OT: Svin-vaccinet
Sjukdommen:
Jag vet itne vad den exakta siffran ligger på antal döda av Svininfluensan ligger på men det är strax över 20 i sverige, att nämna då är ju att alla som dött har haft andra problem med hjärtat/lungerna etc. Att tillägga är att det dör ca 1-2000 av den vanliga infulensan årligen i sverige.
Vaccinet:
Jag läste i tidningen att ca 20 stycken dött av vaccinet, dock även här så har alla haft en bakomliggande sjukdom. Några få av dessa saknar klara bevis för att dödsfallet orsakades av sprutan, men då har det fortfarande dött ungefär lika många av själva influensan som av vaccinet.
Utöver dödsfallen så har ca 350 st (i sverige) fått allvarliga symptom, dvs. inte feber elelr andra övergående symptom.
Vaccinet har dessutom förbjudits helt i flera länder pga att det faktiskt är farligt och i England har majoriteten av all personal på sjukus valt att inte vaccinera sig.
Innehållet i vaccinet:
Som flera av er vet innehåller det kvicksilver som inte är hälsosamt men utöver det hittar vi även dessa saker i:
Skvalen: I dag tar man skvalen ur levern på hajar, men det går även att extrahera ur avfall från olivoljetillverkning. Helt enkelt onödigt!
Polysorbat80(E433) : Framställs av oleinsyra, sorbitol och etylenoxid (ett lösningsmedel från petroleumindustrin) får reagera med varandra ("etoxyleras") så att blandningen för-estras. Kan innehålla rester av Etylenoxid från tillverkningen, det är ett mycket cancerframkallande ämne. Fettsyrorna kan vara från djur, t.ex. gris.
Tiomersal: Kemikalierna som bildar tiomersal är dödliga och orsakar cancer, hjärn- och leverskador. Tiomersal innehåller 50% kvicksilver. Förutom sin giftighet tar sig organiskt kvicksilver igenom såväl moderkakan som blod-hjärnbarriären. Resultatet kan bli neurologiska skador vilket i vissa fall kan leda till döden. Det kan också orsaka intellektuell nedsättning och inlärningssvårigheter. Så att vaccinera gravida borde vara olagligt!
Kaliumklorid (E 508): Används som konserveringsmedel. Kaliumklorid används även som tredje substans vid giftinjektion, en metod för avrättning. Det gör att hjärtat stannar när det går direkt in i blodet
Egna tankar:
Jag förstår inte att denna Svin-influensa har fått ett sådant ståhej! Om man själv ligger i en riskgrupp eller har folk i riskgruppen runtom sig (t.ex barn osv) som inte kan vaccinera sig så tycker jag absolut man ska vaccinera sig. men är man en fullt frisk människa förstår jag inte meningen med detta rent utsagt skit.
Men att inte smitta andra på jobbet etc? Tja om en enda person med smittan tar på handtaget till personalingången så är det en utmärkt smittväg till alla andra.
Än så länge är det inte farligare än någon annan influensa, så att att vaccinera sig för denan anser jag helt onödigt om man själv eller ens närstående inte befinner sig i en riskgrupp.
När/om det muterar och blir ett starkare virus så har jag full förståelse om man vaccinerar folk, då även fullt friska troligen har en "chans" att dö. Men jag undrar bara hur många miljoner som lagts ner på något helt i onödan, när alla oavsett om man varit vaccinerad eller ej innan kommer att behöva vaccinera sig igen när/om det muterar.
Att så många som möjligt skulle vaccineras var ju för att det itne skulle bli att ett helt företag eller verksamhet är sjuka samtidigt~ Men är det verkligen värt att "offra" en hel del plåga för vissa eller tom. att de dör som följd. Jag tycker i.af att liv är värt mer än så.
Ni som orkat läsa igenom hela texten, jag tackar för att ni tagit er tid till det och sett mina egna tankar och reflektioner. Jag hoppas ni ochså fick något att tänka på - onte eller gott. Jag har dock full förståelse för dem som anser att alla ska vaccineras, men detta är min syn på saken, och därmed vill jag inte se komentarer som "D är en idiot" eller andra anklagelser att jag har totalt fel.
Jag står för min åsikt och är fast vid den, så jag vill inte ha en massa "övertalnings diskussioner" tack!
All fakta har tagits från WHO, diverse sjukvårds sidor och andra tillförlitliga källor.
Hakuna matata!
Grsissnuvan trodde jag var helt ute - har inte hört något om den sedan före jul. Jag är vaccinerad, men har inte fått knorr än …
Den räknas inte som farlig längre hörde jag igår.
Jag är inte vaccinerad.
Jag ligger i en riskgrupp (diabetes) men sade redan från början att jag inte tänkte spruta i mig något vaccin. För det första så klarar jag inte av när andra sticker in sprutor i mig (ironiskt, med tanke på att jag själv tar ca 6 sprutor om dagen.. De fick söva mig en gång när de skulle sätta in en nål i mig på sjukhuset) och för det andra så har jag ansett att hela den här grejen har fått för mycket "uppmärksamhet" (hm, jag vet inte hur jag ska uttrycka mig). Visst, det är en influensa, men jag har aldrig drabbats av influensan tidigare, så jag kände inte att jag var intresserad av att ta vaccinet.. :P

jag har sprutfobi så jag är inte vaccinerad, trots att jag ligger i en riskgrupp (infektionsastma)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

hela min familj är vaccinerade. hade aldrig förlåtit mig själv om loke blivit allvarligt sjuk av svininfluensan och dött och jag hade kunnat göra något åt det!!!
jag köper faktiskt inte argumenten. hur stora delar kvicksilver finns det i vaccinet tex? man får mer i sig av att äta fisk.
Jag protesterar mot att medicnera och vaccinera i den mån det inte är absolut nödvändigt, och jag anser inte att svininfluensan är så pass allvarlig för friska människor att det borde vaccineras mot om man inte ligger i en riskgrupp som faktiskt kan dö.
Dessutom kommer vaccinet att tappa effekt om svininfluensan muterar, då gör det ingen skillnad om du är vaccinerad mot denna första omgången.
Sverige var ett av länderna som lade ner mest pengar på att vaccinera, men det har inte dött fler personer pga svininfluensan i något av de länder som enbart valde att vaccinera de som låg i riskgrupperna…
Jag är inte vaccinerad, men förstår de som valt att vaccinera. Framför allt som man fick höra om det här i Sverige… Man fick ju leta reda på fakta själv för att få fram nåt vettigt, vilket jag gjorde och blev riktigt rädd över hur lite och felaktig information vi fått. Här var det gravida och barn på förtur, som absolut skulle vaccinera sig! Så kollar man övriga länder, Sverige var ett av två (tror det var Norge också) som vaccinerade gravida och små barn. Övriga länder ansåg det vara på tok för dåligt testat på de målgrupperna, och risken att det gjorde mer skada än hjälpte var större. Undrar hur många gravida och småbarnsföräldrar som fick den informationen innan de vaccinerade sig…
Sen så har vi nåt ämne i vårat vaccin som är förbjudet i flera andra länder, pga att det kan orsaka ledreumatism. USA hade ju gjort en sån här grej på 70-talet tror jag det var, med massvaccination av ett dåligt testat vaccin. Flera år senare blev ett stort antal människor förlamade, vilket de kom fram till var pga vaccinet. Vart fanns den informationen?
Sen ang. kvicksilver osv är det ju som Lisette säger. Det är så liten del att vi får i oss mer av att äta fisk. Så det ser jag bara som dålig propaganda mot vaccineringen. Även dödstalen (både av influensan och vaccineringen) är jag väldigt skeptisk mot, för där har de garanterat räknat allt de kan. Som de sa på nyheterna en gång "Mannen som dog i hjärtattack här om dagen visade sig bära på svininfluensa. Det är det femte (eller vad det var) dödsfallet i Svininfluensan i Sverige"
Hallå? Han dog i hjärtattack, och i alla fall jag tolkar det uttrycket (att det visade sig att han hade svininfluensa, efter hans död) som att han inte var värst sjuk innan, och då har jag ju svårt att tro att svininfluensan var den stora orsaken… Så ja, de siffrorna tar jag med en nypa salt.
Sen så har vi ju även det med att folk som hade nära i riskgrupperna vaccinerade sig enbart pga det (ja, det vet jag flera som gjorde). Uppenbarligen verkar det finnas dåligt med information om att ett vaccin enbart skyddar dig själv, inte andra. Du kan fortfarande bära på smittan, enda skillnaden är att du inte blir sjuk själv, precis som om du haft sjukdomen innan.
Så ja, extrem dålig information om det hela fick vi, pga att folk bara vill tjäna en massa pengar. För det var det de som gjorde på den här hysterin vill jag lova…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag är inte vaccinerad och tänker inte heller bli. Är ju bra att vaccin finns för dem som vill ta det.

Jag var lite tveksam till en början om jag skulle vaccinera mig eller inte. Men nu är jag helt 100 på att jag inte kommer göra det. En kompis fick en nervskada i armen av sprutan och måste nu ta värktabletter varje dag för att kunna göra något.

Jag tror väl nu i efterhand att media fick det till att föreställa som om det skulle vara mycket värre med både svininfluensa och vaccinnet med för den delen.
Jag själv lät vaccinera mig, jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag blev sjuk, när jag vet att det finns ett val.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag håller med Alex i #7. Detta handlar mycket om pengar (även om vi privatpersoner inte betalar) och det har jag väldigt svårt för, har även svårt för att tro på den information man får när det hela handlar om pengar.
Jag är inte vaccinerad och dumförklarades av många när hysterin var som värst, flera jag har pratat med i efterhand har ångrat att dom tog den. ag ångrar inte att jag inte tog den, trots att jag aldrig upplevde en julafton när jag var liten för att jag alltid låg i influensa så har jag *peppar, peppar* aldrig drabbats av influensan i vuxen ålder.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#11 klart vi betalar, via våra skatter. men det är nog inte många korvören per person…
#12 Javisst betalar vi genom skattepengarna, men vi märker inte av det när vi tar vaccinet. Men för varje vaccin vi tar så går mer skattepengar åt. Det jag menar med att det handlar om pengar är dom som säljer vaccin.
Jag valde att inte vaccinera mig och det är jag glad över nu när det värsta verkar vara över då jag dels inte gillar sprutor och dels antagligen hade blivit väldigt sjuk av vaccinet då jag har dåligt immunförsvar.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
anledningen till att det värsta är över är ju att så många (65% ungefär) har vaccinerat sig. och andledningen till att svinis är värre än andra inflensor beror på att den drabbr andra målgrupper. vanlig vinterkräksjukan (maginfluensan) tar de som är äldre och de som har dåligt immunförsvar. svinis tar de som är mellan 30 och 50.
jag var osäker på om jag skulle vaccinera mig men jag gjorde det till slut iaf. de e jag glad för,har nämligen väldigt lätt att blisjuk annars
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

#13 jamen så kan man ju inte säga. det handlar ju om pengar för alla företag. eller hur? det behöver inte vara just vaccin, utan även andra saker.
hade varit intressant att veta vad en dos kostar.
#16 Självklart gör det det. Och alla företag som kan tjäna pengar på något gör reklam på ett eller annat sätt och olika mkt (oftast beroende på hur mkt dom tjänar). Ett sätt att göra reklam är att gå via pressen.
#15 Den kunde drabba folk i vilken ålder som helst, men det krävdes någon annan sjukdom också, problem med hjärta, lungor och/eller muskler som gjorde att kroppen inte orkade med det. En fullt frisk människa löpte aldrig någon risk för att dö i svininfluensan.
Och jag har väldigt svårt att tro att det är över pga att folk vaccinerat sig, som sagt kan de fortfarande bära på det med vaccin, och det är ju inte bara i Sverige det är över. Och i de flesta andra länder har de bara vaccinerat riskgrupperna.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

det var någon som sa/skrev (kommer inte ihåg vilket) att om myndigheterna hade gått ut och sagt att man bara hade vaccin till halva befolkningen så hade folk rusat till vaccinationscentralerna för att få vaccin.
jag är faktiskt oxå övertygad om att det är så.
#19 Ja, fast hade de gett oss all fakta kanske det hade vart ett annat läge…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Det dör många människor i vanliga influensan och helt vanlig magsjuka varje år, men svininfluensan va visst världens undergång!! Den är vassare än vanlig influensa och för en del blir de tufft och dom blir riktigt dåliga, för andra blir de bara som en kraftig förkylning.
Man har inte forskat ordentligt i detta tycker jag i Sverige som TS skrev skulle små barn och gravida vaccineras illa kvickt men i Tyskland FICK gravida och små barn inte vaccinera sig för man visste inte va vaccinet var för nåt riktigt och man ville inte ta den risken i fall att de skulle ge missbildade barn tex, man vet inte de är inte riktigt testat har jag läst och hört på många ställe!
Jag är inte vaccinerad och jag sa nej direkt, jag skulle aldrig få för mig att spruta in något jag inte vet vad de är i kroppen, aldrig i livet!
Min faster är gravid men järn vägra ta vaccinet, dom va rasande på henne! Hon och hennes man har försökt få barn i 7år och nu äntligen lyckats så man kan ju tänka att hon skulle ta de för att skydda sig och barnet? Men hon säger som jag, vi vet inte va de är elr va de kan ge för effekter osv så varför spruta in de i kroppen då?
Hon blev inte sjuk utan mår prima har snart gått halva tiden utan problem. Men som Alex skriver de handlar om pengar mycket, vår regering har lagt ut stora summor på att få hit vaccin och sen vill inte folk vaccinera sig? Då får vi nästan tvinga dom! Undra hur många som mer elr mindre blivit tvingade/omkull pratade till att ta vaccinet….
På mammas jobb hota dom med förflyttning om man inte tog vaccinet! Helt sjuk…

Jag är inte vaccinerad och skulle helt ärligt ALDRIG spruta in sån skit i min kropp!!
Tyvärr är det väl med det här som så mkt annat… det är PENGAR & MAKT som styr och människan är ofta väldigt lättmanipulerad. Snacka om grupptryck med den hysteri som media, politiker och landsting har utfört!!!
Hitler tog också över en gång i tiden!!! Idag tänker vi att hur kunde folk vara så dumma att de höll med honom och trodde på det han sa?? Men det var ju tack vare att folk trodde honom som han lyckades genomföra det han gjorde. Nu tycker säkert många att jag är hemsk som jämför med en sån här sak och jag tycker inte att det han gjorde va bra, det var helt fruktansvärt. Men om inte folk hade varit så lättlurade/lättmanipulerade så tror jag inte han hade lyckats genomför det hemska han verkligen verk han gjorde. Jag menar heller inte att influensahysterin är på når sätt samma sak som han gjorde, jag vill bara visa på hur enkel människan är att manipulera.
Det hade varit bättre de lagt alla vaccinpengar på exempelvis cancerforskning!!!

#22 sedan är det väl så med hitler att han kom till makten när tyskarna hade det otroligt svårt ekonomiskt osv. klart de lyssnar på en människa som är så karismatisk som han faktiskt var. lovar man guld och gröna skogar till någon som är hungrig och fattig så kan nog de flesta göra vad som helst.
notera att jag inte heller står bakom det hitler gjorde. men jag tycker det är förvånansvärt att man som ensam människa kan få ett helt folk med sig på det viset. han kunde tala till folket och hade pondus. det kommer man långt med. sen allt som hände är rent ut sagt förjävligt.
Har inte vaccinerat mig och har inte tänkt göra det heller (om man nu fortfarande kan :S) Först var jag helt inne på att göra det men ändrade mig snabbt när jag såg hur folk insjuknade på jobbet av vaccinet - influensasympton och väldiga armsmärtor - no thank you!