Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1292 ggr
Minetta
0

Sår på inre sidan

Var just ute och kollade hästarna då jag upptäckte att ena hästen hade ett sår på inre sidan av frambenet. Det var rejält svullet också.

Ska rengöra det bara mamma kommer hem, vad mer kan vi göra? Borde veterinären komma?

Hästen haltar inte.

Gronstedt
0

Gör ordentligt rent på djupet med jodopax, väteperoxid eller liknande och ta hästens temperatur. Om hästen har hög feber, eller om inte svullnaden börjar gå ned till i morgon, så rådfråga veterinär.

Elshira
0

Det är svårt att säga, är det bara en "reva" eller har något stuckits in (t.ex en pinna) som har gjort att det blivit ett sår?

Är det öppet och inte har några fickor (dvs att det går in under huden och fortsätter) så räcker det nog med att rengöra och abndagera om det ordentligt. Är det dock en "flärp" så behöver nog vet sy ihop det.

Men efter som att du nämnde det var väldigt svullet så låter det som att det gått in en bit, för det lär ju knappast ha hunnit blivit infekterat om hästen inte hade det i morse, sedan är det ju bara snö ute som är relativt rent. Och har det gjort det rekomenderar jag nog att en vet komer ut och själjer rent det ordentligt på insidan och lägger lite antibakteriell kräm där i.

Men jag tycker du har någon färdig sårtvätt så kan du gå ut och skölja det lite på engång, tops/bommulspinnar är bra att undersöka såret med såp du n få ett hum om hur der ser ut.

Hakuna matata!

Minetta
0

#2 det är en reva från en brodd som hon fick då hon sprang och busade i hagen.

Har tvättat såret med vatten nu, det var en ca 5 cm lång reva och runt om revan så är det svullet.

Minetta
0

Svullnaden har gått ner nu Skrattande

var ute och gick med henne idag och hon var verkligen pigg efter att ha vilat 3 dagar i rad ;)