Vad för bett är detta?
Satt och kollade lite på hoppning igår och såg en ryttare som red med ett bett jag inte sett förr. Tycker det ser ut som hackamore och vanligt bett tillsammans? Harladrig sett detta förr.
Har jag fel, och vad är det då för bett?

Det är ett hackamore med böjd skänkel så att man ska kunna ha ett fritt, opåverkat betti hästens mun samtidigt.
Alltså inget kombinationsbett så som detta där hackamoret sitter ihop med bettet.
Vad har det för funktion då? Hur använder man ett sådant och hur påverkar det hästen?
Han har ju två tyglar så han kan använda antingen tränsbettet bara eller hacket bara eller båda, han kan välja vilken funktion han vill ha.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1 Det tycker jag verkar betydligt bättre än dessa kombinationsbett bett/hack som finns idag. Då kan man använda var och en för sig precis lagom mycket! =)
Och det är ju precis som det ser ut, bett och hackamore. De vanliga egenskaperna av dessa men kombinerade.
Hakuna matata!
tyckte faktiskt det såg fint ut, skönt o se "kombinationsbett" som inte krockar med varandra coh ser stora och klumpiga ut.
det kombinationsbett som är i #1 är sånna jag inte alls gillar för där kan man inte styra hur mycket effekt som ges. men det i TS inlägg tyckte jag vart väldigt nätt och ser lättmanövrerat ut.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Det blir ju lite som ett kandar fast bättre^^
Hakuna matata!

Jag håller med om att jag också tycker det är en mkt trevligare lösning för bägge parter.
Sprenger tillverkar hackamore med böjda skänklar, vet inte om det finns fler som gör det.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

what?? Funkar inte nu heller -.-
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
skumt, det verkar funka för alla andra…
Länken funkar inte för mig heller. Är blå men inte klickbar.
Verkar vara ett smart bett(löst) :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.