Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 7002 ggr
Cilla89a
0

Halm åtgång?

Vi funderar på att gå över till halm i sommar p.g.a de sanslösa priserna på spånen, vi betalar 78 kr balen, och det blir bara dyrare och dyrare. Dessutom är både Brimad och Japp pissenissar, så det går åt 4 balar per vecka, så det blir drygt 1250 kr i bara spånkostnader i månaden Foten i munnen (spånbädd är inget alternativ, och heller inte torv)
Och folk säger ju generellt att halm är billigare att strö med, dock inget jag strött med så jag vet inte alls hur åtgången ser ut. Vi hade tänkt ha halm på rundbal så vi slipper hantera småbalar.

Så jag undrar, ni som har halm på rundbal, hur länge räcker en bal till era hästar? Skriv gärna hur många hästar ni har, hur stora boxar, om ni har bädd m.m.
Ni får gärna skriva vad ni ger för en bal med :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

lisette
0

åtgången kan jag inte säga något om. men tänk på att gödselstacken blir större än när man har spån. allra helst om de är pissenissar. ;)

Cilla89a
0

#1 gödselplattan är stor, säkert 10*10 meter, så det är nemas problemas med utrymmet på gödselstacken i alla fall. värre är det väl i sådana fall med plats för förvaringen utav halmbalarna ;)

JenD
1

Vi strör med halm på jobbet. 15 hästar med bädd och 1 utan, går en rundbal på 3-4dgr och då lägger jag in mycket i boxarna. Pris vet jag ej då det inte är jag som betalar..

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

ThunderClap
0

Hos oss var åtgången följande: inga bäddar, ca 20hästar, 2 balar om dagen.

Halm suger typ inte åt sig något urin alls, så har man inte bädd och ska mocka ut så behöver man spån i botten iallafalll, för annars har du bara en stor blött fläck i botten som du inte kan få upp. Jag rekommenderar att om du inte har bädd med halmen så ha lite spån i botten för att kunna få upp kisset.

Våran halm var egenproducerad så vet ej vad den kostade.

fridak
0

halm drar inte åt sig mycket alls, så det blir stora fläckar med blött i botten så man får mocka ut mer än med spån. I mitt stall så är 13 hästar uppstallade och man räknar på att det går åt 2-3 balar/vecka. Då har vi bara 2 riktiga skitgrisar som beter sig som balpressar och vändare under nätterna i boxarna, de övriga är rätt lättmockade och några är extremt lättmockade.

niare
0

vi har 5 hästar i stallet som står på halmbädd självklart har man spån under men man mockar ju inte kisset utan tar bara bajsen sen lägger på ny halm över. och vi har mkt halm typ knähöjd. det går åt 1 bal på 9 dar hos oss ungefär men vi har väldigt stora balar och dom kostar 100 kr så jag tycker halmbäddar är väldigt bra. blir ganska mkt i halm om man ska mocka kisset hela tiden dock.

lisette
0

har du kollat på blocket?

sjöbo 180:- för en rundbal

båstad 240:- + moms

skiljer ju ganska mycket i pris…

CelsiusT
0

Jag har funderat på att lägga in lite halm i lösdriftstallet. Vi har ju tovbädd där, men nu när det är så kallt så känns det så tråkigt med den hårda bädden + att jag tänkte att dom gärna kan äta lite halm för att hålla värmen/utfyllnad i magen (unghästen börjar bli rund om maggen och stora killen är inte smal han heller, men med honom gör det inget). Dom har ju mer eller mindre fri tillgång på hösilage, jag är i stallet oftast 2ggr/dygn men oftast behöver jag bara fylla på 1gång/dygn för det räcker gott och väl ett dygn i den foderhäcken vi har.

Vad tror ni om det? Är det opraktiskt? Har ingen vidare erfarenhet av halm. Vill inte köpa stor rundbal isf utan bara några småbalar som täcker ligghallen direkt (kan inte förvara dom).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elshira
0

Vi har halm här hemma men har även haft spån och jag skulle aldrig vilja byta =) Hur som helst så har vi bäddar vilket nästan är ett måste, om inte så måste man ha spån i botten i.af.

Men med våra permanentbäddar så använder vi nu ca en halv småbal/box (9 kvm) vilket blir runt 5 kg till våra Welsh Mountains. När vi hade maxade D-ponnyer som var riktiga skitgrisar så gick det åt nästan en hel bal/box (8-12 kg) beroende på hur mycket de hade trampat runt och geggat ihop allt.

Numera använder vi oss av 500 kg balar vilket också är helt ok och vi betalar ca 1 kr/kg.

Så för storhäst ála gris så skulle jag gissa på runt  10 kg/dag med permanentbädd.

För övrigt är det en bra hjälp att lägga in en bal spån som grund och ordentligt med halm ovanpå det i början när man ska fixa permanentbädd.

Sedan så är ju inte en halmbädd bara mjuk att ligga på utan är ju dessutom bra som extra fodermedel på nätterna. Sedan slipper man alla de där iriterande spånen på täckena ;)

Hakuna matata!

Cilla89a
0

Tanken är att jag ska försöka ha bädd med halmen, och då spån underst givetvis.
Men frågan är om det lönar sig att ha halm istället för spån?
Våra boxar är ju rejält stora med 4*4 meter.

#7 jag har kollat på blocket, men det blir inte förrens i/efter sommar som vi ska börja med halm, vill inte blanda gödselstacken nu, och dessutom har vi inte pratat om var vi ska ha halmbalarna, igentligen har vi ingen plats, och nu ska vi dessutom ta eget småbalshö i sommar på en av våra betesmarker då hästarna inte hinner hålla undan gräset, och igentligen har vi inte plats till småbalshö heller och därav har vi inplastat hö.

men det känns som det är orimligt mycket pengar som går åt spån, fick en smärre chock när jag såg att dem tar 91 kr på granngården :O och jag tycker det var dyrt där vi köper på lokalföreningen som tar 78 kr, som höjs ganska snabbt nu :/

lisette
0

men kan ni inte platsa höet då?

halmen borde ni ju kunna förvara under presenning?

har du inget loft?

CelsiusT
0

Har en granne som har halm, dom har fyrkantsbalar som dom har förvarade under en presenning, det fungerar jättebra för dom.

Kan man inte plast in halmen?

Medarbetare på westernridning.ifokus

gejsa
0

Man kan även göra som jag, beställa av bonden att han plastar in halmen åt en om man har lite plats. Det kostar lite extra men det är det värt. Blir ju inte dammigt av att ligga i plast som det blir utan. Det bästa är fyrkantsbalar tycker jag. Då öppnar man ju bara sidan och tar av. Så har jag både hösilaget och halmen. Jag gör av men en fyrkantsbal per månad och häst. Det är ca 250 kg i den. Betalar 1 kr/kg plus då plasten.

Cilla89a
0

#11 jo, loft har vi, men att släpa upp alla småbalar för trappan är uteslutet ;) det är jobbigt nog att hantera småbalar.

visst skulle det gå att plasta in höet som vi tar på vårt egna stycke, men det är alltså inget stort, kanske ½ ha, så det blir väl bara 1 eller 2 balar om vi ska ta dem som rundbalar ;)
och då måste vi planera in så grannen har plastaren på sin gård när vi tar vårt hö, men visst klaffar det så.

vi ska prata med grannen, han tar alltid halm varje säsong, så vi ska se hur mycket han ska ta i år, hade ju varit smidigast att köpa utav honom, och då kan han förhoppningsvis plasta in det med, problemet är väl att det är ju ganska stora mängder vi behöver,
räknar med att det går åt 1 bal per månad och häst.
och tar han då vi säger 1 kr kg och det är 250 kg i en bal så 250 kr månad och häst. och sen lite för plasten med.
det är ju svårt att veta, beror ju helt på hur året blir om det blir ett bra halm år eller inte.

Lorita
0

När jag får tag på halm, rundbalar, då ställer jag dom på lastpallar och täcker med presenning.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

#14 vill man så kan man. jag tog upp höbalar på mitt loft med hjälp av en vanlig stege. ensam dessutom… ;)

fridak
0

#16 ojj, jobbigt! jag tycker vi har det jobbigt med småbalar hö, med transportör upp till loften och sen är vi oftast tillräckligt många för att fixa en bra kedja…

ThunderClap
0

Jag blev inte helt klar på det. Var det nej till både torv övht eller till torv-bädd?

För torv utan bädd är ju ändå snålare än spån utan bädd.

Peppe
0

Finns det inget sågverk i närheten?

Alla stall häromkring köper spån direkt från sågverken, och förvarar i containrar. I mitt förra stall var det 50% kutterspån och 50% sågspån (färskspån). i nuvarande stallet är det 100% sågspån. det är extremt drygt, kisset blir nästan som kattsand så du lyfter bara ut kissklumparna och det rena spånet åker lätt emellan på grepen så man kastar inget onödigt. väldigt lättmockat!!

Det går bara åt 5 skottkärror/månad till Blacky, som visserligen är väldigt renlig.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Caspianowner
0

Många av de som köpt halm av oss har stallt storbalarna  på typ liknande Träpallar och sen lagt preseningar ovanpå.  De säger att det har gått bra för dem.

Räkna med att det går åt runt 4-5 st stora rundbalar i månadern för dina hästar. 

Min erfarenhet.

Höstvetehalm är väl det som jag bäst gillar. Har bäst uppsugningsförmåga. 

Havrehalm suger sämst, men är den som är finast att bädda med och så äter de gärna av den. Vilket gör att man måste beräkna mer åtgång av halm den säsongen.

Men som sagt man kan inte alltid välja. Bönder byter sina sädsorter.  Även hos oss.

Elshira
0

Sedan så kan jag över lag säga blank halm (vilken sort det nu är) suger dåligt, och faktum är att halm som fått sig en lättare skur efter att varit slaget men sedan torkat igen suger allra bäst. Det brukar kunna vara lite mörkare men ska ju självklart inte vara mögligt eller så.

Hakuna matata!

Cilla89a
0

#18 det är nej till spånbädd och torv överhuvudtaget ;)
torv har jag inga bra erfarenheter utav alls, mer än att det är drygare och billigare i längden, men det är ju så tråkigt, kan lika gärna gå ut och hämnta jord i trädgården som dem kan stå på i sånnafall ;)

#19 nope, inget sågverk i närheten :/ pappa har kollat upp det.

lisette
0

kan ni tänka er att köra till linderöds sågverk så säljer de där.

poppysmarsvin
0

#8 Ställ helt enkelt en storbal halm i lösdriftstallet och plocka bort "alla snören" runt om så balen blir "naken". Sedan ser hästarna själva till att strö stallet - det kan jag lova Glad. De är otroliga på att både äta och sprida halmen, och jag inbillar mig iaf att de blir lyckligare också då de har en hel del att syssla med i denna sterila snömiljö som råder för tillfället Flört. När det börjar tryta med halm är det bara att ställa dit en ny. Det kan vara lite tungmockat de första dagarna då det kan bli ganska djupt med lös halm, men min uppfattning är att hästarna bara älskar det!

Klasselover
0

Två av hästarna pissar och skiter ner hela boxen = ut med allt varje dag, så vi har halm. Går åt  1 småbal/dag, som kostar 10kr/st.. Min foderhäst är dock renlig av sig, går åt 2-3 balar i veckan  ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Klasselover
0

När vi hade rundbal räckte den ca 10-12 dagar till 5 hästar (två storhästar, tre ponnyer)..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Lindbygarden
0

Det är en otroligt stor skillnad på halm och spån!

Mina hästar är superdryga på halmen men då äter de heller ingen halm alls utan har fri tillgång på hö, blir lite höinblandat i boxarna.

Till 3 stora boxar o en ponny går det åt en storbal när jag strör upp.. Jag lägger in enormt mycket direkt så de packar det ordentligt. Spån i botten men endast när jag lägger in bädden.

I ex Gabrielles box är det en packad bädd som är 50 cm och resten fluff.

Jag är endast inne på min tredje rundbal och boxarna är fina så jag förstår inte hur ni andra gör som har en så stor åtgångCool

Det jag tycker är viktigt för att få en bra bädd är att inte fluffa upp halmen.

Lägg rejält med spån i botten sen när du rullar upp balen så blir det sjok med halm som är lite ihoppressad.. Försök få så stora sjok som möjligt och lägg omlott i boxen. Ett par lager. Sen tar du lite fluff ovanpå bara..

Tusen
0

#22 Det finns numera torvmix. Det är torv och spån blandat. Nästan lika drygt som torv, lite dyrare än spån, lite ljusare och luftigare än torv, neutraliserar som torv och mer populärt hos bönder än spån. Lättmockat är det också. Dessutom luktar det mindre urin i stall med torv eller torvmix. Ur hästens vidkommande mår den bättre på torv som är mer naturligt än spån. Spån innehåller terpentin som torkar ur hovarna.

Caspianowner
0

Jag har inte permanentbäddar. jag mockar ut allt piss och skit. SEn fyller jag på en eller två kärror i varje box 4-6 dagar i veckan.