Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 4314 ggr
emeliema
0

Vad gör man med hästen på semestern?

Hej!

Jag undrar bara om ni har något tips vad man kan göra med hästen om man ska åka på semester. På sommaren kan man ju lämna hästen på bete, men vad gör man på vintern?

Har ingen häst än men ska skaffa om ett år ungefär…

Tacksam för svar. Skrattande

/Emeliema

Zadeira
0

Det beror nog lite på vad för stall du har den i, har du ett fullservice-stall behöver du ju inte göra någonting utan kan tryggt lämna hästen och få den omskött varje dag. Där kan man oftast köpa till att någon rider hästen också ifall man inte vill att den bara ska vila medan man är borta.

Annars frågar man en stallkompis som du litar på klarar av att sköta hästen medan den är borta ifall hon vill ställa upp, mot att du kanske hjälper henne om hon ska åka bort.

Det finns många sätt att lösa det på beroende på vad du står i för stall.

Peppe
0

först o främst måste man se till att någon annan ta rpå sig ansvaret och kollar hästen varje dag, helst fler gånger

sen försöker jag hitta någon som kan rida hästen åt mig, går inte det så får den vila

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Elshira
0

Jag tror nog att stallägare som normalt sett inte har "full service" kan tänka sig att ta hand om din häst om man ska på just semester eller liknande mot en slant.

Se bara till att det är någon du litar på och vet att sakar blir gjorda med!

Men jag vet att det finns häst-pensionat som tar hand om hästar, dock vet jag inget på rak arm =)

Hakuna matata!

emeliema
0

Tack så mycket för alla svar, särkilt eftersom ni svarade så snabbt. Skrattande

Har aldrig tänkt på att man kan lämna den hemma i stallet med full service, men det borde ju funka, bara nån rider den också. :)

Tusen
0

Är man inte borta någon längre tid så räcker det nästan med att någon hjälper dig med skötseln (beroende på vilken typ av stall du har hästen i). Motion är ju något som man faktiskt kan låta bli just under den tiden. Låt hästen gå ute lite längre bara så motionerar den sig självt (om inte annat för att hålla värmen om det är på vintern). Det tar över en månad innan hästen tappar något som helst i kondition.
Sen kan det vara skönt för hästen att inte behöva lära känna en ny ryttare för endast några veckor.

emeliema
0

Okej, så om man är borta i typ två veckor så räcker det med att gå ute i hagen och ryktning? :)

CelsiusT
0

Jag har mina hästar på lösdrift. Så för min del är det bara att fixa någon som ger hö och fyller på vatten 1-2 ggr/dag och då självklart tittar till hästarna så dom inte skadat sig osv. Åker ofta iväg i mitt jobb och är borta över helgen och då ber jag oftast pappa eller ibland stallägarna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

emeliema
0

Okej. :)

lisette
0

vintern tycker jag det är bökigt att överhuvudtaget få en ledig helg. en natt kan gubben släppa ut hästarna, men mocka och fixa maten gör hna inte.

sommaren, då finns det alltid folk som tittar till hästarna. allt är mycket lättare när de går på bete.

CelsiusT
0

#9 Håller med. Det är alltid lättare på sommaren än på vintern. Dels bökigare årstid att hålla på med hsätar + mer som ska skötas. På bete klarar dom sig ju i princip själva om nån bara ser till att dom har vatten och lever.

WhoCares-01
0

om du har någon kompis/släkting som e bra me hästar så kan ju alltid dom hjälpa till. annars om jag inte hittar någon som kan hjälpa mi så får hästarna vila och någon mockar.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Cilla89a
0

Det finns ju utbildningsstall, som tar emot hästen under kortare perioder, rider hästen och tar hand om all skötsel utav hästen.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

CelsiusT
0

#12 Men sånt är ganska dyrt va?

Cilla89a
0

#13 beror väl helt och hållet på vad man väljer för stall, och vad det ska vara för standard finns ju sådana som har ett simplare "hästhotell" brukar inte vara särskilt dyrt, brukar inte bli dyrare än en vanlig stallhyra.
men vill man ha hästen hos någon duktig ryttare som har meriter, referenser o.s.v, så kan man lätt få punga upp ett par 5-10.000 kr beroende på vem man väljer.

men visst, det simplaste vore väl om någon i samma stall eller stallägaren kan ta hand om hästen.
Men det ska ju vara någon man kan lita på med, även när jag hade Japp uppstallad på ridskola innan med massor utav folk, fanns det bara några få jag verkligen litade på.

värre är det för oss som bor på gård numera, här finns det ingen att fråga om man åker på semester, så för min del skulle jag vara tvugnen att lämna iväg hästarna. jag kan ju liksom inte ens vara borta från gården en dag.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Tusen
0

#6 Två veckors vila är nog helt okej för hästen och inte en rykt behövs då.Glad Det gör faktiskt inget om hästen är oryktad om den inte rids. Det är bara ett sätt att massera eller skydda hästen från skav då den arbetar.

emeliema
0

15# Okej, men jag tror nog att jag vill att den som tar hand om hästen skämmer bort den liiiiiite. x)

Men bra att den kan vila utan att tappa någon kondition. :)