Problem vid tränsning
Min foderhäst är helt underbar på nästan alla sätt & vis! Men där finns ett problem, tränsning.
Jag är ganska kort och när jag ska tränsa så drar han upp huvudet så mycket han bara kan. Jag får sträcka mig så mycket jag kan eller ha pall. Hur ska jag träna bort detta??
kolla tänderna, och kolla om bettet passar. det låter som om han får obehag under tränsning…

Om du lägger handen ovanför öronen och håller ett tryck som du så fort han sänker huvudet släpper efter. Gör det här när du pysslar om honom inte under tränsningen i början.
När han förstår vad du vill och sänker huvudet så fort han känner din hand. Då tar du fram tränset och fortsätter träningen med trycket.
Om han inte har upplevt något fasansfullt vid tränsningen kommer han att förstå vad du vill.
Att dom slänger upp huvudet brukar bara vara att dom försöker komma undan. Men i vissa fall har det hänt något och då tar träningen betydligt längre tid.
Lycka till!
… och beröm förstås när han sänker huvudet och låter dig tränsa.
Håller med #2, men lägg gärna till att ge hästen en godisbit efter den tagit bettet i munnen. Då förknippar den det med nåt trevligt också. :)

På såna hästar brukar jag lägga högerarmen runt nosryggen och dra ner huvudet, sätta tränset i högerhandet och lägga bettet i vänsterhanden och trycka in det i munnen om det behövs. Efter några gånger med mig slutar de med såna dumheter.
Ge godis skulle jag aldrig göra! Tycker inte att man ska lära hästen sånt utan min erfarenhet är att man får en häst som tigger. Jag har lärt min häst att en klapp eller beröm är bekräftelse på att hon gör rätt.
Jag hade samma problem med min nordis, fast det var pga vissa orsaker. men jag löste det helt enkelt med att köra bettlöst :) funkade jätte bra! och ett tag efter det provade jag även med bett igen och då gick det hur bra som helst. helt otroligt. men då var jag så nöjd med bettlöst så fortsatte med det.. rekomenderar att prova! =)
5: Fast det är inte sant att hästen börjar tigga. Jag ger min häst godis ofta ifrån händerna, han tigger aldrig. Och om en häst börjar tigga är det ju bara att vara konsekvent och bara ge godis när den presterat något, såsom efter tränsning.

#7 Beror väl på vilken sorts häst man har. Har träffat på många som blivit tiggiga efter att man börjat ge dem godis som beröm. Inklusive min egen.
Jag tycker att #2, #3 och #4 har kommit med jättebra tips som absolut fungerar jättebra!!
#5 och #8 Om en häst blir tiggig av att man ger hästen godis i handen så är det ganska snabbt åtgärdat - ge aldrig när hästen tigger!! Var även noga med att när du väl ger - så ge aldrig när hästen gör tiggbeteenden (ex bufflar på handen, sträcker fram huvudet osv), gör hästen detta när du ska till att ge så försvinner godiset igen. Detta är bra att tänka på även när man ger en häst som inte är tiggig för man vill ju inte lära den att bli - lättare att mota olle i grind än att vänta tills man får ett problem och först då börja träna bort det.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tack för tipsen =) Men får hålla med om att det med godiset inte är så bra. Ger man alltid godis när han tar bettet i munnen så vet jag inte hur det skulle bli om jag en dag inte har godis.
Alltså, han tar snällt bettet i munnen, det är liksom mer när man för tränset mot huvudet eller ska placera öronen mellan pannband och nackstycke

Jag förstår inte varför man ska ge godis som belöning! Belöning för mig är eftergift. I det här fallet att trycket på nacken försvinner. När hästen sänker huvudet berömmer jag mycket med rösten. Jag belönar mina hästar med mycket kärlek och en röst som viskar fina ord =)
Jag har en flock på runt 30 hästar och skulle dom veta att jag hade godis i fickorna så skulle alla komma och vilja smaka på samma gång. Vilket skulle betyda att dom skulle jaga på varandra och kanske springa över mig.
Nu när jag går ut i hagen så står alla kvar på sin plats och väntar på att jag ska komma just till dom och gosa. Det är fullkomlig harmoni!
Mina hästar får sitt godis blandat i kraftfodret.
11: Eftergift är absolut jättebra. Det använder jag mig självklart också av. Men för min häst räcker inte eftergift för att han ska vilja utföra något. Han behöver lön för mödan, han behöver veta att han vinner något på att göra något. Fina snälla och och klappar är inte alls hans grej.
Jag tränar honom alltid med godis, då gör han saker glatt, annars är han motsträvig och inte speciellt rolig att vara med.
Just vid tränsning skulle jag ge från handen, behövs inte på min häst dock. Däremot vid sadling får han godis om han står still och är lugn. Vid markträning däremot får han godis som ligger på marken eller olika föremål, då vet han heller inte att de är ifrån mig.
Ser inga som helst problem att träna hästar med godis, men det gäller att vara konsekvent, då slutar de tigga snabbt.
#11 Precis som #12 säger så är hästar individer och vissa vill ha en högre lön än "slippa undan obehaget/trycket". Godis kan vara ett sätt att belöna lite extra. Klapp och kel kan vara ett annat sätt att belöna lite extra - berömmande ord kan också vara ett sätt att berömma lite extra. Man får helt enkelt se till individen - vad jobbar just den här individen för? Det är samma när du går till jobbet. Jag tror inte du går till jobbet för vilken lön som helst utan du har säkerligen valt ett jobb med lön som passar dig och säkerligen dessutom förhandlat med din chef om vilken lön du ska ha.
Om du har svårt att gå ut i hagen med godis i fickorna låter det som att dina hästar inte lärt sig hur man beter sig i den situationen helt enkelt. Självklart går det att lära om (som tur är så går det att lära även en gammal hund att sitta) så man får harmoniska hästar även när man är en person som vill dela ut godsaker till sina älsklingar.
Jag tycker inte det är fel att berömma med godis. Därremot tycker jag inte det är så smart att muta med godis (eller något annat).

Om jag ger min häst godis som belöning tigger hon i upp en vecka och blir fruktansvärt jobbig. Vill inte ha en häst som måste ha något i truten för att utföra något, en klapp eller beröm ska vara tillräckligt.
Har sålt hennes avkommor som åringar och har varit stolt över att de inte visste att människor kan ha mat i händerna.
14: "ska vara tillräckligt." Men när det inte är det? Jag vill gärna att hästen ska vilja utföra något, och då behöver han mer belöning än en klapp. Har fått betydligt bättre resultat med godis som belöning än bara eftergift och klapp.
Det är betydligt roligare att arbeta med en häst som har öronen framåt och verkligen gör sitt bästa, än en häst som tycker det är urtrist och utför sakerna men utan speciell glädje.
Men för alla hästar behövs inte godis, men jag tror att det skulle öka på arbetslusten för många faktiskt. Men det är ju en smaksak hur man tränar och uppfostrar.

#11 en anledning att ge mat som belöning/beröm är att det är det hästen är absolut villigast att arbeta för (förutom fortplantning), liksom det är för andra djur.
det viktigaste att tänka på när man belönar på detta sätt är timingen; sitter inte den, ja, då kan man riskera att utveckla en tiggig eller nafsig häst.
det finns dock inga stöd för att hästar per automatik blir tiggiga, nafsiga eller bitiga för att man belönar med godis eller belönar med godis i hand, det är helt enkelt en gammal myt.
om det inte skulle fungera att belöna med godis skulle vi t.ex. aldrig kunna klickerträna våra djur - eftersom inledningsfasen av klickerträning bygger på matbelöning.
medarbetare på djurskydd.ifokus

Jag har alltid gett min hästar godis ur handen och han tigger inte. Nu ger jag ju självklart inte varje dag eller alls ofta utan tex när jag kommer in från en ridtur och hästen varit duktig. Han kopplar säkert inte samman det men jag vill ändå ge och fast han lär sig att han alltid får något efter ridningen så förväntar han sig inte godis i andra situationer.
Har lite problem att sitta upp efter lite sadelproblematik, tänker använda godis i "stå-stilla-träningen", för då förstår han fortare. Sån är min häst.
Skynda långsamt så går det fortare.
Min erfarenhet är att det är sartare att ge godis lite då och då ur handen än enbart vid något enstaka tillfälle. För då hinner man få till träningstillfällen att lräa hästen hur jag vill att den ska upföra sig när jag handmatar.
Förövrigt håller jag med #16, förutom att klickerträning inte nödvändigtvis behöver inledas med godis och absolut inte handmatning. Även om det är det vanligaste, enklaste och oftast med effektiva vägen att gå.
Jag tycker man kan ge godis ibland, har inte upplevt att de blivit plockiga av att man endast gett vid "problem träning". Men att ge dem när de tigger är förbjudet!
Men gör som de andra sagt och ge godis och beröm i massor, när det börjar gå bra kan du ge godis varannan gång och till slut inte alls~
Hakuna matata!
Ja, det är ju fantastiskt hur olika våra hästar är! Man får prova sig fram vad som funkar på just sin häst! =)

#9 Som vi har märkt i tidigare trådar så har vi inte samma sätt att hantera hästar.
Jag märker också av dina inlägg att du inte har så stor erfarenhet av en stor flock. Så jag förlåter dig din okunskap i din kommentar. När du hanterat många olika hästar så kommer du märka att varje häst är en individ och måste hanteras på sitt sätt.
Den kunskapen kommer med tiden jag lovar. Bara du öppnar dig för andras kunskap och lär dig något nytt hela tiden.
Det är också stor skillnad på hästar som har en eller två människor och hästar som går på ridskola, turridning eller liknande. Ridskolehästar har lättare att bli buffliga och nafsiga om de handmatas, eftersom inte alla människor hanterar dem lika och "reglerna" inte blir så tydliga.
Även enpersonshästar kan "ta chansen" om de ser den. Min häst försöker inte ta godis i mina fickor, men om min partner har en morot i fickan så nosar hon ganska påträngande. När jag tränsar tar hon bettet i bekväm höjd och sänker sedan huvudet så öronen hamnar i lagom höjd och enkelt kan "stoppas in". När andra tränsar kan hon köra upp huvudet i stället för att sänka - tills hon märker att den personen inte går på det, då kommer hon snällt ned.
Så det är inte bara hästar som är individuella, utan också varje kombination av häst och människa.

#15 Jag har den stora turen att ha en arbetsvillig och ambitiös häst som gärna vill vara matte till lags. En klapp eller beröm blir en bekräftelse på att hon gjort rätt vilket får henne att må bra.
Jag har t ex lyckats lära henne att bli mer än 95% säker på röstkommandon utan att stoppa i henne godis. Kan ha henne lös och hon gör som hon blir tillsagd och ger henne alltid en muntlig bekräftelse på att hon gjort rätt.
23: Okej, vad roligt för dig att du har en sån häst. Jag har turen att ha en häst som blir arbetsvillig och ambitiös av andra saker.
Jag har gjort honom 95% säker på kroppskommandon genom att ge honom godis. Kan ha honom lös och han gör som han blir tillsagd och ger honom godis som bekrätelse att han har gjort rätt.
Nejmen, seriöst. Störde mig mest på att du tycker du har "tur" som har en häst som svarar på röstbekräftelse och klappar. Det fungerar liksom minst lika bra att jobba med godis, tycker inte att jag har "otur" som jobbar med en häst som behöver det..
#24 Jag håller med dig =) Mina hästar "kräver" inte godis. Men jag använder ofta godis endå i träning - det är verkligen inget negativ som man ska känna att man har tur eller otur med.
#21 Jag vet inte vad du menar med stora flockar. Men jag tycker att flockar på sådär 20-25 hästar räknas som stora flockar och det har jag gott om erfarenhet av. Man blir aldrig fullärd och jag gråter den dagen jag inte längre lär mig något.
Hästen kanske tycker att det är obehagligt med bett?

Jag tycker att det är tur att jag har en häst som jag kan få göra saker utan tillbehör som snask utan att rösten som jag alltid har med mig är tillräcklig. Tycker det är skönt att ha en häst som inte är fixerad vid mina händer eller reagerar varje ång jag stoppar handen i fickan, vilket jag sett många hästar som är vana att få godis göra.
Jag säger som några tidigare har gjort; Lägg handen över nosryggen och tränsa så, eller bakom öronen.
Annars, har du provat byta bett, eller ha bettlöst? Hästen kanske inte trivs med just bettet. Mitt råd är också att kolla tänderna. En häst som står i samma stall som min häst hade en mycket för lång baktand. Detta gjorde att han blev ovillig vid tränsning och hade svårt för att äta.
Ang. belöning utav godis, så brukar jag belöna min häst med godis ifall den har ''problem med något'', som tex. hämtning i hagen hade vi problem med förut, då fick hon en godisbit när hon kom fram, och nu kommer hon alltid fram, även om jag inte har godis.
Ett par i stallet där jag står, har gjort misstaget med att lägga sirap på bettet för att deras lilla dotter ska kunna tränsa. hästen är bara 5år. så nu öppnar han inte munnen om det inte e sirap på bettet, sedan vägrar han nästan att släppa det när dom ska tränsa av.. jag undrar hur länge detta kommer hålla..stoppa fingrar i mungipar går bara om du vill bli av med fingrarna..
sta är dom iallafall när hon väl sitter på honom, hopar som tusan.. :)