Exteriört och ryggproblem..
1. Fundering kan en häst som är hjulbent korrigeras i vuxen ålder så den slutar utföra den skruvande bakbensrörelsen som hör till?
2. Visst brukar det vara ett tecken på ryggsmärta om en häst placerar bakbenen långt bakom sig med ryttare på ryggen i halter? Det underliga är att hästen visar ingen smärta efter ridningen när den stretchar och kläms igenom…
Vad jag vet så kan man inte korigera hjulbenthet mer än med verkning och skor så de vrider mindre, men vrids det inte i fötterna så vrids det ju någon annan stans, tror bara det blir mer påfrestning på benen. men själva benställningen går ju aldrig att ändra på.
Den handra frågan vet jag tyvärr inget om.
Hakuna matata!

När man gör halt medans man rider så vill man ju gärna att hästen får med sig bakbenen in i halten, så det är inget konstigt om dem sätter bakbenen in under magen när dem gör halt undre ridning, snarare bra.
Därimot om hästen jämt står med bakbenen in under sig i hagen, box, stallgång o.s.v, då är det tecken på att den har ont i ryggen, eller kors, länd.
Angående fråga 1 har jag ingen aning, beror väl på hur allvarligt hjulbent hästen är.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#2 Tror du missförstår mig, hästen ifråga ställer sig med bakbenen "bakom" kroppen så att säga,den ställer sig som en gunghäst..

#3 jag läste nog galet, trodde det stod långt under sig.
det har jag inte hört att hästen skulle ha ont i ryggen när den ställer bakbenen långt bakom sig, därimot under sig.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Man kan aldrig verka eller ändra en vuxen hästs benställning.
På fråga 2 en orsak till hästen inte trampar under sig i hälren kan vara att den inte rids i rätt form och arbetar med ryggen. Som enda tecken på ont ryggen skulle jag inte ta det men det kan leda till ryggbesvär om man inte rider hästen i rätt form med undertramp.
En häst i stallet har ett ben bak som är hjulbent. De som stallkompisen köpte hästen av sa att det var medfött. Vi har hela tiden trott att det är inget att göra och att man får träna hästen efter de förutsättningar hon har.
Men för drygt två veckor sedan tog vi ut en ET till stallet som k'nde igenom hästen. Han sa att hästen var väldigt sne i korset. Vi har trott att sneheten har berott på hjulbentheten, men ET'n sa att det var tvärtom. Han behandlade i alla fall hästen och hon blev rakare.
Nästa dag då vi tog in hästarna ifrån hagen så såg jag att hästen gick konstigt, inte som hon brukar. Tittade lite till och såg att benet var betydligt rakare och att hon inte vred om benet lika mycket längre.
Först trodde vi att vi in billade oss bara för att vi visste att hon fått behandling dagen innan. Men det var inte så, benet hade faktiskt blivit rakare. Så det blir riktigt spännande att se hur det ser ut efter ett par behandlingar till. :)
Benet kan ju aldrig bli rakare bara för att man ändrar något i ryggen. Självklart kan det ha blivit någon belastning för att benet just varit snett som gick att fixa lite bättre, men själva den inkorekta benställningen (rundade ben och/eller sned isättning av knäet) går ju aldrig att ändra på.
Hakuna matata!
7: Det vet jag inget om.
Det enda jag vet är att benet har betydligt mindre böj och hästen skruvar inte med hoven lika mycket längre.

Det låter inte som om det är hästens byggnad som är ändrad på utan muskelspänningar i hästen.

angående om hästen ställer bakbenen bakom sig så har jag heller inte hört något om att hästen kan ha ont.
Visst avlastar hästen sin rygg genom att göra så men det kan också bero på att hästen kan vara trött eller inte ha tillräckligt med muskler i ryggen/korset.