Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6472 ggr
Zahara
0

sår på svansen

I kväll när jag tog in såg jag att min häst hade två stora "sår" på var sida av svansen. Löper längs med roten ca 7cm ser ut som om all päls har trillat av lite torrt och skorpor på vissa ställen.

Kan det vara så att det är frät skaador då hon bajsar på väggarna? riktigt trycker upp gumpen i väggen så hela hennes svans är full av avföring alltid? Ska byta box och hålla svansen ren och under uppsikt nu.

Någon som har några tipps?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

QALM
0

Det låter som han har kliat av sig pälsen. Är han avmaskad?

Zahara
0

ja mask har hon inte men hon står i en box som är lite liten för henne därför tror jag att det kanske kan vara frät skador, hon har regnskållor och jag vet inte om de kan ge sådana sår på svansen men jag tror inte det… kliat sig har hon inte då svansen är "fin" annars, brukar ju spreta åt alla håll när de har kliat sig :)

WhoCares-01
0

som #1 skrev tidigare så kan hon ju ha kliat svansen. är den väldigt smutstig? Wilma stod å bet sig i svansen igår. (hon såg sjukt kul ut xD) vet inte varför, men jag har iaf inte sett det innan…. kanske kan vara något som satt sig i svansen och börjat klia… det är nog inte troligt att det fräts bort så mycket hår på så kort tid

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Elshira
0

Vårat ena sto fick så då hon var väldigt brunstig så det frätte. Men att bajset fräter så borde det väll bara ganska så ingnuggat, brukar det vara det eller…?

Hakuna matata!

lisette
0

men skållor är ju smittsamt, så det kan väl visst vara skållor i svansen? har du sett bilderna i denna artikeln?

CelsiusT
0

Om hon har regnskållor är det inte alls konstigt. Jag tänkte direkt på ringorm eller regnskållor när jag läst #0.

Både ringorm och regnskållor är smittsama svampinfektioner.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Birke
0

Detta påminner mig om något som jag nyligen har hittat på min lille tjej. På svansens undersida (hela den nedre hälften) har stora "mjäll", sårskorpigt stora kokor med hår har lossnat. Har någon en aning vad detta kan vara? Det är endast på denna häst, endast i svansen.

CelsiusT
0

#7 Precis så började ringorm på min häst. Bara hon i hela stallet (7 hästar) som fick det. Ringorm fungerar så att har du en gång haft det så är du immun, det drabbar dessutom oftat bara dom som har sämre immunförsvar (yngre, äldre och sjuka/nedsatt immunförsvar). Det smittar både mellan hästar men även till människor och andra djur. Vanligtvis går det över på några månader även om man inte behandlar, men det är stor smittorisk så man bör behandla och isolera, även om det inte är farligt.

Birke
0

#8 Vi hade ringorm här för några år sedan (då drabbades inte hon, vad vi vet), och det ser absolut inte ut som ringormen då. Dessutom endast på undersidan? Jag har själv funderat på om det kan ha något med fukt att göra :S?                             

Tack för svaret.

CelsiusT
0

#9 Ringorm kan se ut på många olika sätt och kan komma var som helst på kroppen. Ringorm är en svampinfektion och trivs extra bra där det är varmt och fuktigt. Självklart finns det andra svampinfektioner som det skulle kunna vara (eller något helt annat, har ju inte sett det sjläv), men jag tycker det är dumt att utesluta ringorm direkt då det är vanligt förekommande och bakterien som orsakar infektionen finns överallt i naturen.

Birke
0

#10 Ja, måste kolla upp det där.

Zahara
0

tvättade svansen i går och har smörjt i går med med idomin till en början, tror nästan det är bajset som frätt då hon var väldigt grisig men kan ju även vara skållorna…. ska klippa henne nästa vecka och se om jag kan få bort möget :(

Elinormaggan
0

Våran skettis kliar av sig svansen på svansroten då han har sommar/sol ecsem -.-

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Elshira
0

#12 Jag tror att du gör rätt i det, så gjorde vi i.af på vårat sto som det frätte på. Visst kan det vara regnskållor eller liknande, men jag tror i.af förstahand att det beror på bajset.

Använd feta salvor (idomin är jätte bra) och lämna som ett litet lager av det (alltså inte så lite att allt tas upp av huden på engång) så blir det som ett litet skyddande lager.

Men för övrigt så kom det nästan "över natten" för mitt sto också. De tappar hela sjok av hår på engång.

Hakuna matata!

Zahara
0

ja jag har sattsat på att det är bajset… hoppas nu det bli bättre! Ska bara ha fat på min klippmaskin som är utlånad 7 mil här ifrån :( sen får vi se om hon går att klippa…är ju bara två år men ganska lugn av sig. Fick svansen flätad i natt och tror jag ska göra så ett tag nu… tror hon lyfter slarvigt när hon bajsar för svansen var lite "bajsig" när jag tog in i går

Vad kan man ge en häst för att den ska bli fastare i magen? hon har ganska bra tillar, lite lösa men där kommer även mycket vättska när hon bajsar så även bak benen blir ren mögiga, speciellt över haserna.. Får nu bara hösilage då jag tog bort betforen och kornet för att få magen bättre.

CelsiusT
0

#15 Min unghäst verkar också ha svårt att lyfta svansen ordentligt när hon bajsar, titt som tätt är svansen full av bajs. Har även samma problem som du att det även kommer mycket vätska, bollarna är oftast fasta och fina. Min häst får hösilage (ganska torrt) och några nävar müsli, b-vitamin och kalk.

Zahara
0

#16 min får med torrare hösilage och sen äter hon halm. Får inget kraft foder alls just nu…har för mig att kli och linfrö är bra för magen…linfrö för att hålla den igång och smörjd och jag har för mig att kli e det samma…man ska kunna ge fil eller youghurt med och även foervinäger men har aldrig testat det själv!