Trädslag i hagen?
Hästarna har börjat tillfredsställa sitt fiberbehov med tryckträstolp nu när hela rasthagen är täckt av hårdpackad snö, så jag släpade dit några rejäla trädgrenar och band fast "rotänden" vid varsin staketstolpe så de inte ska kunna dra dem med sig om en gren råkare sticka in genom grimman. Det var uppskattat, kan jag säga! De började knipsa åt sig kvistar innan jag kommit halvvägs, så jag hade 4 stora hästar i tät formation runt mig, ivrigt nosande och mumsande.
Men finns det några trädslag man bör undvika?
Idegranen bör absolut undvikas då den är giftig.
Övriga träd brukar det tuggas på friskt. T.o.m. omkullvältna tallar som legat ett tag brukar det tuggas på.
Annars är Ask ett mycket bra trädslag för hästar. Björk brukar de inte gilla. Det viktigaste är dock att de får tugga på träd. Det både håller tänderna fräscha och ger hästen vitaminer nu under vintern.
Åh, bra, ask och al har jag massor av här hemma.
I grannhagen hos min häst ligger det en stock (skulle gissa på en tall som åkt ner i Gudrun eller nåt). Den är barskrapad från bark och även ganska stora tugg-gropar. Tycker det verkar smidigt då de inte kan fastna på utstickande grenar och sen är den hyfsat tung så den ligger stadigt.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Vi brukar ge våra hästar sly och det brukar inte vara mycket kvar av det dagen efter, åtminstone inte om det är sälg.
Jag skulle nog undvika att ge ek också (förutom idegran), jag är visserligen inte helt säker, men det finns risk för att eken innehåller ämnen som inte är bra för hästarna i för stora mängder.
Sälg är väl antiinflammatorisk också?
Vi har sälg utanför stallet och hästarna stannar gärna och äter där i perioder,
#4, 5: Ja, jag undrade just över sälg och pil, de innehåller salicylsyra, som ju är blodförtunnande, febernedsättande med mera - är det inga problem med att de petar i sig det?
#6 Jag har inte märkt att det skulle vara dåligt. Men man ska kanske inte ge dem sälg i överdrivna mängder.
6: Nu har inte våra hästar det i hagen, men det vi har märkt är att de äter mängder i perioder, men annars så bryr de sig inte om träden alls. Så det känns som de äter när de behöver det.
Så har man fri tillgång på hö och andra träd de kan gnaga på så tror jag inte de föräter sig på det.
Eken är det nog ingen fara med. Det är ekollonen som hästar som föräter sig på dem som kan bli riktigt dåliga och ibland dö. Små mängder är dock inte farligt.

Hästarna här hemma älskar verkligen Ask :)

Mer än hälften av hagarna här har inbyggd "miniskog" så det sköter sig självt =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Hästar kan faktiskt bli beroende av ekollon så har man ekar i sina hagar bör man stängsla in dem så hästarna inte kommer åt ekollonen och blir förgiftade av allt för stora mängder av dom som dom trycker i sig. Det finns ett ämne i ekollon som hästarna blir helt enkelt beroende av..

Mina hästar föredrar grenar från frukt/bärträd, björk går också bra men lönn och tall undviker dom helst, speciellt tall. Julgranen brukar dom äta.
Skynda långsamt så går det fortare.
Al äter de med förtjusning, men de ser ganska läskiga ut i munnen av det - mörkorange! Det är något färgämne i barken. Jag har släpat en stor hög al och ask och lönn till stallet, så vi kan portionera ut vartefter.
#13 Björk? Så ovanligt!
#12 Helt rätt men stammen är inte giftig.

En av mina hästar står o ser ut som en giraff då hon äter rönnbär ifrån träden…