Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 14989 ggr
Strumpan
0

Soya som fodertillskott?

Min kompis frågade mig om jag kunde fråga er om vad ni tycker om soya som fodertillskott. Hennes häst är ett fullblod och är ganska svårfödd och faller lätt ur. Hon har märkt att soya är det som har fungerat bäst för att hålla honom uppe. Problemet är att det innehåller mycket protein och kan bli skadligt om det blir för mycket. Min tanke är också att det är väldigt salt som kan skada lever och njurar

Vad tycker ni det finns för för -och nackdelar med att ge soya i maten som fodertillskott?

Vad använder ni för att behålla hullet på era svårfödda hästar?

Mvh Jenny

AnnaLundin
1

Fodertillskottet är soja = krossade sojabönor och de är inte salta.

Det kan vara farligt att ge för mycket soja, därför rekommenderar jag i första hand att man har ett analyserat grovfoder, så man VET ifall det behövs soja och hur mycket man i så fall behöver ge. Man bör absolut inte ge mer än 100 g soja/100 kg häst vid varje utfodring - gör man det så riskerar man "Baron Gruff-sjukan", som är riktigt läskig och har dålig prognos.

När jag har svårfödda hästar fodrar jag i första hand med lusern, eventuellt kombinerat med olja (rapsolja), beroende på mina värden i grovfodret, vad jag behöver komplettera med.

Gronstedt
0

Annars kan man ge sojaolja, om man inte har några miljöbetänkligheter kring sådant. Jag tror Krafft använder sojaolja i sina produkter, det lär ska innehålla mycket av någon viss oljesyra (tror det är linolsyra), som är speciellt nyttig för hästar. De säljer också ren sojaolja.

Elshira
0

Vi brukade ge våra svårfödda cq 2 dl soja/dag och då var det D-ponnyer på runt 300 kg =)

Men skulle nog också ge lucern, men lite soja lär inte vara skadligt, man vehöver väll dock inte ge max dosen…

Hakuna matata!

AnnaLundin
0

#2 - sojaolja ger tillskott av energi och inget annat, sojabönor ger väldigt mycket proteiner. Det är således VÄLDIGT olika fodermedel, som ska ges vid olika tillfällen för att uppnå olika saker, även om bägge kommer från sojabönor.

Gronstedt
0

#4: Jag vet, men grejen här var väl att ge lättillgänglig energi som håller hull utan att överdosera proteinet.

AnnaLundin
0

#5 - det vet man väl egentligen inte om det är det som behövs, eftersom vi inte vet något alls om hur övriga foderstaten ser ut. Det är fullkomligt idiotiskt att ge mer energi om det är brist på protein som är problemet…

Gronstedt
0

#6: Jag vet det med, men hull och muskler är inte alldeles samma sak och fett hjälper många svårfödda hästar att hålla hull (det vill säga kroppsfett). TS frågade efter vad man kan använda. Själv använder jag massor av bra hösilage, proteinrikt, stärkelsefattigt kraftfoder och olivolja på min svårfödda pålle.

Strumpan
0

Han ratar tydligen lucern totalt, hon har försökt med det. Jag rekommenderade solrosolja, det älskade mitt fullblod men min vän  tycker att det behövs så mycket för att det ska ge resultat på hästen därför hoppade hon över det. Hur analysen ser ut på höet vet jag inte, men jag vet att han får runt 15-17 kg/dag. När det gäller soyan så TROR (kommer inte ihåg vad hon sa) jag att hon gav 1 eller 2dl/dag delat på 2 fodringar.

Mvh Jenny

AnnaLundin
1

#8 - ger hon inte mer soja än så, så är det ingen större fara. Fast det bästa vore om det fanns en foderstatsuträkning för det är så oerhört mycket lättare då att ge tips och råd om vilka foder som är lämpliga att ge.

#7 - om nu hästen funkar på sojatillskott så är det nog ändå så att oljan är fel…

Strumpan
0

Ok, tack för svaren. Jag ska vidarebefordra dem Glad

Mvh Jenny

Zabbio
0

Provade ju soja på ett par hästar som behövde mer protein. Men ett kolikfall och en hovsjukdom (troligen en blödning som hiovslagaren ansåg kunde vara soja relaterat) efter några veckor fick oss snabbt på andra tankar.

Vi vande in långsamt och efter konstens alla regler men våra hästar klarade det inte tyvärr.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

AnnaLundin
1

#11 - behövdes det soja för att komplettera den uträknade foderstaten? Eller gav ni det för att ni trodde att det kanske behövdes?

Zabbio
0

#12 Vi visste att de behövde mer protein.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

pluttanna
0

Soja är ett bra fodemedel då det ger mycket proteiner i liten giva och så länge manhållr sig till maxgivan så är dte ingen fara.

Vissa hästar kan dock vara allergiska. Jag hade en häst som tålde mindre än maxgivan men hon tålde inte kraft grov heller.