Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2486 ggr
Lauth
0

Funktionssko till häst

Har tittat och funderat lite på "funktionsskor" typ old Mac´s (Hööks variant heter så).

Har ni några erfarenheter av dessa? Funkade dom bra, hållbarhet osv osv.

Har ett halvblod som fötterna totalt vägrar att växa på = svårt att spika på skor. Det som hoven växer sliter han ner av normal aktivitet (gå i hage, ridning 3-4 dagar i veckan). Vet snart inte vad jag ska göra. Och nej, han är fullt frisk och "normal" för övrigt.

0

jag föreslår att du byter hovslagare. det låter in normalt att dom inte växer. Funkar hovmekanismen så växer hovarna.

0

för övrigt har 2 i stallet haft sånna skor men behöver dom inte längre. orkar inte skriva nåt speciellt om dom.

Lauth
0

Att horntillväxten kan vara dålig är ett välkänt fenomen som drabbar vissa hästar, men det var inte min fråga. Frågan var om just funktionsskor.

0

ja jag förstår din fråga… men det kan vara bra att ta reda på orsaken till varför hovarna inte växer.

Lauth
0

Absolut ska man försöka finna orsaken till ett problem och inte bara behandla symptomen av det.

Men jag har funderat på funktionsskor just för att undvka nötning från ridning tills hornet växt ut så att skorna har nåt att sitta kvar i. Kvaliten är god men tillväxten är inte tillräckligt god.

MiaMaria
0

Testa att ge din häst kisel, då växer hovarna och dom blir starka och bra.

Rita-S
0

Själv har jag min häst barfota och använder EasyBoots vid ridning på grus/sten eller när det är halt (man broddar bootsen lätt). Erfaringsmässigt håller dessa bootsen i flera år när dom inte används varje dag, och endast vid ridning. Hon sliter mycket lite på sina ben, men brukar ömma sig litegrann vid stenar.

EasyBoot anslår att bootsen skulle hålla ungefär 3 mnd om dom är på hästen från utsläpp till innsläpp varje dag har jag för mig. Old Mac skal ju va lika bra så dom borde ju hålla lika länge skulle jag tro. Dom ahr dessutom lite större storlekar att locka med :) Annars tror jag alla dessa boot-producenter ligger på ungefär samma kvalitet så länge det gjäller boots i hård gummi. Där finns nog några okjänta små som använder material av sämre kvalitet, men dom tre jag kjänner till som är bra är Old Mac, Easy Boots och Boa Boots. Old Mac är dessutom konstruerat för att kunne användas antigen hästen har järnskor på redan eller inte läste jag i deras reklam :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lauth
0

Har gett kisel, alla vitaminer du kan hitta, har maserat med olja på kronranden, provat att låta honom stå, bara rida på gräs/mjukt underlag + någon slags alg? som skulle vara jättebra för tillväxt av man och hov. Svindyrt men funkade inte..
Men skam den som ger sig!

MiaMaria
0

Hur länge har du gett dom olika prepareaten?

Lauth
0

#9 alla tillskott har fått 6 månader på sig för att påvisa någon skillnad. Vitaminerna äter han fortfarande, dom är säkert bra att kompletera med.

Enligt bruksanvisningen till "alg"burken (kommer inte ihåg namnet nu *suck*) så skulle en "markant skillnad i horntillväxt märkas inom 3-5 månader. Ren humbung, iaf på min häst.

Har du provat att hoppa med  dom?

[Angel88]
0

så danna Old Mac skor ska vara bra ring och prata med hööks dom har sånna.. men dom får inte vara på mer en max 24 timmar sen måste hovarna vila lite..

Rita-S
0

#10 nej inte jag, men jag vet folk som har, om man har varit nogrann med mätning sitter dom så bra att man kan hoppa med dom med :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

gejsa
0

Kan man få se ett foto eller så på dessa skor?

Mixxan
0

Har du använt enzion? Helt fantasktiskt!! Iaf på ett fullblod som har hemska fötterFlört

Mangis
0

Jag använder också EasyBoots och har hoppat med dem. De "vanliga" satt inte kvar, men Epics-modellen sitter. Har dock inte hoppat så högt med dem, då hon inte behöver skorna i ridhuset. Jag är helnöjd med mina Easyboots och kommer aldrig sluta använda dem!

Rita-S
0

Old Mac

Easy Boots med gajters

Gajters skyddar mot att få sand och smuts inn, skyttar litegrann mot skarasnö och gjör att dom sitter bättre på ;) fås även utan billigare då, och man kan köpa lösa gajters och äftermontera.

Boa Boots

Dessa har en rätt genial fästemetode, man skruvar på knotten för att strama till, sen drar man knotten ut för att lossna. Där finns en skruvkork man skruver på utanpå för att hästen inte skall slå upp skruvknotten vid att stryka sig eller sparka i en sten/gren

PimTheGreat
0

Jag ger enizon hoof food till min arab där fötterna växer dåligt. Tyvärr kan jag ej ge nåt utlåtande än då han inte gått mer än en vecka på det……
funktionsskorna du skriver om vet jag tyvärr inget om…lycka till

Lauth
0

#14 #17

Vart köper ni det?

gejsa
0

#18# Du kan söka på internet. Dom skickar hem det till dig vet jag. Fraktfritt ifall det inte finns någon som säljer det i närheten t o m.