en shettis kostar nästan lika mycket som en stor häst i drift
är det sant? Dom käkar ju inte lika mycket..

Det är nog bara matkostnaden som blir mindre jämfört med storhäst

Vad ska du ha shettisen till? Såg att du var 12 år så har du inte redan växt ur dom så kommer du att göra det inom kort. Du ska kanske ha hästen till körning? Ponnytrav?
Annars rekomenderar jag dig att kolla efter lite större ponnier.

Du får räkna på vad stallhyra, försäkring, mat, hovslagare kostar och slå ut det per månad.
Jag betala i snitt ca 400 kronor i månaden/shetlandsponny, har flera stycken. MEN då har jag ingen kostnad för stallhyra eller mat. Det måste du plussa på.
Om du sen vill göra nåt med ponnyn: träna, tävla, ställa ut eller gå på kurs så blir det extra kostnader.Om den blir sjuk behöver den vetrinär och medicin och det är också extre kostnader som är svåra att förutsäga.
mina shettisar äter upp till 10 kg ensilage varje dag och ett kilo kraftfoder så dom kostar säkert lika mycket som en stor häst som tränas och kanske inte får så mycket mat. Sen kostar ju hovslagare och veterinär lika mycket för en liten
Jag kommer inte betala någon stallhyra.. det finns ett stall. Men jag ä mkt kort för min ålder och väger inte mkt.. Och vad ska jag göra utan en shettis? xD Man kan ju träna shettis agility. Köra den och gå på härliga promenader. Änn kan jag ju rida en shettis.

Välkommen in till www.shetlandsponny.ifokus.se
Jag ska ite betala för någon tränare eller kurs.. min syrra kan hjälpa mig, och hälst vill jag ta turer i skogen, så det blir inga kostnader för träning. Men sen vet jag detdär om oförutsedda vetrinärskostnader. Jag tror säkermamma och pappa skulle hjälpa till på ett hörn men sen får man ju lägga undan pengar hela tiden. Skaffa sommarjobb sälja jultidningar passa barn, så spara pengar kan jag. Och kanske om jag jobbar lite hos någon bonde i närheten kanske jag kan få typ antingen halm eller hö.

Ja då börjar du komma ner i månadskostnad. Men räkna med minst 500 kr i månaden. Om den kostar mindre en månad kan den mycket väl kosta mer en annan.
Okej tack för alla hjälp.. Nu ska jag bara spara ^^
#12-#13 jag fyller 16 om 2 månader och rider fortfarande shettis då och då. fast det är mest på dom som inte är så snälla mot dom små ^^