Hormonstorm?
Idag fick hon massage och då var hon fasligt intresserad när jag jobbade med bog och bringa på vänster sida, hon lade huvudet mot min axel och bart sig på det hela taget åt som om det kändes bra. Sedan skrittade vi en dryg halvtimme i lina och gjorde en del följaövningar, sidvärtsrörelser etc., bara i skritt med många halter. På vägen tillbaka till stallet ledde min partner henne och hon börja med något som jag inte sett sedan i somras - att smågnägga och köra nosen mot sin vänstra bog och mot den som leder.
Sedan stod hon i stallgången medan partnern borstade och kratsade och jag mockade. Varje gång partnern var vid vänstra bogen var det likadant - smågnägga och dit med huvudet, till och med smånafsa i luften. När det var dags för täcket blev det extremt, så jag stod framför henne och höll i grimmans sidor - då gnagde och nafsade och buffade hon mot mig. Partnern började klia henne på stället hon nafsat mot (som hon mycket väl kunnat nå att klia själv), då började hon gäspa och sträcka på sig.
När täcket var på ledde jag in henne i boxen. När jag knäppte upp grimman backade hon och slog upp huvudet men kom ned, när jag skulle dra grimman över öronen reste hon sig så högt att jag hade hennes armåge i axelhöjd. Sedan kom hon ned och jag kunde spänna upp grimman (försökte inte röra hennes nacke igen), och hon gick bort till sitt hö. Sedan var hon helt cool, åt som vanligt och jag fick stryka över mankam och nacke.
Det här smågnäggandet och nosandet mot bogen och den som leder höll hon på med ibland när hon just kommit, då tilkade vi det som att det hade med brunsten att göra. Hennes "överslagshandlingar" brukar visa sig som småstegringar (ibland ganska stora stegringar), men det har inte hänt sedan i oktober eller så.
Hon fick en ny boxgranne, en valack som hon inte alls gillade, strax efter jul och i måndags visade hon starkare brunsttecken än jag sett sedan hennes första brunst sedan hon kom (det enda man normalt märker är att hon behöver få bakbenen tvättade). Under brunsten var hon och grannen väldigt goda vänner, stod länge nos mot nos. Sedan dess har jag inte varit i stallet när grannen stått inne, så jag vet inte vad som hänt.
Finns det nerver i bog och bringa som på något sätt står i förbindelse med manke och nacke och hänger ihop med stoets sexualcykel? Eller vad 17 är det fråga om? Hon var absolut inte rädd och hon är inte arg eller försöker jaga bort mig - men vad händer?