Extra gjord på isisar
har aldrig sett denna variant tidigare. Mitt första intryck är att det borde ge ett jämnare tryck över ryggen (jag brukar alltid spänna i den främmre och den bakre stroppen i sadeln annars). Men jag undrar bara hur detta fungerar på en häst som har lite väl rund mage och gör att den extra gjorden glider bak…
Känns som att det skulle bli en rodeo variant på sadel då, dvs. att gjorden åker bak mot ljumsken och orsakar obehag :S
Sedan så sluter ju revbenen allt högre upp ju längre bak på magen man kommer, vilket jag inte heller tror är särskillt bra då den extra gjorden hamnar på ett ställe där revbenen inte går ihop alls under magen.

Hakuna matata!
Tror inte att den extra gjorden skas vara speciellt hårt spänd, och den borde ha en rem mellan första och andra gjorden som hindrar att den glider bak längre.
Mn känns inte som den bästa lösningen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Jag har sett det användas på en liten welshponny.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Som #2 säger så måste man då ha en rem mellan främre och bakre gjorden. Tycker inte det känns kul att spänna den bakre gjorden särskilt mkt när den ligger som den gör på bilden. Inom western har man ju ibland bukgjord, då ska den alltid sitta med en rem till den främre gjorden (mitt under magen) och bakgjorden ska aldrig vara hårt spänd utan bara hålla emot ex när man med lassot fångar en dummy och binder om hornet, så inte sadeln lättar.
Annars är bra tips att sätta gjorden i främre och bakre stroppen och på många sadlar kan man sätta stropparna i kors vilket håller sadeln bättre på plats.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Har aldrig sett det tidigare, men kan tänka mig att det ska vara för att hålla sadeln på plats?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst