Era mål i ridningen?
funderar lite över min utväckling med Krezip och satt ihop en liten bild om de, Krezips och mitt mål är just nu att nå upp och bli placerad i en LA:1 tävling.
Att orka hålla galoppen i form (SNART FRAMME VID DE NU!)
Att få ut på många tävlingar i sommar och vinna en utav dem.
Att bli placerad på top 3 nu i sommar på tävlingarna
Hittils är de vårat mål och jag hoppas att i slutet utav sommaren kommer åtminstone 2 st av våra mål vara av klarade.
Men nu undrar jag vad era mål är? sätt gärna ihopp en liten bild eller skriv hur ni har utväklats och vad ära framtida mål är:D
Finns säkert redan en sån här trpd men hittade ingen
(Kopieringen utav en av "Vårat mål" bilden var tillåten)

Jag tävlar inte kan jag ju börja med att säga, men iaf… ;
Kortsiktigt:
Hålla ren takt i galoppen
Allmänt stadigare (höja lägsta-nivån)
Slutmål Blacky (om han blir kvar så länge)
alla svåra dressyrrörelser, så som piaffe/passage/piruetter. allmänt välutbildad trevlig ridhäst till mig själv. vore även roligt att någon gång slå mitt eget nuvarande höjdrekord i hoppning. nåt annat som vore extremt roligt vore att få se Blacky hoppa över 140 igen innan pensionen, dock vill inte jag vara passagerare! ;P
Övrigt drömscenario vore att kunna behålla Blacky livet ut, köpa tillbaka min gamla c-ponny och köpa en ung storhäst att träna med för att eventuellt tävla med den om några år. Min största dröm! =D
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Mitt och Brimads mål ser ut följande;
Debutera LA:3-LA:6 under året med bra resultat, hinna debutera MSV innan året är slut med godkänt resultat.
Det vi behöver träna på för att nå dessa mål:
1. Mer rutin på tävlingsbanan, Brimad är enormt tittig och spänner till inne på banan och då tappar han fokus på mig och det blir endel småmissar som vi inte har råd med.
2. Jobba med samlingen i traven, behöver samla mer och få en kortare häst (inte lätt med en häst på 180 cm och långlinjerad) Dock är galoppen superlätt att samla och korta.
3. Mer fokus från Brimads sida, han blir lätt nonchalant och jag får tjata på honom endel.
Överlag rent träningsmässigt hade jag velat börja med byten, tramp samt se till att få ordning på galoppiruetterna jag börjat introducera.
Långsiktigt mål för framtiden har jag inte, att tävla på MSV nivå med bra resultat räcker gott och väl :) Tycker det är roligare att träna, samt att ha kul med hästen, tävling är inte riktigt min grej.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Om min pålle tänker gå egenom nästa veterinär besök rent med så måste han sättas igång för att pressa fram eventuellt fel eller pressa bort eventuellt fel, sedan hoppas jag kunna visa han på kvalitén, är tveksamt till om jag vill vara den som sitter på däremot. För att kunna visas på kvaltién till sommaren behöver han lära sig att tänka framåt själv framförallt och kunna komma fram till handen så smått därigenom. Annars kan han det som man bör kunna visa i stort, måste bara gå framåt väldigt mkt mer.
Visar han sig frisk och det går löper på bra så har jag tänkt hoppa in han i sommar uppsuttet även och kunna komma igång och träna under hösten, har väll inte några planer till exakt vad han bör kunna till nästa år, tar det lite som det kommer.
Lånsiktigt så är mitt mål att lära mig rida bättre och ha hålbar trevlig och glad häst som man kan träna ihop med.

Mitt mål med min ridning är att jag ska kunna utbilda och rida hästar utan huvudlag i korekt form. (långsiktigt mål).
Mitt mål med Peewee är att få honom att gå i en för honom korekt form utan huvudlag. (också långsiktigt)
Har väl inga del mål som jag siktar sten hårt på. Vi försöker hitta formen men har mest bara ha kul. Huvudlaget lämnade vi för snart ett år sedan.
Varför formen tar sådan tid är för att jag alltid ridit engelskt men har nu övergivit det för AR. Dock är jag ju bara nybörjare där än. Och varför det tar så lång tid med Peewee har även mkt med honom, hans förutsättningar och bakgrund att göra. Han har ingen kroppskontroll, dålig balans, kordination och är väldigt framtung (rent naturligt) dock blivit mkt bättre. Han har inte huvud för att jobba hårt utan man måste vara väldigt tålmodlig och sen har han inte exteriören. Han är som ett föl i en vuxenhäst kropp.
Att få ordning på alla Crows gångarter.
Så att skritt, runwalk, tölt, trav och galopp sitter är de ska.. eventuellt flygande pass längre fram men inte helt säker på att jag vill ha passen :P Och så klart att få dem i en så avspänd, bärig form som möjligt.
Skritten är väl helt ok, måste öva mer på att sträcka ut och ner formen, men det är på god väg.
Runwalk/flöatwalk har börjat smyga sig fam nu de senase ridturerna, ett par sekunder i taget men åtminstonde något att jobba med! Mer fram-ner även i det, när jag kan få den konsekvent.
Tölten är något kort i steget och passtaktig som det är, hoppas på att kunna ersätta den långsammare tölten med runwalk och istället ta fram hans snabba tölt, antingen som singlefoot eller speedrack/rack. Samt att hålla åtminstonde nerslagen jämnt fyrtaktiga.
Traven har börjat komma fram, ha håller den fint men har ännu inte förstått skillnaden på de vanliga jälperns för tölt, och hjälpen för trav. Han verkar ha börjat förstå och numera får jag trav på fältet, däremot inte på skogsvägarna. Någotr vi arbetar på, och även på att lugna traven något.
Galoppen är för det mesta helt ok och han fattar den oftast lätt. Ibland, speciellt när han är trött eller om ag håller igen för mycket, blandar han töltinslag i galoppen. Det vi arbetar mot med den är att kunna galoppera långsammare utan töltinslag.
Passen är något som hoppar fram ibland efter galopp, eller vid töltfattning i form av grisepass. Ingetdera är något jag jobbar på utan jag undviker det.
För egen del är målet att länga min korta högersida och inte lägga vikten ojämnt på hästen..jag tenderar att sitta hårdare på vänster sittben.
Finns naturligtvis även småmål som att bli mjukare i handen osv :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Mina riktigt långsiktiga mål med ridningen att kunna rida piaff, passage, galoppiruetter och sånt utan huvudlag.. Långsiktigt som sagt. :)
Däremot har jag satt upp realistiska mål jag och hästen ska fixa innan sommaren.
Vi ska ta oss runt en hoppbana med titthinder utan att vägra (svårare än man kan tro med en häst som bara hoppar helt vanliga slitna bommar)
Ett annat mål är att få till skänkelvikningarna i trav utan att han skjuter ut bogen.
Har också som mål innan sommaren att börja jobba mer med galoppen, att samla den och så. Jobbar bara med skritt och trav nu, och galoppfattningar.
Har en massa mål jag skrivit upp som jag och hästen ska klara av. :)
Jag har bara kortsiktigt mål med Bellman eftersom jag inte vet hur det ser ut till sommaren, om vi kommer fortsätta med honom då. Men innan sommaren (juni typ) är mitt mål helt enkelt att kunna skritta uppsutten.
Långsikiga mål för min egen del ridningen är främst att stärka mitt eget självförtroende, våga börja hoppa små hinder igen och utbildas och komma nånvart i dressyren (dock inte tävla).