Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 4226 ggr
CelsiusT
0

Skav av sadelgjorden

Min pålle har plötsligt fått skav av både det ena och det andra. Det började med skav av ena ben-remmen på täcket. Men det var itne så konstigt för jag upptäckte att den var några cm kortare (men lite konstrigt endå för han har gått med det i flera månader utan skav.

Så efter det så började han få skav precis i böran på virveln, även det av täcket. Jaja, täcket sitter ju trots allt på honom 24/7.

Men nu har han börjat få skav av sadelgjorden och det känns lite konstigare. Jag rider 1-2h/gång och 4-6 dagar/vecka. Sadeln ligger bra och glider inte (varken i sidled eller bakåt/frammåt). Det är främst infästningen, alltså på sidorna, som han har fått skav.

Varför får han skav så plötsligt när han aldrig haft det innan? Han får b-vitamin och kalk utöver sin müsli och dom har fri tillgång på mineraler i hagen, samma hö mer eller mindre hela vintern.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elshira
0

Det kan nog bero på mycket. Hur glansig och tjock pälsen är (de har ju trots allt vinterpäls nu och den är lite anorlunda), vilket hull han är i vilket vis han rör sig på och hur sakerna sitter. Kanske pälsen blir lite torr om du duschar av hästen i en spolspilta (om du har någon).

Vad det gäller sadelgjorden så är det många som blir skavkännsliga när utrustningen blir fuktig och den "tar emot" mera, framför allt läder. Enklast tycker jag är att köpa en tunnel i fårskinn~

Men jag tror det enda du kan göra är att fortsätta ge honom vitaminer etc, borsta ordentligt och ta hand om "symptomen".

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#1 Han har inte mkt till vinterpäls på kroppen då han går täckad med fodrat vintertäcke. Dock har han vinterpäls på benen, halsen och huvudet men inte sån där björnpäls. Den är inte sådär glansig och fin utan snarare så tycker jag nog att håren har blivit lite fjuniga och tunna, inte alls sådär robusta och glansiga. Han är i gott hull, vilket vi hade problem med i början av vintern och då la jag till lucern till foderstaten och hullet kom tillbaka, liksom musklerna.

Jag hade förstått om han fick skav då när han tappade hullet för då satt sadel och allt värdelöst på honom. Men nu när hullet är tillbaka så sitter grejerna perfekt igen. Det känns inte som om det beror på hur han rör sig för han rör sig inte annorlunda mot vad han gjort föreut.

Duschar inte hästen alls, men jo pälsen känns lite torr mot vad den brukar göra. Men å andra sidan är det ganska tort i luften med. Bra tips på vad man kan göra med torr päls?

Nu när det är så halt så motionsrider jag mest och han blir inte svettig då (det kräv rätt så mycket arbete för att få honom svettig). Jag har repgjord, visserligen lite läger precis vid infästningen där det är som mest skavt, men det är skavt även neråt där det inte är läder.

Funderar på om det är bra att spreja med pälsglans eller liknande där han får skav. Tex innan ridtur och innen jag sätter på täcket m.m.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zabbio
0

#2 Pälsglans hjälper en del men inte mycket och inte i längden. Crow får ju väldigt lätt skav av täcke och om grimman får sitta på i hagen.. har just nu två ''vackra'' fläckar på bogen som jag hoppas ska växa ut snabbt, efter att ha haft täcke på..trots att han klarade fleecetäcke+vanligt täcke länge så plötsligt kom de utan förvarning. Men vad gör man när det är blött och hästen fryser lätt? Hellre skönhetsfel än frysande häst.. skaver ju aldrig på själva skinnet. Fick åtminstonde inte skav över höfterna som han annars tenderar att få..

Sen ett tag hade han skav av sadel/shabrak. Fårskinn hjälpte mot det och nu är det borta och håller sig borta trots vanligt shabrak..

Om det finns något som kan göra pälsen starkare så hojta gärna till oss med.. ger också b-vitaminer m.m.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.