Tar inte stöd på bettet
Hej! Jag har haft min foderhäst i en månad nu, och det har funkat jättebra på de flesta håll, men inte när det gäller bett. Han är 3 år, var van vid bett när han kom, inga problem i munnen (har tappat en framtand som han ska, men det stör ju inte bettet). Han vill inte ta stöd på bettet när jag tömkör, och varje gång jag försöker ställa honom eller svänga så saktar han av/gör halt, kan inte trava några långa sträckor, för när han drar iväg försöker jag krama tömmen så han saktar av lite, men då saktar han av till skritt itstället. Har provat att tömköra i grimman, då lyssnar han inte alls och bara drar. Han vill så gärna göra rätt, men vågar inte riktigt..
Använder ett rakt bett med lösa ringar, väl inpassat.
Har ni några tips på hur jag ska göra? Mjukare bett? Har hört om latextejp till bett, nån som har provat?
Mvh
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Hästen är 3 år? Han har förmodligen ännu inte riktigt kommit underfund med vad det är du önskar av honom! Du får se honom som en lekisunge som håller på att lära sig läsa - det går inte på "en natt". I den åldern kan du egentligen bara göra en sak åt gången med honom. Att "ställa" är att begära minst två saker samtidigt (fortsätta gå framåt och samtidigt böja halsen som om man ska svänga…).
Eftersom hästen är såpass ung och du är såpass osäker tycker jag du ska söka hjälp av någon som är erfaren där du bor. Att utbilda en unghäst kräver både erfarenhet och kunskap.
Jag skulle definitivt INTE börja mixtra med bett hit och dit. Låt en veterinär kolla munnen på honom så det inte är "så enkelt" så problemet finns där i form av sår eller felställda tänder. Men jag tror inte att problemet är bettet, utan att hästen inte förstår vad du vill att den ska göra.
Håller med #1, han förstår inte bättre. Han lyssnar på förhållningen, men lite för mycket. Smacka litegrann precis efter förhållningen, så att han går fram igen. Med tiden vägs det in så han bara minskar litegrann.
Att han inte orkar trava så länge utan att springa iväg är inte så konstigt, tömkörning är väldigt jobbigt för en otränad rygg.
Låt honom gå låg och ganska öppen i formen och begär inte mer än en lugn trav till att börja med. Tids nog kan du börja böja och ställa och så småningom samla ihop honom.
I vilken del av landet bor du? I mina trakter (norr om Gbg) finns en suverän tjej som både tömkör hästar och lär ut tömkörning, hon kommer till mig och min häst varannan vecka och har gjort underverk.
#2 Det är inte det att han inte orkar trava, men han vågar inte när han känner att någon tar i tömmen (när jag försöker få honom att inte rusa iväg), och han saktar då av.. Det är alltså den lugna traven jag begär, men han tycker inte om stöd i bettet och saktar då av. Det är alltså ökad trav eller skritt som gäller, enligt honom.
Bor i Östergötland.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#3 Rent spontant skulle jag säga att du borde jobba honom i skritt tills han vänjer sig vid att man kan ta lite i tömmen utan att man ska stanna.
#3: Lugn trav med vikt på bakbenen är jobbigare än snabb och framtung. När du tar i tömmen måste han välja att balansera sig och börja använda ryggen eller att sakta av och fortsätta vara framtung. Men det är bara att envisas och begära lite i taget. Förhåll försiktigt och driv direkt innan han hinner bryta.
Jag har börjat begära en högre, mer samlad form av min och hon vill helst drumla iväg i snabb, framtung galopp eller sakta av till trav. Den snygga samlingen är fortfarande för jobbig, men det kommer med tiden. Och hon är ändå 11 år.
Bor du i östergötland så känner jag en tjej som är GRYM på unghästar och helt fantastisk på just biten med tämkörning. Hon är inte speciellt dyr heller och kan komma ut till dig… skicka ett Pm så får du nr. =)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar