Grimma med fast ludd?
Letar överallt efter en grimma med fast ludd på sidorna. Min häst har skav på sidorna och börjar få av nackstycket precis vid spännet till käkremmen. Kan inte ha löst ludd för hagkompisen biter av det 
Helst i internetshop, eller om någon har till salu.. Strl ponny. Tacksam för svar :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Kan du inte ta en nylongrimma och sy på ludd? Har faktiskt aldrig hört om ludd på dom ställena. Men du kan ju bestalla av en sadelmakare om du inte vill sy själv, då kan du ju beskriva precis hur grimman ska se ut.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Har tyvärr bara sett grimmor med ludd på nack och nosstyckena. Annars får du köpa sånt som man kan sätta fast med karborre och klippa i mindre bitar och kanske sy fast om du vill att de ska sitta fast.
Har redan provat men alla grimmor jag har är för tjocka för att sy igenom, till och med den tunnaste nylongrimman :/
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
superlim?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Sätt på ludd med kardborre och sy där kardborret är, så det blir ett sytt "luddrör"?
#3 Gå till en sadelmakare eller liknande (kanske skomakare?) dom har maskiner som syr genom ordentligt tjocka material. Dom kan säkert hjälpa dig med ett par sömmar så du får fat luddet på grimmorna.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Kan du inte låta hästen gå utan grimma ??

#7 Han är nyligen kastrerad och fortfarande hingst i huvudet så vi vill ha grimma på ifall något skulle hända och han skulle komma lös så han är lätt att fånga..
#8 - Tack! Ska nog åka iväg och köpa den, hoppas att det funkar..

#9 min blev kastrerad 07-07-07 och har grimma i hagen just för att ibland kommer hingstfasonerna tillbak inte med mig men när andra ska ta honom

undvik syntetludd - det kan skava och bränna riktigt fult.
(t.ex. används det inte längre i vården pga de otäcka liggsåren som de orsakade.)
lädergrimma, säger jag.
och om din häst ändå får skav och sår (som en av mina, t.ex) så rekommenderar jag att sy på vanligt bomullstyg, sy "tunnlar" och trä på grimman.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Pröva med de "nya" grimmorna helt i fleece? =) Hööks har dem och har sett dem i de flesta hästaffärer med.
Hakuna matata!
#13 - Är det en sån som #8 visar eller finns det ännu en variant? :)
#14 Samma som #8 (A)
De enda jag vet somhar ludd typ överallt (inte fleece som de tidigare nämnda) är Jacson. Jag vet att de åtminstånde förr har haft grimmor med massa ludd på över allt (även på sidorna). Men fungerar inte fleecen så blir det nog till att sy fast luddet själv eller gå utan grimma i hagen.
Hakuna matata!
Jag har köpt en grimma nu (#8), tack för svaren :)
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=410087&deptid=94&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
denna har mitt sto, dom är super…
Här är en bra grimma ska köpa den.
med ingygda ludd men föredrar lösa fårskins ludd =)
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=410064&deptid=94&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Tack för svaren, men har som sagt hittat en grimma och de flesta grimmor som ni länkat till funkar inte eftersom det är sidostyckena han får skav av.

Min är också ganska nykastrerad men han har gått utan grimma i ca ett år för han drar av den och biter sönder alla andras grimmor+täcken. Ingen i hans hage kan ha något på sig. Han är dock lättfångad nuförtiden annat var det för ett par år sen.
Har du provat ha halsrem på honom (sån som kor har). Hade det på mina ett tag då ponnyn "äter" grimmor och det funkade rätt bra, svårt att leda dom tyvärr men man kan ju ha grimma när man leder. Då har han iaf något på sig om han kommer lös.
Skynda långsamt så går det fortare.
#21 Det rä faktiskt ett bra alternativ! =) Jag undviker att ta av grimman på ponnyerna här hemma i största mån, endast gammelhingsten som aldrig gör en fluga förnär som går utan då han har en riktigt hingsthals och minimala öron. Grimman åker då av i ett naffs…
Men jag föredrar att ha grimma på ifall att de kommer lös så att det finns något att hålla i, så halsrem var ingen dum ide!
Hakuna matata!