Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 1559 ggr
Lina
0

Sadel på i transporten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni om att ha på sadel i transporten?

Jag har tänkt o börja med det nu när jag ska iväg o träna. Det tar sån tid o hålla på o sadla av o på (har en häst som tycker att det är skitkul o komma till nya ställen och så inte stillaFörvånad)

MEn kan sadeln ta någon skada av att den sitter på i transporten? Har svårt o tänka mig att hästen tar skada om den inte fastnar i ngt.

Och hon är lite svårlastad ibland. Tips?

// Lina

Kiara
0

Skulle aldrig falla mig in att ha sadel på i transporten lika lite som jag transporterar utan transport skydd. All min hästhantering gå ut på att förebygga olyckor och att ha en sadel i transporten är en olycksrisk (hästen kan fastna).

Tränings tips -> vaccinera dig med tålamod och träna lite varje dag och se till att transportera lugnt och säkert.

Eve
0

Jag skulle nog inte ha det på. som sagt, en olycksrisk. hästen kan fastna och lägga sig ner. Lägger den sig ner på ett konstigt sätt så finns risken att bommen går av och då kan hästen bryta ryggen. Ha då hellre med dig en person extra som kan hålla i din häst medan du sadlar. Träna lite på det, gå ut och gå med din häst och testa att sadla av och sadla på i naturen, efetr ett tag lär den sig. Är den osäker på transporten föreslår jag att du tränar den lite på det också så att det bara är för den att gå in.

Lycka till!

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

davidia
0

jag skulle inte heller ha sadeln på i transporten.tänk om hästen skulle fastna inått,hellre skulle jag sadla när jag kom fram än att det skulle hända min häst nått pga av att det var mitt fel.

mvh anna

Linda
0

Hej

När vi åkte på träningar när jag jobbade på hoppstall så var hästarna väldigt klara när vi lastade bussen med benskydd,boots under transportskydden,träns under grimmorna men olycksrisken med att ha sadel på är för stor även om jag faktist varit tvungen till det med en unghäst och skulle åka till ridhus 5 km bort..

-Även träns är farligt att ha under.

Säkerheten för både häst och ryttare ska vara A-O igentligen..Ö¨

mvh Linda

Lunascape
0

Jag hade heller aldrig haft sadel på i transporten. Åk hellre en halvtimme tidigare och ha god tid på dig att sadla och tränsa på plats

Som Linda redan sagt: säkerheten är A och O..

Faxlin
0

Jag måste instämma i tidigare inlägg. Aldrig en sadel på i transporten.

Åk tidigare i sådana fall och passa också på att träna hästen hemma ofta och i lugna former så att den känner sig säkrare i sin transport och vet att det inte finns någon anledning till oro.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

...P...
0

alltid lika dumt att chansa när det finns så mkt att förlora och endast typ 5 minuter att vinna!

gejsa
0

Vet att folk kan ha sadel på om dom inte ska så långt. Men skulle nog aldrig själv sätta på en sadel och åka i trp med den på. Mycket som kan hända.

Ser inte vad du har men det är ju viktigt med en lädergrimma på hästen också. Eftersom den går sönder fortare än en vanlig ifall något händer.

CejCej
0

Jag skulle aldrig våga ha sadel på. Om nu inte hästen skadas så kan ju sadeln bli förstörd och sadlar är som vi alla vet inte billigaFörvånad