Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 2308 ggr
olina95
0

när kan jag börja hoppa?

Är lite osäker på just detta;

Min häst har haft ''vila'' större delen av vintern, då hon inte riktigt fått på sig skorna, och det varit så kallt. Nu ska jag börja sätta igång henne igen, till veckan. Hon har dock gått ca. en gång i veckan kanske, under viloperioden, och nu har jag jobbat henne lite mera. Men när tror ni att vi kan börja hoppa? Jag vill inte börja för tididgt, men hon har fortfarande lite ork kvar, och orkar ca. 45 min dressyr på banan, då jag skrittar länge emellanåt.

Cilla89a
0

Hur länge har hon vilat, hur mycket konis och muskelmassa har hon tappat under vilan?

Det är väldigt individuellt hur snabbt hästen kommer igång igen, efter en vila.
Man brukar i regel säga att så länge som hästen vilat så lång tid tar det att sätta igång, givetvis gäller det inte en häst som stått i flera år, utan kortare viloperiod.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

olina95
0

Jo, men jag lär väll kunna börja hoppa efter hon är i full kondition? Hon har stått sedan jullovet började tills nu. Hon har som sagt gått en gång i veckan oftast, men då inte så långa/krävande ridturer.

Hon blev svettig men inte jätte slut, och hade ork kvar när jag slutade ett ganska krävande dressyrpass på 45 min, med lite skritt emellanåt.

Cilla89a
0

#2 jo, det är väl klart du kan hoppa henne om hon har kondis och har kommit igång igen. men du frågade ju när? och det är väldigt individuellt från häst till häst hur snabbt hästen kommer igång och hur snabbt hästen får tillbaka kondis och muskelmassa.
men har hon bara vilat sedan jullovet är det väl ganska precis 4 veckor, och dessutom blivit riden någon gång i veckan, så du borde kunna lägga in hoppningen snart igen :) hon bör ju inte ha tappat särskilt mycket kondis och muskler under dessa 4 veckor.

olina95
0

Jaha, :) Jo, tänkte försöka träna lite dressyr, och komma ut i skogen lite några gånger först, så tänkte jag börja lite smått sedan.

Om den nu skulle ta lika lång tid för henne att bygga upp konditionen, som hon hade stått, alltså4 veckor, tror ni hon då skulle orka med att tävla 2 klasser hoppning? Om jag ligger i och tränar henne så mycket jag bara kan. Alltså tävlingen är den 20 Februari.

olina95
0

Jag läste förresten någonstans att det tar över en månad för hästen att tappa någon som hellst kondition, är det sant?

Cilla89a
0

#4 det är viktigt att trappa upp ridningen, inte bara köra på för full rulle och träna så mycket som möjligt och hoppas att hästen får tillbaka kondisen fort, det blir skadligt i längden.
men 4 veckor är inte lång vila och som du säger så är hästen riden lite under tiden, så att hoppa 2 klasser 20 feb är nog inga problem.

Linnea
0

Löshoppa lite lågt kan du ju göra innan du kan börja hoppa uppsuttet.

Skynda långsamt så går det fortare.

olina95
0

Tack! :)

WhoCares-01
0

tycker du kan börja efter en till två veckor. starta upp det lite lungt å öka efter hand kanske en gång i veckan. om hjästen var i bra kondition innan vilan så kan den sättas igång ganska fort igen

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

olina95
0

Hon var i bra kondition och orkade med väldigt mycket innan vilan :)

WhoCares-01
0

då tror ja inte de någon fara att vänta =) Wilma har haft halvvila sedan slutet av november (prommenerat och longerat lite grann) red henne första gången i lördags å nu går hon varje dag och ska hoppa om två veckor =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

olina95
0

Okej :) Ska börja rida henne så ofta det bara går nu framtills tävlingen!:)