Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 676 ggr
LinneaG
0

Farligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, ska försöka träna lite idag, men jag måste longera innan för att få henne lite koncentrerad.

Kan det vara farligt på något sätt?
Eftersom hon kanske bara skrittar i 5 min innan vi longerar, och då får hon bara trava.

/Linnea

Faxlin
0

Jag har alltid hållt på att man ska skritta hästen 10 minuter innan ett arbetspass och efter ett arbetspass. Men jag vet att de inte gör så på ridskolan i alla fall. Vet inte om någon annan här kan förklara vad som kan vara bäst.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

lång uppvärmning är alltid bäst. Liksom skritta av innan man går in i stallet.

Faxlin
0

Skönt att höra att fler tycker som mig.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Ju äldre häst desto längre uppvärmning och avskrittning tycker jag.

Vet du Åsa! Min gubbe ska spela i Folkets Park i Gävle i kväll. Det var väl där du bodde?

[slo]
0

Om man inte kräver speciellt mycket av hästen i början av ridpasset tycker jag inte det är något fel med att börja trava ganska snart :)

Linda
0

Även i framskritten kan man träna förhållningar och lite böjningar så hästen fokuserar sig på ryttaren.

mvh Linda

Faxlin
0

Finner inget fel i att börja träna med hästen tidigt. Går ju att träna saker när man skrittar också. Men som sagt var, om man själv ska träna vet man vad viktig uppvärmningen är, skritten är ju hästens uppvärmning och att man sedan måste vara noga att skritta av hästen är enligt mig minst lika viktigt.

mvh Åsa

Audiatur et altera pars