Hästkostnader
Det är ju helt klart ett dyrt intresse, hästeriet, men det är väll en livsstil man väljer.
Hur finansierar ni era hästkostnader? Är ni ensamma om betalningen eller har ni sambos/föräldrar/medryttare som hjälper till?

Jag får hjälp av mina föräldrar, de betalar den fasta månads kostnaden och jag betalar den rörliga så som skoning, kraftfoder o halm.
Jag försöker hitta en medryttare så allt ska gå runt, just nu ligger ja nästan på minus varje månad..
Jag har två hästar vilka mamma har betalat åt mig.
Pappa betalar maten och spånet. Mamma betalar skoningar. Resten som masksprutor, vaccineringar, övrig foder, ridkläder, saker till hästarna osv betalar jag själv.
Mamma brukar också sponsra om det kommer oväntade dyra utgifter som medicin odyl.
jag betalar hela kalaset själv. 

Jag försöker se till att inackorderingarna betalar för mina fyra hästar. Men hö får jag alltid lägga till det mesta pengarna ändå. Kan inte spara pga alla löpande utgifter på vintern.

Jag betalar allt själv. Jag klarar mig bra, jobbar heltid och delar hyra med min sambo.

Det är helt kart ett familjeproblem…det blir 60-70 kronor om dagen och varken jag eller min man röker så denna last kan få kosta lite.
jag röker också… jag har ofta dåligt samvete för min dyra hobby, speciellt ibland när barnen tex behöver nya kläder el möbler till sina rum och man inte har pengar över…
är det nån mer som känner så?

#7 Jo………………..ofta………………….men så ser jag på dom barn som får barnbidraget till egen konsumtion och så får dom extra pengar och till kläder på det….barnen har kusiner som har det så………..några mer olyckliga ungar får man leta efter………det köps och det konsumerars och barnen blir inte ens glada. Tösen deras säger om man frågar henne vad hon vill köpa för pengarna (vid födelse dagar och så) "ett nytt liv" och hon menar det
Kommer jag hem med ett par örhängen från glitter till min dotter så blir hon lycklig och känner att mamma tänkte på mig. Mina barn dom tänker sig för och vet vad pengar är värda och det tror jag dom kommer att ha nytta av när dom flyttar hemifrån man kan inte få allt här och nu. Man får spara drömma och tänka igenom vad man behöver och lära sig älska livet som det är.

Samma här Kiara. I går när vi satt och åt sa min dotter Elin att hon nog måste börja spara pengar. Varför då sa vi. Jo, för att nästa år när dom ska ha en bal på ett slott med skolan så kostar det så mycket. Ca 800 kr för maten och sedan måste man ju hyra balklänning sa hon. Då sa jag att inte behöver hon tänka på det. Vi har ju sparat pengar så nog har vi pengar till sånt sa vi. Då är man inte bortskämd tycker jag utan vet att det kostar allting. Hon får månadspeng så hon vet att det är dyrt att leva idag.

#9 Det är nog den bästa kunskap man kan ge sina barn, kunskapen om pengars värde…hon kommer nog inte fastna i skuldfällan när hon flyttar hemifrån 

Absolut inte. Ibland köper hon inte vissa saker för att hon anser sig inte ha råd. Att månadspengen inte räcker så länge då. Det är perfekt i stället för att bara ge och ge utan att dom får ha pengarna själva.
ja, dom blir också glada för det lilla mina älsklingar
dom är mer duktiga på att spara än andra barn i den åldern. speciellt inte som de som får allt man pekar på!!!
mina barn har också frågat efter barnbidraget. Men när jag talat om allt som barnbidraget ska räcka till som tex, kläder,skor,deodorant,hårspray, grejer till rummet,hobbyes, mm… Då ångrade de sig snabbt!!!

ensam… suck….

Eftersom jag rider på ridskola och vi är 7 barn i familjen (jag är den enda som har fått gå på någon så dyr sport) så får jag inte veckopeng/månadspeng. Och jag får inte gå på andra sporter och om jag vill gå på ridläger måste jag betala själv. :P Hårt med sån dyr sport, men eftersom jag älskar hästar så klarar jag det :D

mina föräldrar betalar alllt. förutom om jag kanske vill ha ett nytt shabrak eller nått sånt lite mer "onödigt"..

#7: Jag kan känna det så ofta faktiskt. Att mina djur kostar så mycket att de andra i familjen blir lidande liksom. Denna börda ökade då jag blev arbetslös vilket gör att vi inte har det direkt fett med pengar.
Min dotter fyller år snart och hon sa så sent som igår att hon förstod om vi inte har råd med födelsedags presenter till henne men att det är okej ändå.
Ingen av mina har någonsin blivit utan födelsedagspresenter, och ska inte behöva bli det i år heller.
Men usch vad hemskt det känns ibland.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

samtidigt kan jag känna att har man häst som barn, då måste man förstå att det kostar att ha hästar. dina barn har ju roligt med hästarna åsa. de får ut ngt av dom. jag önskar jag hade haft hästar när jag var liten. hoppas jag kan ge mina barn det!
betalar själv. min medryttare har betalat 700kr per månad
Hejsan! Jag har ridit i närmare 6 år men tog ett uppehåll på några år pga skola och sånt men nu funderar jag på att börja igen och även skaffa egen häst, men då jag bara var skötare på den pållen jag red har jag inget större begrepp om vad det kostar per månad och det kan ju underlätta att veta i n n a n man skaffar häst. Så nu undrar jag om någon kunde upplysa mig om vad månadskostnaderna blir, på ett ungefär med allt inkluderat från de fasta kostnaderna till hovslagaren, diverse utrustning o d y l. jag har inget eget stall.
MVH Jempan

Jag o. mamma delar på betalningen, men vi har inte så mkt pengar och jag känner mig skyldig till det när jag äger två hästar. Det känns som om jag begär för mkt, och det känner jag att jag inte mår bra av.. Men jag försöker så gott jag kan att själv försöka spara ihop, men det är inte så enkelt när man inte har jobb.. Och nuförtiden är det bara en person som kommer hit på lektioner o. ibland kommer det några ungar.. Varför skall allt vara så dyrt?!
#19 Du får räkna med några tusen i månaden, beroende på vad stallhyran går på och vad som ingår i det. Det gick på ca 10.000kr + hästen, första månaden. Då skulle massa saker köpas in; stallhyran, veterinärbesiktnigen, utsrutsning + stallapotek, foder, bädd, ev avmaskning, vaccination och skoning med mycket mera. Nu är det iförsig den största kostnaden. Därefter är det inte lika mycket i månaden som ska betalas. Men det beror som sagt på vad som ingår i din stallhyra och vart i landet du bor.

jag betalar själv, förutom Pims boxhyra som TopGun betalar….medryttare på honom…allt annat står jag för

Mina föräldrar betalar men de tar ju hela mitt studiebidrag. ;)
Betalar allt själv till min häst. Stallhyran, kraftfoder, tillskottspulver, morötter
, hovslagare, veterinärbesök, massören och eq. Utrustning till mig och pållen.
Soppapengar till pappa ibland.

Min mamma betalar ena hästen och min pappa betalar andra. men jag betalar all utrustning. men dom har ju mitt studiebidrag så… tyvärr blir det inte så mkt pengar över till andra saker…
jag står för alt ensam, har en foderryttare men har valt att inte ta betalat av henne :)
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

betalar allt själv. Vill inte prata om det. Får ångest. Det är så himmla dyrt att ha häst.

för tillfället betalar mor och far för roger men allt skrivs upp så att jag ska betala tillbaka det senare. studiebidraget är självklart indraget till pållen, men det dras av på kostnaden för innan foderhäst så fick jag det. det är väl egentligen itne så himla dyrt här men det går ju ändå på en hel del.
mamma och pappa skulle kunna betala för allt och ge mig studiebidraget men det vill varken de eller jag. Jag vill känna tt jag betalar själv för "min" häst och de vill självklart inte betala för min hobby som de inte har så stor nytta av. iofs så tror inte far min att jag kommer betala tillbaka, det har han sagt till mamma som sa det till mig, men de ska få sina pengar tillbaka.

Tar foder och strö från mina föräldrars gård och har eget stall pållisarna står i, så mina kostar inte mig så blodigt mycket som de skulle kunna om förutsättningarna varit annorlunda

Då jag bodde hemma så betalade mina föräldrar allt. Men när jag började att tjäna egna pengar på extra jobb så var jag med och delade.
Nu är jag ju gammal, 27 år, så självklart betalar jag hästen själv.
(snälla pappa sticker åt mig en 5 hundring lite då och då, när det ä dags att köpa hö)
mina föräldrar betalar ridläger, ridlektioner o medryttargrej (200 kostar d sista). Jag o dom betalar tillsammans tävlingar i stallet. t ex polluxpaket (jag e medlem, men avbeställer varje gång, för då får jag polluxposten :)), men om jag vill ha ett paket avbeställer vi inte, och då betalar jag själv.
Säkerhetsväst o hjälm m m betalar mina föräldrar, men jag betalar för borstar o sånt. Annars önskar jag mig nån ridsak i julklapp elr föd.present..:)
Jag betalar mina hästar själv, men till våren så ska vi börja ha ponnyridning på granngården och då blir det lite extra klirr i kassan.

Det mesta betalar jag själv men sambon brukar va snäll och hjälpa till ibland när det behövs.

Jag betalar själv, men eftersom det inte blir några pengar över lånar jag av sambon om det krisar sig.

mina föräldrar betlarlar allt för mina 4 hästar
Min mamma och pappa betalar allt, utom onödig hästutrustning, om det är ett helt söndigt täcke som inte gått att använda betalar dem det, men sånt jag igentligen inte behöver får jag betala själv :P

jag betalar allt själv.

hittills har mina föräldrar betalat den fasta hyran och jag har betalat allt det rörliga runt om. Men nu när jag ska börja jobba och flytta hemifrån ska ja betala att själv.
Jag har en medryttare som hjälper mig med en del av stallhyran.
Hejhej! Jag är bara 12 år.. Ska köpa en shettis och ska betala det mästa själv. Stallhyra kan jag stryka eftersom jag och min kompis ska ha våra shettisar på en gård som hennes morbror äger och vi får ha dom där gratis. Men sen undar jag om någon vet hur mycket en shettis kostar i dryft per år?
Kram från Maja
Jag samlar 10:or i en 1,5liter flaska
nån som har testat det? när flaskan är helt full inehåler den 10.000kr.. två liters flaskor innehåller 15.000kr.

Jag betalar allt själv. Har ju stall och lösdrift hemma hos föräldrarna så jag slipper undan stallhyra + foderinköp (ja bortsett från en betforsäck i månaden). Men pengarna går åt till utrustning, träningar,tävlingar, bensin och ja allt möjligt. Kom en hel hög med försäkringsbrev som ska vara betalda i början på februari. *suck*
Händer der något stort och oförutsett och jag inte har pengar så det räcker brukar min snälla snälla mamma rycka in och låna mig pengar till nästa lön.

Betalar allt själv.
Smabon kan dock "sponsra" med ngt ibland