Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: körning
Läst 1734 ggr
[Angel88]
0

Hjälp med körbett!

Hej jag ska ju köpa en sele till Granda nu, och letar därför efter ett bra kör bett. Jag vill inte ha ett vanligt

2- delat till henne då hon ej gillar det. och eftersom hon kan bli lite het och jag är lite ringrostig och ovan just nu med att köra vill jag ha ett lite skarpare bett.

Funderade på detta ett så kallat

"Grodbett" eller fransk stångbett

http://www.selar.se/butiken/getbildstor.php?Artnr=BI520

också undrar jag borde man inte kunna köra på ett Kimbelwick/ jacktstång?. om man har i stora ringen, då blir det ju nästan som ett vanligt rakt bett, i alla fall ett litet tag?

Tusen
0

Vi har jaktkandar på vårt ena russ. Hon är het som en kokplatta. Annars kan man faktiskt använda sig av ett vanligt rakt bett (svagt böjd). Fungerar minst lika bra.Glad

[Angel88]
0

#1 jo men det blir ju inte skarpt om man behöver det, som en med kedja på.

Rita-S
0

Jag lärde köra en fjordhings på Liverpoolbett, det kanske kunde fungera?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

[Angel88]
0

#3 nä det käns aldeles för skarpt. men tack en då

olina95
0

Vi kör en nordis på grodbett, och har även ridit på det. Dock funkar det bäst med körningen. Jag tycker om bettet, och det fungerade faktiskt jätte bra på henne. Dom har fått byta bett ett antal gången på henne, men detta fungerade!

mallan-nog
0

# Jaktkandaretbehöver inte vara så starkt. Du kan sätta tömmen i den stora ringen & inte i småringarna, blir inte alls lika skarpt då.

bild

[Angel88]
0

#6 tack men det var ju vad ja skrev innan =)…. tänkte ju det..