Fjording..
Hur stora kan fjordingar vara?
Vill gärna skaffa mig en fjording till sommaren, men eftersom jag är 170 så vill jag helst ha en lite större.
Min förra fjording var 142, men jag har kollat på lite annonser och de flesta ligger på 135. Finns det större?
/Linnea

Men har du inte en travare? Skulle du inte betäcka din travare i vår. Eller köpa ett fjordföl?

Jo, jag har en travare, men vet ej om ja ska betäcka eller köpa en fjording i sommar.

Så du köpte aldrig fjordfölet då?

Nä, hon hittade en annan köpare som kom o hämtade det direkt, hon frågade mig om jag skulle ha henne eller inte.

Ok förstår. HOn ville bara sälja. Tog den första bästa som köpte. Kan ju höra med min uppfödare som jag köpte min häst av om hon har någon äldre häst att sälja om det är det du vill ha. Dom är väldigt fina ochlydiga som kommer därifrån.

ja gärna, men kan inte lägga ut så mycket pengar tyvärr, det är väl de som är problemet,
Men jätte gärna!

Har hon en avelsmärr så brukar hon väl ta ca 10-13000 kr.
Jag har för mig att dom kan bli upp emot 150 cm… Vilka sidor har du kollat på? Jag kan kanske hjälpa dig!

dom som är lite högre kan vara lite dyrare. dom små går billigare pga detta. folk vill ju ha större och större hästar nu för tiden. men en genomsnittsfjording är ca 140 cm.

Jag har kollat på annonsdirekt, hastannonser, blocket och allaannonser, eniro, hastnet. tror att de är de ja har kollat på..

Ha, det är ju det fotot som jag tog och skickade till Linda på Jana.

Ja, jag har alla kvar! Kollar på de varje dag!

Gör du? Men det finns ju många fjordingar. Hade jag inte vetat att du var lite rädd för fart och så, så hade du fått låna min fjording. Men hon är ju lite snabb ibland. 
Har tappat några medryttare pga detta.

Jag tycker att du ska köpa en fjording istället för att betäcka din ridtravare, du kommer att få mer roligt med en fjording. Där jag bor så finns ett par som rider fjording och dom brukar tävla western och placerar sig för det mesta 4 och 5 riktigt duktiga små hästar är det. Klart ett alternativ för den som vill ha en mindre häst att rida/köra.
Även inom barock ridningen vet jag att dom används så vist är det bra hästar.

#13, jo självklart! sanknar henne jätte mycket! Många tycker att det är konstigt eftersom jag bara hade henne i 2 månader, men eftersom vi fick ett sånt hastigt slut så hann vi knappt säga Hej då..får tårar i ögonen bara ja tänker på henne! Ändå så har det gått mer än 1,5 år!
Hon var verkligen en underbar häst, så trevlig och lite pigg trotts den stora magen =). Lyssnade alltid, så fort ja visslade så kom hon, det saknar jag! Hon var så söt med sadeln på, så alltid så snäll ut. Inte en enda gång bråkade hon! Och hon älskade verkligen att få komma ut, och följa med de andra hästarna på långa ridturer med galopp över ängarna, det tyckte hon var så kul, fast att det var lite jobbigt =).
jag rider en fjording.. hon är 148cm men hon är nermätt så hon är egentligen kanske 150..
och jag är 175cm lång..

#17 Du måste ju berätta att du faktist har diplom sto!
Och själv fött upp ett diplom sto!
mvh Linda

Det gjorde ju du nu jö. 
syns inte precis på bilderna att Gejsa är diplomsto. Men visst hon fick 40 poäng på 3 års visningen. Tog ett föl som nu fyller 7 år i år. Hon blev också diplomsto med 41 p som 2 åring och 40 p som 3 åring. Nu tävlas RoxeLina som hon heter i hoppning. Skryt!

#19 att bli diplom sto är lika svårt som att få en godkänd hingst
jag är impad 

Åh nej då! Det är mycket svårare att få en godkänd hingst. Tycker jag iaf.

Nej då ca 10 % ston och ca 10 % hingstar men sen får hingsten göra bruksprov men första testet är lika svårt. Jag ska pröva med Kiara till våren hoppas det går vägen för då blir hennes mamma Bibi A-premierad

Är det bara så lika med procenten. Otroligt. Det visste jag inte. Då kanske jag ska skryta mer då…………………….

Ja, det tycker jag 

Ok! Ska leta upp lite foton på dom då.

Ja gör det (tack)

Vill oxå se fler foton.
Mvh åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars