Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4407 ggr
LillaLinn
0

Kavaj

Är utomlans nu och det är väldigt billigt att låta en skräddare sy saker. 

Så jag fick idén att sy upp en kavaj eftersom att jag har så otroligt svårt att hitta välsittande kavajer. Priset för det är 140 svenska kr, då ingår ej tyg.

Har kollat lite på tyg och det är väldigt billigt, framförallt siden. Så har bestämt mig för att ha den sidenfodrad.

Problemet är att jag inte har min nuvarande kavaj här (min pappa har en kavaj med sig, men inte ridkavaj) så jag funderar på skillnaderna mellan vanlig kavaj och ridkavaj? Hur ser ridkavajen ut bak? Är det "delad"? Hur långt upp?

Skulle vilja ha någon/några roliga detaljer på  den. Någon som har förslag?

Behöver lite råd om hur den ska se ut och så. Kom gärna med tips och idéer.

Zadeira
0

Vad jag vet (jag har aldrig ägt en tävlingskavaj) är det väl slits bak, antingen en mitt bak eller två. Längden på sitsen beror väl på hur lång du är, samt vilken längd på kavajen du har.

Vad du vill ha för detaljer och sånt är helt upp till sig själv, det är svårt att säga när man inte vet vad du gillar för stil. Du kan ju välja roliga, ovanliga knappar. Eller varför inte kantband i nån annan färg (typ grå kavaj och svart kantband)? Kanske en rosett bak i svanken?

Varför inte välja ett lite annorlunda tyg med något diskret mönster (ex kritstrecksrandigt)?

Lorita
0

Jag säger tvärt om välj en snygg neutral kavaj som du kan ha i många år och som funkar på en dressyr tävling också.

Kavajen ska vara lite kortare har jag förmig så man inte landar på den och sitter obehagligt efter ett hinder.

Kavajen måste också vara delad just för rörlighetens skull och få skräddaren att förstå att du ska rida i den alltså kunna röra armarna åt alla håll, man leder ju hästen också när man har kavaj.

Väl ett tyg som det inte fastnar hästhår på så lätt, det är inte roligt att tävla en vita häst och ha vita hår på hela kavajen.

Jag hade nog valt en svart med rött foder, fodret syns ju inte mer än ibland vid hoppning.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Smex
0

i TR så står det att kavajen måste vara längre än ner till midjen och vara slitsad bak eller på sidorna.

Lorita
0

#3 både dressyr och hoppning?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

LillaLinn
0

Tävlar iallafall främst dressyr,men ibland hoppning också. Hur ska sprundet vara baktill?

Tack för alla svar:)

Cilla89a
0

#4 nope, gäller inte hoppning :) där är det ju inne nu med kavajer som bara går till midjan.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Rita-S
0

På min ridkavaj går det en splitt bak upp till "bältet" på ridbyxan.  Det måste väl va passande splitt i så fall. men jag har även sett modeller som har veck bak och splitt på sidan i stället. Kavajen sitter nog snyggare då kanske!
Min kavaj har även den knappar ner till "bältet" på ridbyxan fram. 4 stycken har jag, och den är sidenfodrat med fusk-siden.

en bekant till mig fick sytt sig rid-kavaj i Thailand när hon var där, och hon valde då tyg i karhmir ylle och siden blandning, minns inte eksakt vilken prosent men har för mig det var 60% kashmirylle och 40% siden i yttertyget

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

LillaLinn
0

#7 Funderar också på "fusk sprund" där bak,eller typ så att man har två fusksprund med ett riktigt emellan.

Typ såhär:

http://www.agerstaridshop.nu/images/horka_victory_9691-groot.jpg

Skule det se bra ut?

Rita-S
0

#8 jo det tycker jag :) jag gillar ideen med två fusk och en riktig för att det skal sitta snyggt!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

lisette
0

har funderat lite. tävlar du både hoppning och dressyr så tycker jag du ska sy upp en av varje, om det ändå är så billigt. :D

LillaLinn
0

#10 Vet inteän vad det kmr att hamna på än. Växer ju fortfarande så… Men smart idé.

Vilken färg är snyggast till dressy?

lisette
0

vilken färg har du på hjälmen vill jag fråga?

LillaLinn
0

#12 Svart:) Då är det förståss snyggast att sy upp en svart.

Kan man ha svart hjälmoch grå kavaj föresten? Tkr att det är å snyggt.  Om det blir en till hoppning då…

olina95
0

Det tycker jag också är rätt så snyggt! Och det viktigaste är ju att du trivs i det och tycker att det är fint:)

lisette
0

jag tycker ju att en röd kavaj är grymt snyggt.. =) fast det har man ju till hoppning då. ;)

*ser michael whitaker och milton framför sig*

LillaLinn
0

#15 hmm… skulle nog tröttna ganska snart;)

Kan ju passa på att fråga hur "Whithaker" uttalas? Har gått och funderat på det xD

lisette
0

whit-aker uttalar jag det ivf. =) alltså uppdelat. gud vad svårt att förklara.

LillaLinn
1

Typ: "Witt-äjker? haha, blev lite udda men xD

lisette
0

whitAker med betoning på a:et

LillaLinn
0

Tack:) haha