Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2528 ggr
Scandi
0

Eli är sjuk! :(

När jag kom till stallet vid 17 tiden upptäckte jag att han inte hade ätit sin morgon krafft och där låg mkt hö över. När han kom inte så skakade han som ett asplöv :( kollade tempen och då hade han nästan 39.5 i feber..Ringde våran "stallveterinär" och åkte och hämtade hippotrim hemma hos honom och gav sedan eli det. Hans feber gick sedan upp till 40.2 men dåhade han iaf börjat peta lite i sitt hö..

Kl 21 hade han 40.6 men en stund efter att jag hade haft av täcket  och vädrat honom lagt på ett tunnare hade han 39.7.

Ska ditt om någon timme igen och titta till honom.. Han har ju haft några konstiga utslag som jag uppmärksammat innan i veckan. Innan dess så tycker jag att han har kännts som han blivit mer andfädd än tidigare men tänkt att det kanske ha med vintervilan att göra att han tappat lite kondition men på 1-2v ska man väl inte tappa så mkt?

Pälsen har sedan han klipptes innan jul inte varit sig lik..Tjejen som klippte honom alldeles för kort och det blev inte bra alls..Han nästäppa har dessutom låtit värre de senaste dagarna..Så hans immunförsvar har kanske inte varit helt bra. Två andra hästar har också haft utslag,  ngn typ av svamp eller ringorm som nu är behandlade och friska men ingen som haft feber.

Känns som att han behöver en rejäl veterinärundersökning på klinik!

Börjar blir trött på det här… har sån himmla otur.. mitt år har inte börjat bra..! I bara januari har jag fått två punkteringar på två olika bilar så jag har fått köpa nya däck, min bilruta krossad och väskan snodd med plånbok och nya kamerna när den stod parkerad precis utanför stallet under tiden jag var i stallet(!) s å en ny ruta + självrisken på 1200 och allt krångel som stöld medför, bensin/motorstopp mitt i stan, vet räkning på 1000 för katten och nu detta! Vad kommer här näst!!!???:'(

Cilla89a
0

Lilla Eli pojken då :( Säkert åkt på något virus, för jag antar att han är vaccinerad mot influensa?

Och vilken start du haft på nya året :O Nu kan det ju inte annat än gå bra!

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Scandi
0

# jo han är vaccinerad.

e**_li är fortfarande sjuk..:( fick köra i från jobbet då han hade lite över 40 graders feber igen och stod och skakade :( äter inte sitt hö ordentligt..så fått ge han hösilage det äter han lite mer iaf av fått hippotrim igen men det har inte tagit febern så arne( gamle veten) var snäll och kom ut och tittade på honom och gav han ngt annat..så nu är det bara att vänta och se..ska dit igen om några timmar..  droppar jätte mkt från näsan och kanske även lite från munnen.. veterinären tycker det är väldigt märkligt.. han äter lite och är på alerten men man ser ju att han inte mår helt hundra.. får se hur det är sen ikv och hur det är i morgon annars får jag åka in med han på en klinik. känns bara så frustrerad att inte veta vad det är :S

_**

lisette
0

vad ni ska drabbas hela tiden då =(

hoppas ni kommer fram till vad det är snart!

Scandi
0

jaa nu är vi inne på tredej dagen :S i förmiddes låg tempen på 37.7 så det var ju bra. Men sen vid 14 var den uppe på 38 och nu ikv har den stigit lite hela tiden så när jag körde låg den på 38.9 och då frös han så jag fick lägga på ett till täcke… men han äter och dricker iaf. Vet tror att han blivit dålig av att äta fruset hösilage, dem har fritillgång av det i hagen. Lös i magen och sedan uttorkad och igår förstoppad. Men näsan droppar på honom hela tiden.. ska dit om några timmar igen och se.. Hade ju tänkt kört in med honom idag men så hade han ju lägre temp innan..

Kimpa
0

Tycker nog du ska ringa in till en större klinik/hästsjukhus och få ett utlåtande från en till veterinär. Har aldrig hört att de får feber av att äta fruset hösilage. Då skulle ju vara vardagsmat för väldigt många hästar med feber med tanke på hur många som går ute med fri tillgång av hösilage

Scandi
0

kanske inte feber ifrån bara hösilage men att magen inte varit ok och det har gett han utslagen han har på kroppen. Ja fast vissa kanske är känsligare än andra när det gäller frusen mat? Jag fick ta bort betforn på morgonen för det frös i spannen och då hade han lite utslag med..

Fått hippotrim och annat på t.. Kan ha fått ngt virus och då biter ju inte sådant på febern. Så länge han äter och dricker är det ju bra iaf.

Peppe
0

Blodprov är väl redan tagna antar jag? Annars skulle jag be om det snarast =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Scandi
0

Blodprov är iväg skickade idag. Han har fått mer utslag över kroppen och ner mot benen. Hårda små små bulor så det är inget nässelutslag. Har även ringt och pratat med slöingedjursjukhus så jag ska prova plocka bort hösilaget ifall att där är ngt i det han reagerar på, man vet ju aldrig? Och så ska jag avakta till i morgon för febern minskar ju lite efterhand. Igår hade han som högst 39 och idag har han haft mellan 38.7  och nu när jag körde 38.4.

Molla
0

Hoppas det blir bättre snart!

Scandi
0

Fick svaren på blodprovet igår!

Leuktocyter 5.8  lågt   ska ligga mellan 7.0-9.5

Erycyter 5.4   lågt ska ligga 6.5-9.5

Hemoglobin 25.6% lågt    32-45

Lymfocyter 28.5% lågt    30-60

Monocyter 8.1% högt    <6.5

Hittade en internetsida där det var en häst som hade exakt samma buligheter/knottror över kroppen och det var regnskållor och då skulle det hjälpa med klorhexedin så jag sprayade det i förrgår och igår så lite bättre ut :) Det är bara på halsen där pälsen/huden lossnat som det ser lite läskigt ut och i huvudet på han där han kliat av päls. Febern är borta och han äter normalt igen.  Vet höll med om att det ser ut som regnskållor så nu ska han få penicillin i några dagar så får vi hoppas det tar det.

Han rekomenderade även att börja ge tillskott av järn och de i stallet tyckte c-vitamin för att det främjar upptagningen, men jag har för mig att jag har läst någonstans att det är onödigt?