Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2163 ggr
Cilla89a
0

Pälsfälling nu?

Är det verkligen dags för pälsfällning redan eller är det bara Japp som är en aningens förvirrad? ;)
Japp fäller MASSOR, efter en omgång med ryktborsten skulle man kunna tro att man helklippt 5 hästar när man kollade på stallgolvet ;) Helt makalöst.
Nu är han gammal så han sätter emormt mycket päls.

Men frågan är, är Japp förvirrad eller är det dags att fälla nu? Känns ju väldigt tidigt, är ju dessutom fortfarande rejält kallt, och det är ju knappt märkbart att det börjar bli ljusare.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lorita
0

Ja, det är det dagarna blir länger det betyder för hästen att våren är på väg.

Jag märker på eftermiddagen att ljuset har kommit till baka.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

fridak
0

jo nu har det börjat:)

NettanLindholm
0

även här är det på G Flört

WhoCares-01
0

det är väl inte helt normalt skulle jag säga. men sånt händer ibland. har det varit riktigt kallt så kan bara några grader varmare väder ställa till det =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

CelsiusT
0

Jag har inte märkt något på min lilla dam. Storpojken har ju täcke så han har ju bara haft vinterpäls på halsen, huvud och ben och dessutom väldigt lite vinterpäls.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
0

Min tjej började fälla första veckan i januari.

fridak
0

#4 men fällningen styrs mer av solljuset än av värmen väl? det är därför de duktigaste pälssättarna/fällarna börjar sätta päls strax efter midsommar och börja fälla vid nyår typ.

Gronstedt
0

#7: Jo, jag har hört att det är helt ljusstyrt. Annars verkar det inte så smart att fälla just när vintern är som kallast.

WhoCares-01
0

#7 det har jag aldrig hört men det kan nog ha med det att göra också.

har aldrig varit med om att en häst börjat sätta päls vid midsommar. snarare i början av september. och fäller har jag inte varit med om tidigare än mars tror jag.

// Alexandra

Lorita
0

#9 mina sätter päls i slutet av augusti och börjar normalt fälla i februari dom går på lösdrift så deras hormoner följer solen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

WhoCares-01
0

#10 ok. våra hästar är ju rakade, iaf de flesta, så det har väl lite med det också att göra. + att våra står inne på natten och ute några timmar på dagen.

// Alexandra

ThunderClap
0

Min har ju inte mkt till påls nu, men han håller stenhårt i den under alla täcken för det verkar det som. Flera andra i stallet har börjat fälla däremot.

Birke
0

Här har det börjat, men man ska tänka på att det är värsta värmeböljan nu om man jämför när det var -20. Nu är det bara -2-3.

Peppe
0

Några i stallet har börjat fälla, men inte Blacky

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Zkold]
0

Usch är så trött på vinterpäls nu, är mysigt i början sen tycker jag alla hästar ser ut som björnar. I alla fall min haha. Nu är ju han klippt men det ser ut som han har höga benvärmare just nu med några cm långa och tjocka strån på.
Vill ha sol, värme och en blank sommarpäls nu!Tungan ute

Kimpa
0

Nog märks det att våren vankas, även om det är ett tag kvar. Nu kan man ju se något ute när klockan är 17, för ett tag sedan såg man ju inget vid 15.
Och ja, shettisarna har börjat fälla, men de frusna PRE hästarnaFlört har valt att ha pälsen kvar ett tag till.

jackiejohn
0

INgen här har börja fällt men ja skulle vara själa glad om shettisen kunde börja! Hans päls är 7cm lång typ helt makalöst Förvånad Sen fäller han så dåligt, i fjol var han klar i början av Juli! Året före de va han inte klar förrän i sluet av Juli vilket innebar att han hade sommarpäls i augusti månad sen la han vinterpäls igen Rynkar på näsan

alla denna päls trotts B-vitamin, ryktsten och massa andra borstar och täcke för att han inte ska sätta så hemskt mkt päls men de hjälpt inte så han kan inte ha täcke…då får han värmeslag Flört

Stora hästen lär börjar snart….hon har ju inte så tjockpäls och fäller snabbt när hon väl sätter igång Glad

niare
0

vår gamla häst har börjat fälla men sen går hon på b-vitaminkur nu med  inte lillpojken och han fäller inget heller:P

BeatriceHolmberg
0

Både Besse och Daffy har börjat fälla .

Lindbygarden
0

Här har de också börjar fälla!

Rita-S
0

Gejsa har även börjat kasta sina första små hår :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Cilla89a
0

Det var ju skönt att läsa, så det inte bara är en styck gammal japp som är förvirrad ;) Blev lite fundersam då han vanligtvis inte börjar fälla så tidigt, och speciellt nu när det är så kallt så brukar han vara duktig på att hålla sin päls.
Brimad fäller inte alls, men å andra sidan är han ju helklippt.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[Zkold]
0

Idag såg jag att min pålle börjat fälla i bläsen samt den andra pållen fäller. Idag sken solen ordentligt så pållarna stod och solade i hagen med slutna ögon.

Elshira
0

En av våra Welsh Mountains (hingsten jag rider) har börjat tappa liiite hår över hela kroppen. men i pannan börjar det fara som bara den, och där börjar det jämt på dem. Så nog har de börjat, "dumma" hästar som inte förstår det kan vara snö till Mars!

Hakuna matata!

Gronstedt
0

Pratade idag med en person som åker runt och träffar många hästar, h*n sade att förra veckan hade vartenda sto hon träffade varit ovanligt "stoigt" - så nog är det vår i luften, fast det inte märks på temperaturen.

Elshira
0

Våra ston (tom avels stoet som alltid varit som en klocka annars) har varit brunstiga hela vintern. Jag nämnde detta till "skvallermajan" i en hästbutik inte långt härifrån och hon sade att det är flera som nämnt att deras ston varit mer eller mindre brunstiga hela vintern :o

Visserligen har vi ju två hingstar som de står intill dagligen både i stallet och ute, men det borde ju inte ha så stor betydelse tycker jag :S

Hakuna matata!

Caspianowner
0

Vi har idag tre ston i brunst.

kaka1234567
0

t har inte börjat fäla ett dug.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Killen
0

Många hästar i mitt stall ha börjat fälla ganska mycket medans min inte fäller ett dugg. Men han är inte lika långhårig som de andra.

kissmekate.blogg.se