Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1907 ggr
Maja
0

Tegelkross i hagen

Finns det någon här inne som har tegelkross i sin hage? Tycker ni att det fungerar bra? Blir det inte lika lerigt?

Cilla89a
0

Kan inte tegel bli ganska vasst om man krossar det? Eller du menar väldigt små bitar som grus?
Förövrigt har jag ingen alls erfarenhet utan tegel.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Maja
0

Njae, tegelkross i mindre bitar, inte grus, utan mindre bitar bara. Teglet består ju själv av (torkad) lera, så jag kan tänka mig att om det flisas sönder för mycket så återgår det väl till att vara lera igen?

Jag har inte märkt att det har varit vasst, har haft tegel i rätt så många stall och inte stött på några problem. Dock är jag osäker på om ler-problemet verkligen blir bättre, för jag tycker bara att hästarna trampar ner det i leran och så "försvinner" det liksom. Kanske man måste ha mer tegel?

ThunderClap
0

Det låter som samma problem som när man grusar leriga hagar… Antinge brukar man gräva bort den värsta leran innan ni lägger på grus eller så kommer ni få fylla på grus ständigt och jämnt för det brukar ta väldigt lång tid att mätta kraftigare lera med grus ;)

emeliekarlssoonn
0

I slutet av hösten fixade bonden ÄNTLIGEN till vägen till lilla grinden som vi släpper in/ut hästarna vid. (Har en större också men den har byggts in till hingsten som går brevid i en mindre hage). Han grävde ner till grunden (berg), sedan lades det en fiberduk på och sedan nytt grus. Det var löst i början men efter att det hade packats ihop efter ett tag blev det kanon! Likadant en bit in i hagen. Dock la dom den leran från hagen på sidorna av "kanalen" som gjorde så när det regnade blev det lerigt igen. Men det blev iaf bättre. =)

CelsiusT
0

Det var tegelkross i den haden som mina hästar står i nu. Det var ca 1-2 dm med lera åsså hade dom slängt tegel ovanpå. Men det var bara nertrampat och lika lerigt för det. Fungerar inte alls enligt mig! Var bara fruktansvärt jobbigt att det var massa tegel i det när jag och pappa skulle gräva ut framför ligghallen. Det var ju som sagt bar 1-2 dm med lera så det enklaste var att bara gräva undan å sen var det berg under.

Det ska nog till så mkt tegelkross att det täcker upp hela biten där leran är + att det lägger sig ett lager ovanpå (så det blir "mättat"). Mkt smartare att gräva undan och lägga tegel/grus på.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elshira
0

Det bästa är att gräva bort det mesta, men man kan spara liiite jord/lera kvar innan man lägger på gruset etc. Den lilla lera som då finns kvar fungerar bra som bindmedel om man inte vill ha den "helgrusade" känslan.

Hakuna matata!