänvisar till denna istället. Glad

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer