Nyårslöften ?
Det hör kanske inte till ett hästforum men det skulle vara roligt att höra om ni ska lämna några nyårslöften och vad isf….och brukar ni kunna hålla dom ??
Min är att gå ner lite i vikt, jag har 9-10 kilo som jag vill få bort och få den vikt jag trivs bäst i…jag kan nöja mig med 8-9 kilo oxå.
Här sitter jag och bantar hästen för att hon ska må bättre, men jag då…absurt ???
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Japp jag ska ha blossat färdigt till januari är slut helt klart,sedan ska jag renovera klart huset.
mvh Linda
Jag ska försöka gå ner i kg också, ca 9 kilo, jag med..

hmm…finns mycket som man vill bättra =), ta itur med ridningen och sluta vara feg! Banta lite tills påsklovet, ska till Thailand då =). Sluta äta onyttig mat och börja träna igen..
Undra hur många som håller…
Samma här.. jag har flera kilo graviditetshull kvar att bli av med.. inte kul när man märker att kroppen inte hänger med på samma sätt! Jag gjorde tabben och köpte nya ridkläder i storlek 36.. tänkte mig inte alls för!!:o) Så det blir till att skära ner på onyttigheterna! Givetvis efter nyårssupe`!!!
Ner litr i vikt och absolut sluta blossa.. nu är det färdigt med sånnt!

Jag ger inga nyårs löften men från vecka 2 till vecka 8 så lever jag extremt sunt varje år. Inget godis och inget vin och bara nyttig mat i 6 veckor. Så ska det bli i år också 6 veckor som kompenserar julen
I vecka 8 fyller min dotter år så då blir det kallas, det är därför sunda jag är just 6 veckor om året, jag brukar även ta 6 sunda veckor efter sommaren med start efter min sons födelsedag. Inga löften bara traditioner för mig i år blir nog veckorna även helt vegetariska med svampbob
svampbob= Quorn
villken tur kiara att svampbob är gott då

Har slutat att lova en massa som jag inte kan hålla. Förr var det ju alltid att man skulle banta och sluta röka. Nu röker jag inte längre. Slutade för snart 18 år sedan. Rökte över ett paket Prince om dagen då. Uj, uj vad äckligt.
Nej, banta ska jag nog försöka göra också. Har ju gått upp 5-6 kg efter förra bantningen för 2 år sedan. Då gick jag ner 17 kg och min gubbe gick ner 27 kg. 
Oj de var värst =) hur gick ni ner så mycke i vikt?? hur slutade du att röka ?

Vi köpte Cambridge och åt det. Det är ett pulver som man blandar i med vatten. Olika smaker. Jag har aldrig mått så bra och varit så pigg när jag åt det. Fort gick det också. Det tog ca 3 månader bara.
Det enda pulver som Karolinska sjukhuset och viktväktarna tycker fungerar. Det finns allt som du behöver i pulvret. Man blir t o m mätt konstigt nog. Men man måste dricka mellan 3-5 Liter vatten om dagen också.
Jag slutade att röka när vi bestämde att vi skulle adoptera. Har ju inte fött eget barn. Tog och smulade sönder alla ciggaretter utom en. Den tände jag och tog ett bloss då och då. Den höll väl i ca en vecka. Sedan fanns det inga fler siggisar. Gick upp i vikt då ca 10-12 kg på ett år. Men bantade ner det. Sedan gick jag upp för att jag var så sjuk och inte kunde röra på mig på ett par år.

Jag har gått mer i viktklubb.se (som ni kunnat läsa i min dagbok) för att förhoppningsvis gå ner mina extra kilon jag lagt på mig EFTER graviditeten. jag vägde mindre och var i bättre form efter förlossningen än vad jag gör nu…*hmmm*
Jag brukar inte ge nyårslöften för det är så svårt att hålla dom men den här gången ska jag bara lyckas. Jag har aldrig behövt banta förr utan har varit begåvad med att kunna äta vad som helst och hur mycket som helst. Läste nån stans att det är i de 30 som kroppen börjar enligt genetisk programering forma sin tänkta form….OK då vet jag var jag är på väg då 
Min frånvarande fader med fru (inte min mamma) har gemensamt genom viktklubb.se gått ner 36 kg så då borde jag kunna som bara vill bli av med 9-10 kg!
Mvh CBA
jag vågar inte ge löften……
jo förresten ett. JAG SKA också gå ner lite i vikt….
behövs bara ca 5kg till nu.

nä, inga löften här inte. Kommer inte ihåg senast jag gav ett nyårs löfte. Klarar aldrig att hålla dem ändå.

ja jag vill ju absolut sluta med rökandet,jag har slutat två gånger tvärt när jag blev gravid.
Höll upp i ett o halvt år /barn men det sket sig så det är väl det som står högst tror jag,så svårt bara.
Bli en bättre mor,matte fru??är ju inte heller fel att lova
Gejsa : vart får man tag i sånt då?? Oj smula sönder siggisarna,, även om jag skulle göra så är jag rädd att jag skulle gå och köpa nya när suget blir för stort?!?!
CBA : Vad kostar det att vara med i det? Hur funkar det?
GOD FORTSÄTTNING ALLA =)

Du kan söka på Cambridgekuren. Där ser du närmaste som säljer det till dig. Man kan även skicka hem det. Men det bästa är ju att få prata med någon som kan det. Jag lovar att det fungerar hur bra som helst. Bara man har viljan att gå ner i vikt så fungerar det. Du får nämligen inte äta något inte ens ett tuggummi.
Det är lika dant med ciggisar. Man måste vara bestämd. Så fungerar det också. 

Jag lovar ingenting som jag inte kan hålla. Dessutom behöver jag varken banta eller sluta röka så nyårs löften är lite onödigt :P:P

#15 Här kan du in och kolla om viktklubb.se http://wwwb.aftonbladet.se/vss/vikt/viktklubben/
Jag gillar inte tanken på att bara få äta soppor och drinkar som cambridge metoden erbjuder, jag måste få tugga mat 
Jag har gått med i ett halvår för jag har satt upp sommaren som ett mål och det kostar 398:-. Man får en individuell diet utformad där de har räknat ut just ditt kalori intag/dag samt att man får recept som passar din diet som bara är att skriva ut/av. Man skapar som sin egen hemsida där man fyller i om man har motionerat, hur mycket isf etc. De har inga krav på att man ska motionera (såg en annan hemsida tappa.se, där fick man en stegräknare när du betalat och de hade krav på att man skulle gå ett minsta tal steg/ dag. Jag gillar inte när det är krav det är svårt ändå.), det är frivilligt men en fördel för den optimala viktminskningen.
Gå in på deras sida och läs och se om du tycker det verkar vara nått för dig. Jag tycker om det just för att man kan sköta det hemmifrån och inte behöver springa på möten och invägningar som tex viktväktarna har.
Mvh CBA
löfte 1. dra ner på rökning istället för att öka på. man 4 bloss om dagen.
löfte 2. inte låta mig bli överkörd. högljudd behöver inte betyda att man har rätt.
löfte 3. ta tag i fler dressyrträningar!

CBA! Om man inte har lust att räkna kalorier eller räkna annat tex väga maten så är Cambridge väldigt bra för dom. Jag har tex ätit viktväktarmat, räknat och hållt på. Fuskat ibland och känt mig urdålig. Men har man cambridge får man i sig exakt det man behöver i mineraler och vitaminer och kan inte fuska. Är det 3 påsar om dagen så är det. För mig passade det jättebra. Fick bara stanna och kissa en massa ggr i timmen. Man dricker ju så mycket vatten.
Jag drack minst 5 L per dag. Då kan ni ju tänka er hur ofta man går på toan.
Hmm… Gå upp några kilon, 7-8 eller så. Det borde vara nyårslöftet, men vet inte om jag klarar av det, så tror jag skiter lika mkt i det detta året som tidigare ;o)

gejsa - jag håller med dig om att cambridge verkar smidigt på så sätt att man slipper räkna kalorier och skulle väl egentligen vara den ultimata dieten för mig som egentligen inte orkar hålla på och väga och räkna. Hade det inte varit för att det bara är soppor och drinkar så hade jag nappat på det istället…men jag vill kunna tugga min mat och känna att jag verkligen äter nått (matälskare som jag är) 
Inget ont om Cambridge metoden från min sida 
Fungerar inte det här så kommer jag absolut hoppa på den dieten istället!
slo - Om det skulle gå så skulle jag donera dig dom kilona…det går ju att donera andra delar från kroppen så varför inte fett 
Mvh CBA
Mvh CBA

Ja, det där med att tugga är lite jobbigt. Men jag kommer ihåg att man fick ta ca 6 räkor i veckan och då riktigt länge tugga dom. blää blev det då.
Men eftersom man går ner flera kg i veckan så behöver man inte jobba så länge med att äta detta. Jag älskade banandrinken gubben tog choklad. Sedan fanns det ju soppor som man skulle äta varma. Det tyckte inte jag om alls.
Vill man vara fin får man lida pin. 
Sedan måste man ju fortsätta att äta rätt efter det förstås. Inte äta fel mat igen. Som jag gjorde. Men jag har gått upp ca 6 kg på 2 år igen så jag tycker inte att det är så farligt.

Jag är liksom begåvad med att kunna äta allt jag vill ,utan att gå upp i vikt så jag kämpar för att gå upp i stället eller att hålla kvar dom kilona jag har….. så det har jag inge problem med men däremot så ska jag börja äta bättre skippa allt onyttigt införa rutin i min vardag (har ingen som helst ordning nånstans)…
O ciggen.. hmmm… det är däremot svårare.. har liksom trappat ned men då åker det in en prilla i stället….. så det blir en svår nöt att knäcka men jag SKA sluta….
Så alltså skippa ciggen o snuset…
skippa onyttigheter o i stället äta bättre mat…

Hi hi vad kul det är att läsa. Har ju inte sett dig live sas. Trodde inte att du varken rökte eller snusade.
Tänk vad bra ni har det som kan äta vad ni vill utan att gå upp i vikt. Är riktigt avundsjuk på er. 

Mmmm alla laster på en gång
…
Fast jag vet inte om jag tycker att det är så bra heller att kunna äta vad som helst, här kommer en till som du nog inte visste jag är även allergisk mot socker kan man säga, är diabetiker därutav att jag ska börja äta sunt.. he he.. det låter bra när man säger det men man ska ju hålla det oxå hmmm… ja det blir svårt..
O det andra hjälper inte till ett dugg… ja ja … det är tanken som räknas 

Ok! då är det nog därför som du inte går upp i vikt. du äter inget godis. 

jo det är ju liksom det jag gör! men inget händer konstigt…..har alltid haft svårt att gå upp i vikt jag var trådsmal i skolan nu har jag nog rätt vikt för min längd… men konsten är att hålla kvar vikten oxå… då jag har extremt lätt att tappa kilon…
det viktigaste är ju dom andra lasterna…. men det ju jätte svårt alla runt omkring mig röker o snusar…

Man brukar ju oftast gå upp flera kg om man slutar röka. Det kanske är värt det för dig om du vill gå upp i vikt. Så blir du sundare också. Det är ju dyrt att röka. 
Vad kostar ett paket siggisar i dag? När jag slutade -87 så kostade ett paket Prince ca 18 kr tror jag. Rökte ett paket om dagen då.
Rökkvadis du är ungefär som mig då… Jobbigt värre e de, och folk verkar inte tro att det är ett problem :(
CBA nja, det var väl inga fett-kilon jag var ute efter i första hand… Sexpack till beach 2006, wohoooo ;D Eller kanske inte ska lova nåt 

SLO - näh håller med får bara höra att man är såååå smal hela tiden kan ju ha barnkläder rent av men man får alldrig säga nått till överviktiga då är man helt plötsligt elak… så tänk på detta allihopa man vill inte alltid höra hur saml man är!
Gejsa- 40 kr kostar ett paket i dag
hiskeligt mycket ……

Oh fy fan vad dyrt.
Till er som vill gå ner.
visst när man var väldigt tjock så var det inte roligt att höra folk säga. oh jag måste gå upp i vikt. Det kändes kränkande då. Men nu vet jag hur ni menar iaf. Det var när man var tonåring och kompisen sa så. 

Det blir så hur man än vrider o vänder på det!
Javisst är det dyrt! herregud man sparar mycket pengar av att sluta o kanske till o med får bättre lungor på kuppen
=) då har man inte rökt sedan 12 slaget på nyårs afton *duktig* känns lite konstigt men är så himmla imponerad av att jag redan känner av de… hostar inte lika mycke mm,! någon mer som har börjat??

#34 nej jag har aldrig haft råd att börja
slutat medar du väll och ett stort lycka till

Oj! Iaf en som inte rökt på några dygn då. Hoppas att du klarar av det. Värst är väl dom första dygnen tycker jag. Sedan blir det lättare och lättare.

Det finns en 3 månaders kris och en sju års kris har jag hört så helt lär inte nikotinet släpa taget…

Jo men det är ju i giftemål inte i att röka. Sedan en 10 års kris. 
Det jag mena med någon mer som har börjat? = någon mer som börjat sina nyårslöften?
Brukar aldrig ge nyårslöften, men har bestämt att 2006 ska bli ett renoveringår, längtar tills sommaren för då ska jag riva ut den hemska panel som är i mitt kök och så ska jag måla taket och tapetsera!

Mitt nyår löfte är att shoppa lite mindre..
Jag ska försöka att hålla mig på max 2000-3000 i månaden absolut max.
Både jag och min sambo är hemska på att köpa saker,kläder mm
-Bara vårt mat konto är på 8000!!kr per månad och klädkonto,hästkontot,till bara mig ligger på 13000 i månaden så det ska jag verkligen ta tag i att inte shoppa så mkt..
-Se nu är det tillochmed skrivet här inne då kan ju Charlie läsa att jag lovar..
Nu när vi var nere hos svärföräldrarna fick vi knappt in allt i bilen..för jag hittade ett så bra köp centrum..

Brukar aldrig avge nyårs löften.
Men om man bortser från nyårslöften så har jag planer på att dra ner på rökandet. Inte så bra när man är astmatiker liksom. Men det är svårt. Är så imponerad av de som kan sluta. Ett nyår för tre år sedan så slängde sambon ur sig på nyårsnatten att nästa år ska jag interöka, nu är det slut. Och han har inte tagit ett bloss sedan dess. Imponerad, inte har han blivit jobbig att leva med heller. Annat är det med mig. Försökte sluta förrut en gång det slutade med att jag höll på att förlora både karl, barn och förståndet. Hmm, det lilla förstånd man nu har.
Sedan skulle det inte skada att gå ner några kilon heller. Men suck, jag älskar ju så mycket onyttigt. coca-cola, godis, chips och mat med grädde i.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ja sluta röka det ska jag göra innom denna månad..Då kommer jag vara bländande frisk och vacker..he,he

Är så avis på er som lyckas. Jag tänkte börja forska i efter någon som sysslar med hypnos. Allt för att lyckas med elendet.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Jag har ju lyckat två gånger förr när jag väntade barnen och då var det" inga problem."
Har hört folk som läst den där rökavvänjnings boken och alla verkar ju lyckats ju..
Nää undrar om jag ska gå ner ut i kylan och ta en cigg..

Jag sitter i källaren vid min dator, det enda stället jag får röka på inomhus. Så gå ut och frys du. Jag tänder en här ja.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Ha ha Ja jag går nog ut nu..

Kommer tillbax om en stund..

Gör det. Så roligt när man är igång samtidigt liksom.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Sitter du i källaren hakuna matatas? Usch vad tråkigt och kallt det låter. 
Linda! Hur mycket har du i lön eg? Du måste ju betala för hus ochel och telefon också. Herregud vad ni spenderar pengar. 

Vi har inredd källare. Så jag sitter i hallen utanför pannrummet vid datorn. Har också ett rum där jag brukar sitta och syssla med min nya hobby (glasgravyr), sedan har äldsta grabben sitt sovrum här nere och så har illrarna ett eget rum. Sedan har vi två stycken oinredda rum som när de blir klar ska bli till ett rum åt näst äldsta grabben och sedan ett rum med solariet, bastu och dusch med relaxrum. Så det är inte så illa att sitta i källaren.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
#50 Tänkte också på det Linda, va jobbar du med som har så bra lön

#51# Jaha, tyckte det lät lite kallt. Man brukar ju tänka på källare som kalla och fuktiga. 
Vad skönt det låter med bastu!!
Fast när jag tänker efter så har vi också haft ett hus för länge, länge sedan min gubbe och jag med källare. Där nere var dushen och tvättavdelningen. Källaren hade heltäckande matta på golvet. Sedan var pannrummet där ner så där nere var det varmaste stället. 

japp, du ser det är inte så synd om mig.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Nej, det var visst inte det. Men du, sluta att röka det tycker jag verkligen. 

Ja, jag ska försöka. Men det är svårt ju.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Jo, jag vet. Men det är mest bara viljan som saknas. Om man har svårt för det alltså.

Ja, du har säkert rätt. Men jag vill ju. Fast jag vill inte bli tokig av det. Eller ja, tokigare då.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

jo men det går över det också. 

För 2 år sen hade jag som löfte att gå upp i vikt… Det resulterade i 2 kilos ökning fram till nu. Jag får kämpa med att behålla min vikt och ni andra för att tappa… kan vi inte kompromissa?
Det enda löftet jag har (och som jag måste hålla om jag inte vill ha hjärtattack) så är det att sluta stressa. Doktorn säger åt mig att ta det lugnt för magen gör ont. Fast det är ju mer ett tvång än ett löfte.
Hmm… nej, jag har nog inget nyårslöfte när jag tänker efter.

Ja Sandra om vi bara kunde så skulle jag gärna kompromissa med dig. Det är otroligt jobbig att inte kunna gå upp i vikt precis som det är för dem som har problem att gå ner.
mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Åsa - Äntligen nån med lite vett i huvet =)
Jag brukar bli mer eller mindre utskälld för att jag vill gå upp i vikt. Att jag minsann borde vara glad att slippa behöva kämpa med att gå ner. Men hallå… Jag måste ju äta hela tiden för att bibehålla den (under)vikten som jag har. Borde väga mer än jag gör idag.
Så det var väldigt bra sagt av dig tycker jag!!!

Sandra - du kan få några kilo av mig =P
Du får säga till om det blir för stressigt i stallet någonting..

sandra, jag vet hur jobbigt det är. Har dock inte suttit i den sittsen själv men har kopisar som har gjort det. Det som ByeByeSandy skrev är inte helt tokigt. Stress tär väldigt på resurserna. Så försök att tänka på att inte stressa. Även små saker är viktiga att tänka på för att få behålla de kilon du har.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Linnea - I stallet är det aldrig stressigt om jag inte ska iväg nånstans efteråt. Jag gör allt i lugnt tempo. Så än så länge är det lugnt =)
Men om vi klipper av lite från dig så kanske vi kan klistra fast det på mig sen? Det funkar väl så… eller?
Åsa - Synd att det inte är i stallet jag stressar då. Det är på jobbet jag gör det. Men det är under kontroll… Ska till läkaren på måndag och torsdag. Får se om jag blir förflyttad kanske…