kass i magen
Min häst har varit kass i magen i max en månads tid. Den vill inte stabilisera sig. Har ni någon ide om vad det kan vara för något? Han är frisk i övrigt.

Ni har inte bytat grovfoder eller har någon annan skörd än den han är van vid?
Bytat krafftfoder?
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Som #1 säger, börja med vad stoppar han i sig? Annan säck med kraft/mineral foder (behöver alltså inte vara ny fodersort, utan bara annan säck som råkar innehålla något dåligt)? Ny hag/stallkompis som kanske påverkat floran i hagen?
Mer stess i stallet? Eller vad som helst som har förändrats sedan en tid tillbaka?
Jag skulle prova ge stomach plus och se om det kan hjälpa magen stabilsera sig och sedan kanske klara sig utav det även.

Börja med att ta bort all mat utom hö. Vänta en vecka med att ge något annat. Är det hö eller hösilage som hästen får? Är det väldigt blött om det är hösilage? Får hästen tillgång till vatten dygnet runt?
proviva och vanlig bakjäst är bra till magar som är oroliga.
Har han fått ngn antib det senaste? Äter han massa salt eller gnager på ngt annat?

Han får bara hö, eller hösilage men det är inte särskilt blött? Han har vatten under tiden han är inne nu när det är minus.
Allt annat är som vanligt.
Var får jag tag på stomach plus?
Vanlig jäst? hmm.. hur mycket och hur länge ska man fodra med det? kul med huskurer!
ska kolla det men mina stora har fått ungefär en halva nersmulad i ett par dar..Det fungerar super! Proviva älskar de!

jag hörde nån stans att man kan ge en sån där "bakjästkur" och då ska man ge 2 st morgon och kväll i 5 dagar först och sen en morgon och kväll efter det. vet inte varför man börjar med så mycket och minskar…?
Detta var till ponnyer i alla storlekar
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag va hos veterinären idag och fick nått pulver som skulle hjälpa. Men min häst är så fruktansvärt kräsen så han totalvägrar att äta det fastän jag blanda det med betfor och krafft. Har ni några tips på nått som döljer både smak och lukt.. sirap kanske?

#8 i värsta fall, blanda med äppeljuice och använd en sån spruta som man avmaskar med och ge direkt i munnen. äppelmos har jag hört talas om också =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#8 Jag brukar riva morötter och äpplen och blanda med betfor och ibland lite havre. Annars får du stoppa pulvret i spruta med avklippt kanyl så att det bara är ett stort hål och ge det för hand.
Mitt sto var också dålig i magen i ca 1-2 månaders tid och jag ökade hömängden och fick även någon burk med pulver i av veterinären. Vi blandar det med betfor och det äter hon. Dock har jag inga "super" kräsna hästar, så vet ej vad som kan fungera i övrigt. Lycka till med din häst