Snoppa hovar
Har fått höra någonstans att ordet snopp/snoppa var något man gjorde med hästens hovar förr.
Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig att reda ut vad det var man gjorde?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det vill jag också veta…
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Kan det inte vara som när man "snoppar en cigarr", vilket helt enkelt innebär att man använder en snoppare (som en vass sax/kniv") och klipper/skär av en bit av cigarren?
#2 Jo men vad är det man skär av på hoven?
Jag har läst en hel del i etymologiska ordbäcker och det jag kan komma frma till är att det handlar om att skära av något som är spetsigt och/eller koniskt. Jag funderar på om det är att man skär strålen?
Man snoppar ju ljus (både veken, men även den spetsiga nedre delen som blir när man stöper), cigarrer (den "spetsiga" delen), frukt osv osv.
Först hade jag en fundering på om det var att man kratsade hovarna, skrapade runt strålen alltså. Men nu kommer jag inte ihåg vilken del av texten som fick min fantasi in på det spåret. Men jag tror nog endå tillslut att det har att göra med att man skär till/av strålen.
Det kan inte vara kastanjerna det handlade om? Dom borde man ju "snoppa av" på vissa hästar =)
Hakuna matata!

Det är väll när man kapar tån, så har jag fattat det men är inte säker
Är på samma linje som #5, min första tanke iallaf..
#5 Okej. Du har hört detta förut eller?
Det är klart att man skulle kunna säga att den är lite spetsig kanske…
Kanske det är om man "trimmar" tån för att få underlätta överrullning? En korrektion, alltså. Bara en spekulation, jag vet inte.

#7 ja, det har jag och det var vad jag fick uppfattningen som att det var men jag är inte 100% säker

Men kapartån de gör man ju när man fångverkar en häst, elr fatta ja fel på va du mena med att kapa tån…?