Problem med Formen!
Hej jag har en häst som går och pussar sig på bringan hela tiden när jag försöker jobba henne i form.
så jag får dra upp huvudet på henne hella tiden men hon rullar naken och pussar bringan en då hela tiden vet inte vad jag ska göra för att få henne att jobba rätt. Behöver råd hur man ska göra för att få upp henne. vill inte att hon ska bli skadad som hästen kan bli om den går så i jämt.
La ut ett inlägg åt en kompis**
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Jag får för få ledtrådar, ett jag skulle kolla det är betttet och hästens mun.
Hej lortia. mun är kolad och betet är inget fel på har kollat det med och det är inte skarpt heller.

Det ser ju ut som om hästen försöker komma undan, då är bettet det mest logiska att tänka på. Jag kan ju inte gå och prova ett par skor år dig bara för att vi har samma storlek och tro att dom ska sitta bekvämt på dig….samma är det med bettet i hästens mun ett bett som är milt kan var obehagligt för en annan häst.
Nu är jag inte insnöad på bettet för som jag skrev det är för få ledtrådar.

hmm svårt att säga… men du kan ju testa med att höja handen?
annars så kanske en tränare skulle vara bra?

Har hästen kanske problem med ryggen? Sadel som ligger tokigt?
Är hon för hård i handen? Leder hon ner huvudet till formen? Går hästen inte framåt ordentligt?
Hon rider inte för någon tränare?
Om inte det dom ovan redan sagt löser problemet. Dåligt frammåtdriv? Hur är hästen på lös tygel? Har hästen lärt sig att jobba frammåt/neråt? Hur är det med hästens muskelatur?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Släpp efter på tygeln. Rid på lång tygel ett tag.
Låt hästen hitta ett viloläge, även om det inte är någon dressyrform, så brukar de flesta hästar på lös tygel så småningom hitta ett läge i medelhöjd med avspänt utsträckt hals.
När det sitter så sök lätt kontakt i hästen, tänk tygelns tyngd som kontakt. Be hästen ta in nosen lite och när den gör det släpp efter mjukt och be hästen följa bettet framåt-neråt. När hästen kan följa bettet kan man mjukt arbeta mot att få en form med rätt kontakt.
Det verkar verkligen som att pållen undviker all kontakt, då är det inte lönt be om form utan den krullar bara ihop sig. Det kan ta tid att lära hästen följa bettet, speciellt om den redan lärt sig undvika det.
-----
Man kan också bara strunta i huvudets form, be hästen att ge efter för bettet (=dra in nosen) men så fort den gjort ansats till det så håller man handen helt stilla igen och ignorerar huvudet. Inte korta tygeln mer och söka kontakt utan nöja sig med att hästen inte drar i bettet eller studerar astronomi. Så småningom märker hästen då att man kan hålla huvudet rättt normalt utan att få en massa signaler i munnen. Men det ka vara svårt att vänja sig av med att pilla i tygeln (har själv det problemet) så det kan vara lättast att bara rida på lös tygel ett tag.
--
Nu utgår jag från att hästen är frisk, utustning passar och i övrigt fungerar normalt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#7 Jag gillar hur du började, dvs skit i halsens och huvudets form. Sedan så började du fiffla med att be hästen ta in nosen och för mig är det inte så man rider i form, hästen ska ju komma fram till handen och handen ska inte be nosen gå bakåt.
#8 För att hästen ska söka sig mot bettet ber man den ta in nosen en aning och sen ger man efter långsamt. Dvs mjukt och vänligt ber man hästen först att uppmärksamma bettet och lyda det, ge efter för det, för att sen när hästen har tanken på bettet, låta nosen följa med ut. Det handlar inte om att dra in nosen till bringan, utan kanske ta in en halv cm innan man släpper ut en bit.
Vad har du bettet för om du inte använder det? :P Om du aldrig ber nosen gå in utan bara släpper ut hela tiden så har du ju snart helt lös tygel och nosen vid marken, då kan man ju skippa tyglar ;)
Finns säkert andra sätt att be hästen följa bettet men det är ett sätt, och det är milt och enkelt.

#9 Nu säger jag inte att det är så här det ser ut när jag rider för jag är en usel ryttare, men det är så här jag strävar efter att det ska vara: Hästen ska komma fram till handen bakifrån, fram till min stilla hand.
Min häst ska inte söka sig till handen för att jag kortat upp den lite och sedan följa med handen ut, den ska vara så pass lösgjord och komma bakifrån så att den vill ut och länga sig och att jag genom mitt säte kan be den samla och korta sig ifrån din formen sedan om jag vill rida med samling.
Har hästen inte redan lydnaden för bettet när vi börjar prata om att komma till en bra arbetsform så tror jag inte den och ryttare är bered för någon form, formen kommer när hästen slappnar och och ryttaren ger den rörelsefrihet.
Även om du pratar om mikrosopisk indragning utav nosen, så pratar du om att ta ett bakåtgående tygeltag som du vill att hästen ska uppfatta och finns inte hästen redan där och är i form så ser jag inte hur det kommer påverka i stort annat än negatvit.
Jag har bettet för att be om ställning och på unga hästar som inte ännu alltid lyder sätet så har jag det för att svänga och bromsa även. Formen kommer ifrån att hästen slappnar av och får rörelsefrihet och jag sköter hur formen ser ut genom mitt säte med hur mkt jag släpper fram hästen och hur mkt jag ber den samla sig.
På bra dagar med välskolade hästar så går hästen i form även när jag rider på lång tygel och jag kan rida samlat även på lång tygel, det krävs då mer utav hästen och mig, men det är bra övning.
Kolla tex denna youtube video med ridning på repgrimma. Vet att hästen går i öppnade form än vad de flesta tävlingsryttare vill ha, men jag anser att den större delen utav tiden går i mkt trevlig form iallafalll.
#10: Min häst ska inte söka sig till handen för att jag kortat upp den lite och sedan följa med handen ut,
Hur gör du då för att be hästen följa med om den inte gör det av sig själv utan tex bara slår upp huvudet eller springer fortare utan att söka tygeln?
Och hur lär du hästen att bettet finns där och säger saker? Man ber den lyda bettet genom tygeltag. När hästen först lärt sig att följa med bettet in och inte stå emot det, så finns också en öppning för att be hästen följa med bettet ut.
Jag är inte heller någon expert, och behöver jobba mycket på att få Crow att sträcka fram och ner nosen, men jag tror att vi strävar efter samma sak. Jag ser hellre en öppnare form eftersom huvudet ska hänga löst på halskotpelaren och inte dras in av hand eller muskel - då ligger nosen oftast någon cm framför lodplan. Crow däremot tycker att det går jättebra att dra in nosen och korta upp halsen om jag inte ser upp, fram-ner är däremot svårt. I min bild, så nederst till vänster är den arbetsform jag strävar efter, de andra visar väl mest hur det oftast blir eftersom Crow inte riktigt vill sträcka ut, inte helt åt *** men inteperfekt heller. :3 Men jag vill verkligen hitta en fram-ner stretch också.
Men bettet är ju ett hjälpmedel, och förutom i ställning och böjning (som också kan skötas från sätet ;) ) så kan det hjälpa till med samlingen. Problemen kommer när bettet och huvudställningen tar över ochman glömmer att ytterskänkeln faktiskt också kan be hästen gå fram och länga halsen, tex.
#0: Prova att föra handen långt framåt och uppåt och inverka där (som ett "uppresande" tygeltag, men rid en stund med handen där framme). Så småningom inser hästen att den inte "kommer undan" genom att krulla ihop sig och börjar föra fram nosen. Har hästen ridits på pessoa tidigare, av någon som inte begriper sig på att använda det, kan den ha lärt sig att detta är den "rätta" formen.
Din häst har lärt sig att gå bakom handen, ta bettets inverkan på lanerna och förmodligen släppa ryggen helt, därför att det är enklare än att jobba med ryggen. Hur ser det ut om du longerar, blir det likadant då? Ett bra tips är att kolla ryggen och att tömköra så du kan se hur musklerna rör sig när hästen är utan sadel.
Detta är i alla fall min teori och vad jag skulle prova. Annars har du fått många bra tips ovan.

11 Med följa med, vad menar du då? Följa med i ledande tygeltag? Eller pratar vi om att följa med till den form jag vill att den ska gå i? Jag vet inte riktigt vad du menar så hoppar att svara tills vidare på det.
Att bettet finns där och är trevligt lär jag hästen genom att handen finns med en viss tygellängd, mjukt och stadigt och när hästen slappnar av och kommer fram till handen så får den beröm och det är trevligt att vara där.
Ledande tygeltag vilket jag bara anser används på unghästar eller som nödlösning när allt annat går fel är inte så vidare mkt att lära in, det brukar de förstå naturligt. Uppbromsande tygeltag anser jag likadant som om ledande, skolad häst och ryttare ska göra det för sätet, det är oryttinerade hästar och ryttare som rider för hand. Det lär jag däremot in som en hjälp eftersom det inte är så vidare naturligt för häst att bromsa för att någon tar förhållning i tygeln.
Jag lär in form tvärt emot dig. Jag lär hästen först att bara slappna av och när den länger sig och går avslappnat och öppet, sträcker sig framåt och nedåt då får den massvis med beröm och det blir trevligt för den (tex som med min nuvarande slöfok så slipper han springa mera och vi klias och myser). När den lärt sig komma fram till hand på det viset och förstått vad sätet är och lär sig samling sedan så kommer jag kunna korta den i formen.
Lägger in bild på hur min nuvarnade unghäst som jag ridit in under hösten gick i november (tog hem honom oinriden i september).
Har problem att få honom att slappna av när jag sitter på och därför kommer han inte fram till handen. Så länge jag inte kan få honom helt bekväm skiter jag i hur formen ser ut, det kommer bara bli oärligt, han måste först slappna av mer (och detta är en väldigt slapp typ). Så för att komma till en bärande form så jobbar jag på att han ska slappna av och länga överlinjen och komma till handen (jobbar både uppsuttet, på töm och på lina med detta).
Som tur är så är han världens snällaste lilla slöfok och jag kan skritta och trava honom, bromsa och svänga på helt fri tygel. Att jag har tygeln kort är mattes livrem för att matte har inte ridit ordentligt på ett bra tag och jag känner mig inte hundra på att det alltid går att bromsa och svänga för sätet även om det ofta går. (och det skulle underlätta massor för min lille häst om matte hade en sadel som låg bättre och satt balanserat) Bild på arbete på lina där han övar att sträcka sig framåt nedåt avslappnat, så här ser det ut för mig innan det hästen lär sig samla sig och kommer upp i formen, dvs bara slappt neråt-framåt och framtungt.
#13: I princip är jag med, fast när neråt-framåt börjar bli framtungt är det väldigt hög tid att flytta bak vikten, annars tigger man om problem med frambenen. I synnerhet om man travar på lång tygel i den formen.

#14 Jag håller med om att man bör lära in det så fort som möjligt, är slitsamt att gå på framdelen, absolut! Jag talar inte för att rida hästen i helt slapp form där den bara stretchar fram till handen, det är bara första steget till en bra form för mig innan man börjar lägga bak vikten.
Följa handen menar jag att följa handen fram och ner.
Du är inte alls tvärt emot mig, lägning kommer före samling för mi med, det är bara det att vi inte lyckats få en konsekvent stretch än eftersom Crow är ganska nervös och med hög halsansättning m.m. - det krävs mycket övertalning för att han ska söka sig neråt etersom det inte är helt naturligt för honom. Men vi jobbar på det.
Däremot anser jag att innan hästen kan ge efter för bettet och istället stretar mot och drar upp huvudet vid minsta tygeltag, så kommer man inte så långt. Nu har vi kommit dit Crow ger efter för bettet och jag gör inget för att hålla upp formen utan tvärt om vill jag gärna få en lägre form som han kan strtcha ut i. Egentligen ska man ju låta hästen stretcha efter någon minuts arbete i en bra, bärig form för att bli av med syran (mjölksyra) som bildas i statiska muskler. En jättebra belöning och motivation; "jobba lite så ser du hur skönt det blir att vila sen'' typ. Men det är svårt när hästen inte vill sträcka ner nosen, jag kan ju inte precis tvinga ner den :P
Jag brukar också köra "belöningsmetoden", dvs efter någon minuts bra arbete så släpper jag efter och ger lång tygel.
När jag rider ute i skogen på min häst som är lite mer van och har kondis så kör jag gabnska så mycket intervall. Då får han trava kanske 300 meter i form och sedan tar jag ner honom i skritt på lång tygel 100 meter, 50 meter på tygeln och trav igen för att sedan släppa efter på lång tygel.
Hakuna matata!

16 Fast min nuvarnade vill inte heller slappna av, och bär gärna halsen som en jäkla friesier :/
Så då är min prioritering att han ska lära sig att slappnad av, att stretcha. Kommer han inte fram till handen (slappnar av/stretchar) så kan jag ju inte samla eller pyssla med någon annan typ utav formarbete, jag måste ha steg nr1 på plats innan jag börjar med steg nr2.
Så jag felsöker nu min häst (den svarta på bilderna som tror han är en friesier).
Provar olika sett att få honom att vilja komma neråt, att jobba på att få honom att slappna av. Och eftersom det gått motigt så har jag varit inne hos veterinär och undersökt honom. För en frisk häst så är det ju inte kroppsligen svårt alls att utföra. Så frågan är ju alltid, vad som är fel? Jag brukar börja med att ta bort matte, för det är så lätt för matte att göra fel, är det fortfarande svårt för hästen att göra saker som borde vara lätta (som det är att slappna av och att böja sig, de två felen jag anser min har problem med) så kollar jag utrustning och om det är fel på pålle, eftersom vi redan provat att ta bort matte ur ekvationen och problemet fortfarande är kvar.
Undrar hur illa du tror din häst är bygd när du säger att han pga det har svårt att slappna av och sänka huvudet..?
"innan hästen kan ge efter för bettet "
Men jag vill inte att hästen ska ge efter för bettet? Kanske vi använder olika ord igen. För mig används "ge efter för bettet" på de hästar där matte tar lite i tygeln och pålle har lärt sig att det betyder in med nosen.
Pålle ska vara nöjd med att ha bettet, acceptera det, bettet ska vara rätt anpassat och invänjt, hästen ska vara lugn över att ha bettet i munnen. Utöver det ser jag inte vad problemet med bettat kan vara? Då är det inte bettet i sig, utan något annat som är problemet låter det som för mig.
Jag tror inte på häst som stretar emot själva bettet i sig om det inte är något fel på det ovannämnda. Utan jag tror att det är vad tygeltaget kommer ifrån eller innebär som är problemet. Dvs mer åt hållet att det är kroppsfel på pålle, utrustning är fel eller matte gör något fel.
Hästen stretchar ner nosen när den är avslappnad och söker efter att balansera sig. Så du kan ju tvinga hästen att börja försöka balansera sig själv. Är vad min häst får syssla med. Dvs ut i skogen mkt, markbommar, upplagda bommar och gärna utan matte som kan störa på.
Min föregående och föregående häst innan dess hade också problem med dessa enkla grundläggande, enkla saker. Att bara slappna av och stretcha ut, och när jag gjorde vad jag beskriver ovan, ta bort matte och sätta in bommar där hästen måste gå jämnt och balansera sig själv för att klara övningen så pajade det sig för dessa två, de klarade helt enkelt inte av att utföra det. Båda hade rejäla kroppsfel, sådant som man bör få somna in för.
Enkla grundläggande saker ska vara enkelt för hästen att utföra, annars är något fel…
Jag tror vio pratar om varandra för mycket för att komma fram till något.
Jag får intrycket att ni egentligen är ganska överens
.
För mig betyder "ge efter för bettet" att acceptera balanserande tygeltag och föra över mer vikt till bakkroppen genom att skjuta in bakbenen under sig.
För en häst som inte kan slappna av och sänka halsen skulle jag jobba med stretching av rygglinjen, tömkörning, kliva (inte gå/springa) över bommar samt använda halsförlängare vid ridning. Nu går väl några i taket, men jag anser verkligen att halsförlängare är ett utmärkt korrektionsredskap. Jag använder det fortfarande ibland på min häst, när vi ska göra något nytt som gör henne stressad och får henne att glömma det där med form. Som igår, när vi skulle jobba med att få bak skänkeln utan att pluttan ska ta det som galoppfattning (hon är lite entusiastisk ibland), då hade vi halsförlängaren på för att hon inte skulle återfalla i att köra upp nosen och hoppa jämfota när hon blir förvirrad.
#20 Jo det är mitt intryck - i stort - också men allt jag skrriver blir ju missuppfattat. :3
Är inte direkt för halsförkortare, menäven om jag var det är det knappast ett alternativ för Crow. Han hade bara krullat ihop sig för det är han bra på :P (sen är det lite mycket att be om en så låg form i tölten, tror inte det är bra för varken takt eller rygg, blir nog baa att han drar in nosen och sänker ryggen då..)
#21: Hästar är olika! Min tös sänker nacke och hals och får upp ryggen - på henne blir det verkligen en halsförlängare. Hon krullar aldrig ihop sig, utan blir snarare alldeles för lång framtill och tycker att jag kan bära henne, så hon slipper göra det själv.
#22 Jo, men nu pratade jag om Crow :P
Och det ärfortfarande inget redskap jag föredrar :)
#23; Är Crow en islandshäst?

#22 Jag undrar hur du anser att din häst kan bli lång (alltså framåt) med en halsförlängare..?

jag är nog inne på thunderclaps spår, har dock inte läst mycket alls av tråden men minns lite från förr i tiden ;P
man kan inte på någon vis få fram hästen till handen genom att använda handen, den måste ridas dit. tro mig, jag har försökt på alla tänkbara sätt haha
har dock accepterat nu att det bara finns en väg att gå. det ligger mycket känsla bakom och enormt mycket träning. mitt råd är att börja rida för en dressyrtränare
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Börja på långa tyglar, ta inte hästen i munnen skritta och rid ut speciellt på ställen där det kan behövas för hästen att ni ska hjälpa varandra.. ex: djupsnö eller rakt ut i skogen, ge bara ledande kontakt alltså styrning och be efter hand om ett stöd inte form bara stöd, alltså du kortar upp utan att fippla runt med hennes mun och rid framåt även i skritten, hästen måste finna ett behag i att ha ett stöd från dig men det stödet ska absolut inte försöka få ner något huvud eller liknande, sikta på lång och låg istället eller i ditt fall stöd över huvudtaget… Gör du halt så släpp efter direkt när halten gått igenom och rid igenom halten ordentligt med sätet..rid sen fram med långa tyglar i skritt.
Börja tömkör henne och kräv ingen form bara låt henne jobba på framåt på raka och böjda spår så ser du hur hon ser ut och vad som är fel… då lär du dig själv också hur din häst ser ut i ridningen och vad som ska ändras..
Låt tanken att rida i form försvinna i ett par månader, för du måste få en häst med stöd på tygeln för att få kunna samla din häst… och samling kommer bakifrån inte framifrån.
#25. Genom att hon sänker halsen och sträcker den nedåt-framåt. Det är därför de kallas halsförlängare.
#24 Nej, en varmblodig travare (amerikansk stam, hans förfäder avlades troligen för passlöp)

#28 Men en halsförlängare hindrar ju hästen ifrån att kunna sträcka sig framåt? Den leder ju huvudet neråt-inåt….
Nu demonstreras graman på denna bild, men halsförlängare har ju i princip så gott som samma räckvidd; att desto mer hästen sänker huvudet desto mer kommer nosen åka in

# 30 DET ÄR väldig skillnad på halsförlängare och graman, du kan spänna den Också nerifrån och upp.
Även om jag hade valt fram att rida hästen i rätt form.
#30: Så används halsförlängare normalt INTE. Den spänns från sadelgjorden genom bettringarna och över nacken. Dessutom är den elastisk. Ju mer hästen sänker nosen desto mer slackar halsförlängaren. Med halsförlängaren kan hästen utan vidare nå ned att beta.
#31: Visst ska man rida i rätt form, men halsförlängaren kan vara ett hjälpmedel att hitta dit om inte ryttare och häst är så bra på det ännu.

#32 jag har inget emot halförlängare, jag sätter ofta på det när det är nybörjare eller någon jag inte vet hur den rider. en liten säkerhet också.
Men själv föredrar jag att ride hästen i form eftersom jag vet hur man gör.
#33: Jag rider oftast utan, men använder den till exempel vid sitsträning. När man börjar mackla med sitsen är handen inte alltid så stadig som man kunde önska
.

#30 Jag jämförde bara räckvidsmässigt att när halsen sträcks framåt och nedåt så måste huvudet komma in. I övrigt är det stor skillnad på funktion, ja.
#32 Men det är inte en halsförlängare, det är en graman. Jag tog in bilden för att demonstrera räckvidden i princip, ingenting annat.
Att den är elastisk gör väll ingen större skillnad till mer än att hästen kan dra sig själv i munnen.
Desto mer hästen sträcker ut halsen framåt, desto mer måste nosen åka in.
Kolla denna bild istället. Om hästen Bara skulle SÄNKA halsen och fortfarande ha den ihopknöcklad så skulle den få rum att dra fram nosen, ja. Men om hästen sänker halsen och sträcker den rakt framåt, vilket man vill för att sträcka ut halskotepelarna och kunna släppa fram ryggen så kommer det inte finnas halsförlängare nog att släppa fram nosen. Har ni den så löst inspänd så är jag mkt fundersam till om halsförlängare kommer ta om hästen springer med huvudet högt i skyn heller.
#35: Om hästen på den bilden skulle sänka nacken mer skulle halsförlängaren nå sin maximala längd när hästen har munnen i jännhöjd med bröstets undersida, sedan blir den inte kortare. Eftersom halsförlängaren är slak redan på bilden, skulle det finnas god plats för den att sträcka fram huvudet betydligt mer. Halsförlängaren är också så elastisk att hästens kontakt med den (innan den är helt utsträckt) är lika mjuk som eller mjukare än ryttarens hand. Halsförlängaren inverkar alltså inte alls förrän hästen antingen går över hand eller kör huvud och hals så långt fram att den är i extrem framvikt. Och där vill man ju inte ha den.
Hur menar du att hästen ska köra huvudet framåt för att kunna arbeta med ryggen? Om halsen är för långt framsträckt går hästen på bogarna. Den långa, låga formen med halsen parallell med marken är ett steg på vägen, men inte målet. För att komma i balans och få bak vikten måste hästen korta sig.

#36 Jag håller inte alls med om din argumentation i stycke 1, men vi ser väll olika på saken.
Hästen på bilden går med knäckt hals, är vi överens om det?
Fast vi pratar ju om lång och låg och komma fram till handen, hur man kommer till att hästen kommer fram till handen. Vilket jag håller med bara är första steget, och så fort hästen lärt sig komma fram till handen är det nödvändigt att lära den att börja lägga bak vikt (samla sig) för att avlasta.
Nacken är högsta punkt när den sträcker ut halskotepelarna och hästen har då frihet att kunna röra på ryggen. Hästen på bilden måste alltså sträcka fram halsen en bra bit till eftersom 3:dje kotan nu är på topp och de runt omkring är ihopdragna. Hästen på bilden går desutom med indragen nos, huvudet ska fram så att den går åtmindstonde i lod om inte med snoken ännu längre fram.
Ska hästen sedan inte gå i samlad form, utan stretcha så ska halsen släppas fram ännu mer och huvudet ska sträckas framåt. Något som halsförlängaren inte kan hjälpa hästen med, utan bara hindrar.
en sånn der häst trenger inan hals forlenger den gryllar jo seg sammen den hästen trenger och bli riden en god stund på lange tygler och bare ha et lett kontakt med den mund
den skal rides mycke long och lav

nu har jag återigen inte följt diskussionen men en halslängare skulle jag absolut inte använda på hästen som tråden handlar om, no way. den bjuder inte på nåt vis fram ärligt som det är nu, det kommer inte förändras med en gummisnodd. ryttaren måste ändra sin ridning för att lösa problemet
#37: Du har fel när du påstår att halsförlängaren hindrar hästen att stretcha. Den hindrar inte hästen att nå ytterlägena med sitt huvud (varken uppåt-bakåt eller nedåt-framåt). Den ger bara en mjuk och stadig kontakt med bettet, som kompletterar ryttarens inte alltid så stadiga och korrekta hand.Som sagt, ett komplement och ett hjälpmedel, inte ett självändamål. I alla fall om man använder den korrekt och inte kortar den så att den blir en hjälptygel.
#39: Halsförlängaren påverkar inte hästens bjudning, men den kan komplettera ryttarens ridning, om ryttaren inte kan lösa problemet med sin ridning. Vi är inte alla experter på allting. När hästen kör upp huvudet verkar halsförlängaren på nacken utan att påverka bettet, därför uppmuntrar den hästen att sänka nacken utan att övertala den att dra in nosen. Så jag står fast vid att det kan vara klokt att prova halsförlängare, långa tyglar och många, långa skrittpass där man övar på att svänga/öka/minska med vikthjälper och skänklar.

#40 Kan bara säga att jag inte alls håller med dig om någon punkt.

Ska man vara elak så är det enda den hästen skulle kunna utnyttja som "extra hjälpmedel" ett checkbett eller checkrem, då kommer åtminstonde skallen upp, för dom en går nu är rent av skadligt.. men det skulle lösa dina problem lika mycket som alla andra hjälptyglar, inte alls. Det är ridningen som måste göra skillnaden..

#40 håller inte alls med…. rätt ridning kommer bakifrån, inte av nån snodd som drar in nosen, speciellt inte på en häst som redan drar in sig så extremt som denna gör
viss man ser på bildet så er tyglene for korte den hästen trenger och rides på lange tygler en god stund.
når hästen gjör så der som på bildet moste man inte gi belöning als
Att en halsförlängare är slak om den används på rätt sätt är korekt (men oftast behövs betydligt mer än "lite" tryck för att halsförlångaren ska få någon verkan, framför allt på "stjaärntittare" där man oftast ser den), men att det skulle vara lika elastisk och mjuk som en varlig hand var nog bland det dummaste jag hört… Jag har i.af inte sett ett enda halsförlängare som är så pass mjuk att jag kan dra i den utan större problem. De enda jag sett så får man ta i ordentligt i.af…
Jag säger som några andra, skippa hjälptyglar och allt krams, lätta på trycket tills vidare och att formen kommer bakifrån (dvs drivning med sits och skänklar), kommer den endast från handen får de sällan med sig bakdelen vilket är hela tanken med att de ska gå i form.
Hakuna matata!
#45: Hur menar du, dra i halsförlängaren? Den drar man väl inte i? I vilket fall ger den en jämn kontakt, när ryttarens hand kanske inte är så jämn som den borde vara, och är ett hjälpmedel på vägen i hästens och ryttarens utbildning. Tydligen är detta ämne kolossalt infekterat, och var och en blir salig på sin fason. Inställningen att man ska undvika hjälpmedel och i ställer rida "rätt" är förstås lovvärd, men hur ska man komma dit?
Kanske man ska komma ihåg att hästar, människor och situationer är olika innan man bestämmer sig för att andra är bland det dummaste man har hört. Naturligtvis är det möjligt att du brukar rida min häst och därför vet hurdan hon är och hon fungerar med och utan halsförlängaren, men jag tror det är ganska osannolikt.

#46 Tror hon menade att hon själv provat att stå och hålla i den och dra, och de brukar vara rejält hårda, vilket jag helt håller med om, det är ren BS att de är särskilt mjuka.
Du kan komma till rätt form och korrekt ridning genom att jobba på vad du gör fel, lägga pengar på en tränare istället för hjälptyglar.
Om hon går så även i trav och galopp kan hon ju få problem att andas. Prova en "rulle" som finns inom travsporten, sätts i käkremmen och förhindrar att hästen krullar ihop sig..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
rid henne på lange tygler 1 monte så sluttar hon med det der